Bosszúból összehaverkodott az exe összes új pasijával – A Páratlan párosok páratlanul jó lett

A biciklizős barátokról szóló Felfelé a lejtőn című 2019-es szenzációs komédiát a kelleténél sajnos jóval kevesebben látták, pedig az a fajta térdcsapkodós, hihetetlenül vicces mozi, ami nemcsak a rekeszizmainkat dolgoztatja meg, hanem az életre szóló barátságokról is van mondanivalója. Hogy egy ennyire jó film miért maradhatott radar alatt? Jó eséllyel azért, mert a főszerepeket nem nagy hollywoodi sztárok, hanem a nagyközönség számára ismeretlen Kyle Marvin és Michael Angelo Covino játszották, akik egyébként íróként és rendezőként is alkotói voltak a mozinak.
Jönnek a sztárok
Új mozijuk, a Páratlan párosok (eredeti címén Splitsville) azonban más tészta: producerként mögéjük állt Dakota Johnson (a Többesélyes szerelem című másik új filmjéről itt írtunk bővebben), aki a film egyik főszerepét is elvállalta, a másik női főszerepre pedig azt az Adria Arjona-t szerezték meg, aki az Andor óta az egyik legfelkapottabb fiatal színésznő. A lényegen azonban ez nem változtat: ahogy a Felfelé a lejtőn, úgy a Páratlan párosok is hihetetlenül vicces film lett, és igen, ez is a barátságról szól.
A film egyik érdekessége kapásból az, hogy a két gyönyörű hollywoodi istennő és az igencsak átlagemberes külsejű Covino és Marvin házaspárokat játszanak, ami elsőre igen furcsa felállásnak tűnhet, de tegyük gyorsan hozzá, hogy ennek a furcsaságnak a film egy későbbi pontján dramaturgiai jelentősége lesz. Covino és Marvin abszolút tisztában vannak azzal, hogy az emberek nem olyan álomnők mellé képzelik őket, mint Johnson és Arjona, de képesek ebből is szenzációs és egészen váratlan fordulatokat kihozni. A helyzet tehát nem az, mint a legtöbb Adam Sandler-filmben, ahol mindig Hollywood legszebb női játsszák emberünk feleségét/barátnőjét, ám a filmek sosem térnek ki arra, hogy ezek a párosítások azért minimum kicsit furcsák.
Megoldás: nyitott kapcsolat?
Carey-t és Ashley-t (Kyle Marvin és Adria Arjona) az autójukban utazva ismerjük meg, amint épp egy baráti házaspárhoz, Paulhoz és Juliehoz (Michael Angelo Covino és Dakota Johnson) tartanak, hogy meglátogassák őket a tóparti házukban. Egy hirtelen gondolattól vezérelve Ashley úgy dönt, autózás közben orálisan kényeztetni kezdi a férjét. Csakhogy a helyzet csúnya balesetbe torkollik, hogy aztán az egész egy nagy őszinteségi rohamban kulminálódjon. Ashley bejelenti, hogy válni akar, így végül Carey egyedül fut be Paulhoz és Juliehoz, akiktől váratlanul megtudja, hogy
a boldog házasságuk titka a nyitott párkapcsolat. Amiről aztán kiderül, hogy annyira mégsem nyitott:
miután Carey és Julie lefekszik egymással, Paul teljesen kiakad és a barátok összeveszése az évtized legviccesebb bunyójelenetét eredményezi. És akkor még csak a film nagyjából egyharmadánál járunk…
Forrás: IMDB
Nem ismerem Martin és Covino közös múltját a magánéletben, az mindenesetre feltűnő, hogy a Felfelé a lejtőn után a következő filmjük is arról szól, hogy két ősrégi jó barát barátságát az teszi próbára, amikor az egyikük lefekszik a másik nőjével. Vagyis nyugodtan kimondhatjuk, hogy komolyan foglalkoztatja őket a téma, ahogy az is, hogy – legalábbis a filmjeik alapján – egy igaz barátság még egy ilyen eseményt is képes túlélni.
Persze lehet a filmjeiket barátságról szóló okos mozikként is nézni, de ők ketten elsősorban nevettetni akarnak. Jól látják, hogy egy évtizedeken átnyúló barátságban időnként előfordulhat rivalizálás, akadnak hullámvölgyek, rövidebb-hosszabb eltávolodások, sőt akár féltékenykedés is, és ők pont ezekre építik a filmjeiket. A Splitsville hősei ugyanis féltékenyek egymásra, szeretik a másik orra alá dörgölni, ha nekik épp jobban megy a szekér, és a kicsinyes p*csméregetési versenyük szánalmassága tökéletes poénforrás egy ragyogó vígjátékhoz.
Az év legviccesebb mozija
A Páratlan párosok a tökéletes bizonyíték arra, hogy egy komédiának nem kell vizuális és történetmesélési szempontból konzervatívnak és kiszámíthatónak lennie. Az alkotópáros folyamatosan feszegeti a határokat, és tolja el a humort akár egészen váratlan irányba. A film egyik legviccesebb jelenetében például egyszerre hal meg valaki és kerül elő egy nadrágból kilógó pénisz. Érezzük, hogy itt inkább elszomorodnunk kéne, de a semmiből előtűnő farok láttán egyszerűn képtelenség nem nevetni: a film díszbemutatóján, a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon a közönség egyszerre szégyenkezett és röhögött.
Egészen csodálatos pillanat a fent már említett barátok közti bunyó is, amiben ők ketten ugyan elég bénán verekednek egymással, de a kidolgozottság és az aprólékosság láttán meg merem kockáztatni, hogy olyan szintű meló volt benne, mint egy Jackie Chan akciójelenetben, csak itt a mutatványok célja nem az, hogy ámuljunk, hanem az, hogy folyamatosan röhögjünk a látottakon. És ezt sikerrel abszolválják. De akad egy olyan jelenet is, ahol igazából nem sok vicces hangzik el, mégis röhögünk, ugyanis az egyik szereplő a zuhany alatt áll, a másik kettő pedig úgy próbálja megbeszélni vele az élet nagy kérdéseit, hogy közben nem zavartatják magukat attól, hogy emberünk teljesen pucér.
A film a struktúrájában is húz egy váratlant. Eleinte úgy tűnhet, hogy alig néhány nap történéseit mutatja be, és javarészt az egész egy tóparti házban játszódik, ám váratlanul kiderül, hogy a cselekménye több évet ölel át, és
a játékidő második felében már nagy bakugrásokkal haladunk az időben, és figyelhetjük meg a film elején megismert négy ember kapcsolatainak változását.
Nem kamarafilmről van szó, jönnek új szereplők is: a nagy részüket Ashley szeretői teszik ki, ugyanis a nő a Careyvel való szakítása után ki akarja élvezni a szabadságát. Csakhogy közben még mindig egy háztartásban él az exével, aki valahogy eléri, hogy Ashley összes új pasijával összehaverkodjon, méghozzá úgy, hogy az újak számára Carey barátsága idővel fontosabb legyen, mint maga Ashley.

Dakota Johnson megérkezik Karlovy Varyba (forrás: Profimedia)
Ennél többet azonban vétek lenne elmondani erről a csodás és váratlan fordulatokat felvonultató komédiából, amiben még a börtön, sőt egy féltékeny mentalista is előkerül: néha magam is csodálkoztam, hogyan fér bele ennyi minden mindössze száz percbe. Egy azonban biztos: Martin és Covino jelenleg a vígjáték műfaj legeredetibb, legyedibb hangú alkotói, a Splitsville pedig tökéletes és kellően közönségbarát film ahhoz, hogy végre a nagyközönség is elismerje őket.
Ne hagyjuk, hogy a magyar cím fantáziátlansága és sablonossága elriasszon bennünket:
a Páratlan párosok az utóbbi évek egyik legjobb komédiája, igazi rekeszizomszaggató mozi. Alig pár napja láttam, de legszívesebben azonnal újranézném.
A Páratlan párosokat az 59. Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál programjában láttuk. A film szeptember 4-től lesz látható a magyar mozik műsorán.
The post Bosszúból összehaverkodott az exe összes új pasijával – A Páratlan párosok páratlanul jó lett first appeared on nlc.