Mi lett abból, hogy a Temu előtti slágeroldal 1500 forintos jóvátételt ígért 150 ezer magyar vásárlónak?
Utóvizsgálat indult egy globális online piactérrel szemben – a GVH-t az érdekli, hogy mi lett az ígéretekből, amelyek közel 150 ezer magyar vásárlót érintettek.
Mi történik? Megvizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi piactere, a Wish teljesítette-e a 2023-ban tett vállalásait – közölte a GVH a Forbes.hu-val.
Kontextus. Az eljárás még 2021-ben indult, mert az amerikai e-kereskedelmi platform üzemeltetői valószínűleg nem az elvárható szakmai gondossággal jártak el a piactér ár- és kedvezményfeltüntetési gyakorlatának kialakítása és ellenőrzése során, írja a GVH. Akkori gyanújuk szerint a kereskedők bizonyos árai valótlanok lehettek, egyes termékeket irreálisan nagy kedvezménnyel és hamis állításokkal hirdettek, a fogyasztókat pedig visszaszámláló óra sürgette az úgynevezett azonnali ajánlatok elfogadására.
Mit ígértek? A platform üzemeltetői a korábbi versenyfelügyeleti eljárás során komplex jóvátételi csomagot ajánlottak fel. Többek között 1500 Ft-os kreditjóváírást vállaltak minden olyan felhasználó számára, aki az azonnali ajánlatra kattintva vásárolt a platformon 2021-ben. Ezzel mintegy 100–150 ezer magyar vásárló kárpótlását ígérték meg, csak hogy elkerüljék a bírságot.
Hogyan tovább? Most, a GVH utóvizsgálatával kiderül, mit teljesítettek ezekből a Wishnél. Hiányos teljesítés vagy elmaradt igazolás esetén a GVH Versenytanácsa akár jelentős bírságot is kiszabhat az érintett vállalkozásra, írja a közlemény.
Korábban. A platform egyébként már bőven túl van a fénykorán, itthon legalábbis a Temu és a Shein rég ellopta előle a show-t. A 2010-es években még itthon is népszerű Wish tavaly már a tíz legismertebb online kereskedő közé se fért be Magyarországon a PwC kutatása szerint. A Wish-t 2024-ben 173 millió dollárért adták el a szingapúri Qoo10-nek, ami körülbelül 1 százaléka volt a társaság három évvel korábbi tőzsdei bevezetésekor mért értékének, írta a CNBC.