Török gigász a láthatáron, érik a Temu utáni újabb csapás a hazai webshopokra

A Temu-hatás új fejezete: a Trendyol már itt van, és ha a divatnál nem áll meg, nehéz idők jöhetnek a magyar webshopoknak.
A magyar digitális piac talán legtapasztaltabb koponyája, Palocsay Géza – Árukereső, Jófogás, Pepita, most a GLS Hungary kelet-európai régiós stratégiai igazgatója – már tavaly figyelmeztetett: vigyázó szemünket a Temu mellett a török Trendyolra vessük. Ami valójában kínai.
„Elképesztően sok pénzük van, kínai tulajdon, arab társtulajdon, óriási terjeszkedésben vannak – mondta Palocsay a Forbes.hu-nak. – A kiadott kommunikációjuk szerint 2,5 milliárd dollárt költenek az Öböl mentén a következő egy–két évben. Most adtak át nagy logisztikai központot Romániában, ahonnan várhatóan az egész itteni régiót akarják majd ellátni.”
Tekertek a hangerőn
A Trendyolt 15 éve alapították, de csak 2024-ben indult el a régiónkban, azóta itthon is egyre népszerűbb a többi, globális piactéróriás mellett. Magukról azt kommunikálják, hogy 35 országban aktívak, és még többen elérhetők. Több mint 40 millió vásárlójuk és mintegy 250 ezer eladójuk van a platformon, több mint 1,5 milliárd termékkel világmárkáktól vagy saját márka alatt. Forgalmi becslés eddig nem született a Trendyol magyarországi működéséről, de nem szokás (még) a Temu szintjén emlegetni.
Máshonnan közelítve viszont nagyon is egy szinten mozog a két piactér hazai jelenléte. Mégpedig az online hirdetések intenzitásában.
Ez azért fontos, mert a hirdetési költésekből viszonylag könnyű következtetni egy webáruház rövid és hosszú távú terjeszkedési stratégiájára.
Magyarországon a Trendyol a divat kategóriát fedi le és ebben is hirdet online – mondja a Forbes.hu-nak Szabó László, a Growww Digital digitálismarketing-ügynökség ügyvezető partnere. Az ügynökség folyamatosan méri a Temu Indexet, vagyis a kínai piactér Google-hirdetéseinek intenzitását. A módszertanról a Forbes.hu-n is írtunk korábban.
Trendyol Index
A Growww Digital először a Forbes.hu-nak készítette el a Temu mellett immár a Trendyol, valamint a kínai gyorsdivatplatform, a Shein indexét is. Az első grafikon megmutatja, mekkora a Google-hirdetések mélysége, mértéke, amikor a három nagy szereplő magyar fiókokkal versenyez. Kb. 160 magyar e-kereskedő hirdetési fiókját nézi ilyenkor az ügynökség.
Szeptember közepén már a Trendyolé volt a legerősebb mutató a Growww-nál. Ami az ünnepi szezonra rákanyarodva intenzív piacszerzési stratégiára utal.
Némi kontextus: a Trendyol az amerikai piacon nincs közvetlenül jelen, de a főtulajdonos, az Alibaba igen (kb. 70 százalékra becsülik a kínai e-ker óriás tulajdonrészét a Trendyolban). És mivel Donald Trump a nyáron véget vetett a kis értékű csomagok vámmentességének, a filléres piacterek megdrágultak az Egyesült Államokban.
Ennek hatására a Shein amerikai forgalma például 8 százalékot zuhant tavaly szeptemberhez képest a Bloomberg becslése szerint.
Tehát most az online óriások más piacokra fókuszálnak: olcsóbb és jövedelmezőbb, mondjuk, Európában hirdetni és piacot szerezni, mint a tengerentúlon.
Mindenkire veszélyesek lehetnek
A második grafikonon a piaci átfedés mértékét látni. Azaz hogy a vizsgált magyar hirdetési fiókoknál hány esetben hirdetnek ugyanazon termékportfólióra vagy annak részére a külföldi szereplők. Jelen állás szerint a Temunál 44, a Sheinnél 25, a Trendyolnál pedig alig pár százalék ez az arány.

Erre Szabó László szerint a magyarázat, hogy itthon csak divattermékeket értékesít a Trendyol, ergo nem is hirdet nálunk más kategóriákban. „Romániában több kategóriában is jelen vannak, például barkácsolásban.”
Szabó szerint még ne dőljenek hátra a magyar e-kereskedők. Egy globális szereplőnél a különböző kategóriákban megjelenés esélye komoly kockázat és fenyegetés minden hazai szereplő számára. Azoknak is, akik most még nem érintettek, mert nem ruhát árulnak.
„A fő kérdés, hogy hogyan tudnak erre felkészülni a hazai kereskedők, legyen az szolgáltatásminőség, kiszolgálás vagy vásárlói élmény.”
A Trendyol egyébként olyannyira komolyan veszi a marketplace fejlesztését, hogy a Wall-street.ro forrásai szerint a romániai Emag korábbi piactérigazgatóját, Oana Antohét is leigazolták a marketplace üzletág fejlesztésére.