azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Volt egy nap, amikor több százan álltak kötényben az áruházaink előtt

7 megtekintés
Üzlet E-kereskedelem ikea

A kiskereskedelemben nem feltétlen az online és az offline versenye dönt. Hosszú távon az nyer, aki a két csatornát integráltan használja, legalábbis ez az IKEA stratégiája. A húszmilliárdos soroksári fejlesztés kulisszái mögé is bepillantást engedett a régiós kereskedelmi vezető.


Hétfőn szakmai nagyinterjúnk jelent meg Charlotte Milesszal, az IKEA régiós kereskedelmi vezetőjével a Forbes.hu-n. Jó szívvel ajánlom az interjút – alant összefoglalom belőle az e-kereskedelmi szempontból legérdekesebb adatokat, tanulságokat.

Több ebből
Az IKEA újratervezi magát: a 20 milliárd forintos soroksári kísérlet titkai a húsgolyótól az MI-ig

Látogatók száma

Az IKEA Magyarországon több mint 8,3 millió áruházlátogatást realizált tavaly, ezen belül az éttermekben közel 4 millió látogatást regisztráltak. Vagyis durván minden második ember, aki betoppan az áruházba, eszik is valamit az IKEA-ban, vagy csak enni jön. Az áruházi látogatások növekedése 2,3 százalékos volt egy év alatt – hosszú távon ez az a mutató, amiben a vásárlói út sikerét mérik.

„Volt egy napunk, amin ha kötényben jöttél, kedvezmény járt. Több százan álltak aznap az áruházaink előtt. Ez is a jele, hogy ma is érdemes betérni az áruházba, mert még mindig egyedi az értékajánlat.”

Árstratégia

Egy korábbi adat, hogy a cég ár­csökkentésre fordított összege Magyarországon a 2024-es pénzügyi évben több mint 5 milliárd forint volt. Ezzel együtt az árbevétel 5 százalékkal csökkent. Itthon az elmúlt években több mint kétezer termék árát csökkentették, átlagosan 17,5 százalékkal, és szeptemberben is újabb árcsökkentő hullám indult. Charlotte szerint a tartós árengedmények célja nem feltétlen a forgalom rövid távú növelése.

„Bár a bevétel visszaesett, minket jobban érdekelt, hogy a legtöbbeknek vonzók maradjunk, hogy hogyan szolgálhatnánk ki népesebb tömegeket ahelyett, hogy magasabb árakat szabnánk, de kevesebbeknek.”

Soroksár

A soroksári áruházfejlesztés globális szintű tesztüzemként fut, a beruházás összege közel 50 millió euró, vagyis nagyjából 20 milliárd forint volt. Az új soroksári fulfillment központ évente kb. 1 millió rendelést tud teljesíteni, amivel lefedik a teljes magyarországi ügyfélkört.

„Drasztikusan csökkentettük a kereskedelmi területeink méretét, az alsó szinten felszabaduló helyet pedig korszerű logisztikai központként hasznosítjuk.”

Omnichannel

A központi teljesítési kapacitás duplázása és az átvételi pontok bővítése azt mutatja, hogy az általuk csúcsélménynek tartott, egyre digitalizálódó áruház mellett az online láb is stratégiai fontosságú. Ahogyan ma már a vásárlók, úgy az IKEA sem választ offline és online között (még ha logikusan az utóbbi az, ami gyorsabban fog nőni itthon), hanem mindkét csatornát fejleszti. Az úgynevezett omnichannel vásárlói út a cél, nemrég ezen a területen szakmai díjat kaptak.

„Mindig a keresletet nézzük, hogy adott helyen és időben melyik csatornán kell jobban kiszolgálni a vásárlókat.”

Ígéretek

Több országban is tesztelnek kisebb üzleteket, Charlotte szerint ha a tesztüzem jól rezonál a fogyasztókkal, akkor természetesen a régiónkban, azon belül Magyarországon is bevezetésre kerülnek. Csehországban már tesztelés alatt a párna- és paplan-visszavételi program 15 százalékos kuponért cserébe, ha ezt sikernek értékelik, akkor szintén bevezetik a régióban. Ami a másodlagos értékesítési piacukat, vagyis a recommerce-t illeti:

„A 2020-as indulás óta több mint kétezer terméket adtunk el újra Magyarországon, ebből csak tavaly több mint 1100-at.”

Kapcsolódó cikkek