azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Vége a körforgalomnak? Új kereszteződés-típus felezi a balesetek számát

8 megtekintés
NLC
Életmód körforgalom autó vezetés KRESZ kereszteződés

Miért nem tökéletes a körforgalom?

A klasszikus körforgalmak gyakran lassítják a forgalmat. Bár biztonságosabbak a hagyományos kereszteződéseknél, nem mindenhol kivitelezhetők. Autópályákon és nagy forgalmú főutakon inkább akadályt jelentenek, hiszen megtörik a folyamatos haladást.

Hogyan működik az RCUT?

Az RCUT lényege, hogy kiküszöböli a két legveszélyesebb manővert: a balra kanyarodást és a közvetlen áthaladást a főúton. Ehelyett a mellékútról érkező autós csak jobbra fordulhat, majd 150–400 méter megtétele után a bal sávból U-fordulót hajthat végre. Ezután újabb jobbra kanyarodással tudja folytatni az útját a kívánt irányba.

Olyan, mintha egy „meghosszabbított körforgalommal” lenne dolgunk: a főút forgalma zavartalan marad, és elkerülhetők a veszélyes T-alakú ütközések.

Biztonság és gördülékenység

Az amerikai közlekedési hatóság adatai szerint az RCUT akár 54 százalékkal csökkentheti a balesetek számát, a sérüléses ütközések pedig 70 százalékkal ritkábbak lehetnek. Emellett a csúcsforgalmi torlódás is mérséklődik, hiszen nem kell a gyorsan haladó járműveket megállítani a lassan csatlakozó mellékutak miatt.

Lesz jövője Európában is?

Az RCUT bevezetése nemcsak mérnöki, hanem kulturális kérdés is. A sofőröknek meg kell tanulniuk a helyes használatát, ezért elengedhetetlen a jól látható jelzőtáblák és egyértelmű útburkolati jelek alkalmazása.

Bár az RCUT jelenleg főként az Egyesült Államokban terjed, szakértők szerint más országokban is egyre inkább szükség lehet rá, főleg ott, ahol a körforgalom nem megoldható. A biztonság, a folyamatos forgalom és a költséghatékonyság kombinációja miatt sokak szerint csak idő kérdése, hogy Európában is elterjedjen.

via

fotó: Illusztráció, Getty Images

The post Vége a körforgalomnak? Új kereszteződés-típus felezi a balesetek számát first appeared on nlc.

Kapcsolódó cikkek