Nem jó, de nem is tragikus: van pár probléma a trieszti magyar kikötővel
Hiába a Budapest–Belgrád vasútvonal és a trieszti kikötő, a globális trendek miatt csak kisebb piaci résekre mozdulhatnak rá.
Mi történt? Bár a magyar állam új terminált épít Triesztben, a kikötő jelenlegi vízmélysége miatt a hatalmas konténerhajók nem tudnak majd közvetlenül kikötni, írja a HVG. A cikk szerint a projekt elsősorban kisebb hajókra és átmeneti tárolásra kínál lehetőséget.
Kontextus. Október elején részben átadták a Budapest–Belgrád vasútvonalat, amelynek célja, hogy a kínai árukat a Pireuszi kikötőből Magyarországra és tovább Európába szállítsa. A magyarországi szakasz azonban még nem készült el, így a teherforgalom indulása decemberre, a személyszállításé pedig február–márciusra várható.
A kikötő problémái. A trieszti magyar terminál vízmélysége jelenleg 10 méter, amit 12 méterre bővítenek, azonban a nagy konténerhajók kikötéséhez legalább 18 méteres mélységre lenne szükség. Emiatt a kikötőt csak kisebb, főleg kikötők közötti szállításra alkalmas hajók, úgynevezett feederek használhatják majd. Ennek ellenére a terminál találhat keresletet, például projektáruk kezelésében vagy konténerek átmeneti tárolásában.
A magyar kikötő piaci lehetőségeit tovább nehezíti, hogy a világkereskedelmet uraló hajótársaságok – MSC, Maersk, CMA CGM és a kínai Cosco – egyre inkább saját vasúti és közúti hálózatokkal integrálják a szállítást, így a magyar terminál közvetlen kapcsolatai a nagy szereplőkkel korlátozottak.
Mérsékelten jó helyzet. A Budapest–Belgrád vasútvonal és a trieszti kikötő együtt ugyan bővítheti a logisztikai lehetőségeket, de sikere nagymértékben függ a menetrendtől, a díjszabástól és a hátországi vasúti hálózat fejlettségétől. Rövid távon a kisebb hajók és speciális áruk szállítása jelenti az elsődleges hasznosítási területet, a nagy globális forgalom kezelésére a kikötő nem lesz alkalmas.
Konklúzió. A magyar logisztikai szakértők szerint a kikötő jelentősége hosszabb távon akkor nőhet, ha a kelet-európai tengeri konténerforgalom bővül, és a vasúti-hátországi infrastruktúra is fejlődik, ám a jelenlegi helyzetben inkább kisebb piaci résekben tud érvényesülni.