azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Nem tudtam elképzelni, hogy amit kitaláltam, ne működjön – Thomas repülőre ült, mert Budapesten akarta felépíteni álmai cégét. Elég jól áll

Nem tudtam elképzelni, hogy amit kitaláltam, ne működjön – Thomas repülőre ült, mert Budapesten akarta felépíteni álmai cégét. Elég jól áll

6 megtekintés
Forbes-sztori Napi címlap Üzlet Magyarország munkaerőpiac Startup
Nem tudtam elképzelni, hogy amit kitaláltam, ne működjön – Thomas repülőre ült, mert Budapesten akarta felépíteni álmai cégét. Elég jól áll

Thomas Percy ugyanazzal a mentalitással indította el startupját több száz kilométerre otthonától, mint amellyel a rajtvonalhoz áll, amikor félmaratont fut. Nem elégszik meg a jóval, ha lehet a legjobb is. Elhatározta, hogy vállalkozásával – amely harmadik évére már 3 millió dollár tőkét húzott be – Budapestről változtatná meg a toborzás világát.


Thomas Percy 31 éves volt, amikor felült egy repülőgépre Londonban, és hátrahagyott mindent, amit ismert. A gép Budapestre tartott. Oda, ahol nem ismert senkit, és még a nyelvet sem beszélte, de volt egy víziója, amiről azt érezte, itt tudná a legjobban megvalósítani. Nem szorongott a több mint 1400 kilométer távolság, a kulturális különbségek, vagy az egyedüllét miatt.

Első napján biciklire ült, és eltekert Dobogókőre. Második napján pedig nekiállt dolgozni.

„Soha nem próbáltam még céget indítani ezelőtt. Arra gondoltam: mennyire lehet ez nehéz?  Nem tudtam elképzelni, hogy amit kitaláltam, ne működjön. Visszatekintve elég leegyszerűsítő és naiv voltam, de őszintén, lehet ez segített át a kezdeti nehézségeken”

– meséli.

Thomas Percyvel startupja, a Qneiform irodájában beszélgetünk. Az iroda az Andrássy út egyik társasházának legfelső emeletén található. A lépcsőházban sétálva még nem számítok arra, milyen birodalom fogad az ajtó mögött. Tágas terek, saját edzőterem, csocsóasztal, fiatal arcok mindenütt. Thomas az ajtóban fogad, és egyből azzal kezdi, hogy körbevezet.

„Miután beköltöztünk, megtudtuk, hogy régen egy rádióhoz tartozott az iroda, utána pedig felnőtt filmeket forgattak itt. Meg is találtunk néhány videót az interneten, ez azóta belsős poén” – mondja nevetve, alig fél perccel megismerkedésünk után.

„Munkaidő után néha nézünk közösen meccseket, erre a falra vetítünk ilyenkor” – mutatja, miközben felmegyünk az iroda második emeletére. De Thomas kedvenc helye – érthetően – a Qneiform tetőterasza, amelyről gyönyörű kilátás nyílik az Andrássy útra. „Nyáron a jó időben kiköltözünk ide, napközben limonádé, munka után egy koktél erejéig.”

A startupnak harmadik évére már két másik irodája is van, egy a hollandiai Groningenben, egy pedig Londonban. Thomas azonban nem tér haza, kitart amellett, hogy Budapest a központ.

„Magyarországon csináltuk meg. Itt sokkal versenyképesebb munkáltatók tudunk lenni, mint bárhol máshol. Azt szeretném, hogy a legtehetségesebb fiatalok ne a Blackrockhoz vagy a Morgan Stanleyhez akarjanak menni, hanem hozzánk. És szerintem erre képesek leszünk a következő három évben.”

Thomas Percy a Qneiform irodájának tetőteraszán. Ez az egyik kedvenc helye Budapesten. Fotó: Sebestyén László // Forbes

Százmilliókat érő döntések

A Qneiform missziója, hogy a vállalatok ugyanolyan alaposan és tudatosan foglalkozzanak az emberi tőkével, mint üzleti tevékenységük bármely más területével. „Ha megnézzük a modern szervezeteket, értik a marketinget, értik az adatelemzést, értik az értékesítést. Sokszor az hiányzik, hogy az embereket értsék. Pedig ez adja egy sikeres vállalat gerincét.”

A startup emiatt célul tűzte ki, hogy optimalizálja a tökéletes munkaerő megtalálását, történjen az fejvadász cégeken keresztül, vagy cégek belső toborzócsapatai által. AI-szoftverüket arra programozták, hogy a legkülönbözőbb helyekről gyűjtsön össze releváns információkat emberekről: közösségi médiafelületekről, cégek weboldalairól, üzleti jelentésekből, interjúkból vagy szakmai cikkekből.

„Sokszor felmerül problémaként, hogy mondjuk egy pénzügyi vezető LinkedIn profilján még egy 10 évvel ezelőtti munkahely van feltüntetve. A mi szoftverünk képes észrevenni, hogy azóta már kétszer váltott, ha ez bárhol publikusan elérhető.

Két és fél évet töltöttünk az adatbázisunk kiépítésével, jelenleg több mint 3000 forrásból táplálkozik”



Thomas szerint a recruiter piac fragmentáltsága olyan lehetőség, amit most kell kihasználni. „Nem értem, hogy egy ilyen fontos szegmens hogy működhet úgy, ahogy jelenleg. A toborzó cégeket megbízzák azzal, hogy találjanak embert. A fejvadász rohangál, telefonálgat, majd visszajön mondjuk 27 névvel, ami elégnek tűnik, de messze nem fedi le a piacot.

„De ez nem is erről szól. Nem a legjobb embert akarják megtalálni, hanem valaki éppen elég jót ahhoz, hogy a megrendelőt boldoggá tegyék. Ez nekem nonszensz. Egy ilyen döntés több százmillió dollárt is érhet.”

Több ebből
Diszkófényvezérlőket árult a gimiben, aztán feltalált valamit, amiből 650 milliárd forintos üzletet csinált
A magyar, aki a Porschéról csinált bravúros reklámot – stáb, kamerák és színészek nélkül

Csak most indul igazán

A Qneiform szoftvere mindössze pár másodperc alatt képes beszélt nyelv, lokáció, szakterület, vagy akár korábbi munkahely alapján munkaerőt találni. A terméket első körben nemzetközi piacokra tervezték, Thomas szerint ezért nem meglepő, hogy egyelőre egyetlen magyar partnerük sincsen.

Jelenleg 73 vállalat használja a Qneiformot, a felhasználók 90 százaléka brit vagy amerikai.

Thomas hozzáteszi: a toborzás mellett egyre többen használják a szoftver egy másik funkcióját, amellyel egy vállalat összehasonlíthatja szervezetének összetételét egy másikéval. Ebből kiderülhet, hogy a versenytársak hány felső vezetőt alkalmaznak, mennyi végzős egyetemistát vesznek fel, hogyan támogatják szakmai fejlődésüket, vagy milyen a nemi diverzitás a vállalaton belül.

„Most a pénzügyi szektort fedjük le, a klienseink főleg New Yorkban és Londonban vannak.” 2025 ugyanakkor a terjeszkedésről szól a Qneiformnak: a Közel-Keleten, az APAC országokban (Ausztrália, Dél-Ázsia, és a Távol-Kelet – a szerk.), és Kanadában is bővülni terveznek. 

Harmadik évében már 73 vállalat használja a Qneiform szolgáltatásait, főleg az amerikai és brit pénzügyi szektorban. Thomas tovább bővítene ezen. Fotó: Sebestyén László / Forbes

Thomas azt sem zárja ki, hogy a közeljövőben a pénzügyi szektor mellett más területekre is optimalizálják a modellt. Ha minden jól megy, még idén kiadhatnak egy szélesebb körű, vezetőkre összpontosító terméket is.

A startup-alapító a Qneiform alapötletét 11 évvel ezelőtt fogalmazta meg, amikor első állásinterjújára készült. „Az ingemet vasaltam, miközben anyámmal és a bátyámmal beszélgettem. Mondtam nekik, hogy van egy őrült ötletem.

Ahelyett, hogy felvennének fejvadásznak, mi lenne, ha felvetném nekik, hogy építsünk egy adatbázist, amivel elemezhetnénk vállalatok korábbi teljesítményét, és az alapján látnánk, hogy mely vezetők mely fázisban számítanak különbségteremtőnek?”

Bár végül az interjún nem mondta be, az ötlet vele maradt. Thomas 10 éven át dolgozott a fejvadász szakmában, ennek az időszaknak rengeteg tapasztalatot és kiterjedt kapcsolatrendszert köszönhet. 2022-ben azonban eljött az idő valami másra.

„Minden évben nulláról kell kezdeni, új kapcsolatokat építeni, de igazából ugyanazt csinálod. Persze jó életed lehet, talán ebben a szakmában a legkönnyebb milliomossá válni.

Harminc évesen viszont arra gondoltam: tényleg azt szeretném, hogy ez legyen, amit magam után hagyok? Gondolj bele: bent vagy az iparágban, jól keresel, miért akarnál bármin változtatni? Nagyon sokan csak elfogadják ezt a helyzetet. Én nem ilyen vagyok. Nem elégszem meg a jóval, ha lehetek a legjobb is.”

Egyirányú jegy Budapestre

Thomas Percy döntésében, hogy Magyarországra költözzön, szerepet játszott az is, hogy az egyetem után dolgozott itt pár hónapot. „Londonban túl drága lett volna elkezdeni. Néztem a különböző városokat: Manchester, Glasgow, Birmingham. Belémnyilalt, hogy én tényleg itt akarok élni? Miért nem megyek inkább egy olyan helyre, ahol szívesen lennék? Így választottam Budapestet.”

Elhatározta, megtanul magyarul, de ezt nem a szokványos módon teszi. A nyelvtanfolyam mellett egy 1950-es, amerikai diplomatáknak írt tankönyvet is szokott tanulmányozni. „Állami áruház, úttörő, lemezjátszó” – sorolja meglepően jó kiejtéssel a látszólag véletlenszerű szavakat. Mielőtt azonban túl hihetetlen lenne a sztori, hozzáteszi: „Ha van időm, olyan műsorokat is nézek, amiket angolul sosem. Házasság első látásra, Kőgazdag fiatalok – tényleg, a legalját.”

Thomas a magyar zene megszállott rajongója. Volt már Halott Pénz, Punnany Massif és Kowalsky meg a Vega koncerten is, de egyik legkedvesebb emléke a debreceni Rockmaraton, ahol az Edda, a Bikini és a Republic lépett fel.

Ha egy kedvencet kell említeni, akkor Quimby, de a klasszikusok sorát Bródy János említésével zárja.

Bíztak a projektben, bíztak benne

Thomas a saját megtakarításaiból, körülbelül 40-50 ezer fontból (2022 júniusában ez körülbelül 18,5-23,5 millió forintnak felelt meg – a szerk.) indította a Qneiformot. A kiadások jócskán meghaladták volna a budapestieket a korábban felsorolt brit városokban, a legtöbb helyen szinte lehetetlen lett volna fennmaradni.

„Nyilván áldozatokat kellett hoznom. Három évig nem mentem nyaralni, ebből a pénzből fizettem ki az embereket, béreltem az első irodát. Vannak olyanok, akik az első nap óta itt vannak. Ha visszaemlékezünk az első irodára, már most látjuk, milyen messzire jutottunk.”

„A Westend mellett volt egy egyszobás irodánk. Semmi természetes fény, egy rakáson ültünk. A bögréinket a vécé mosdókagylójában mostuk el.”

A Qneiform az első évében Thomas megtakarításaiból működött, később már a bevételekből tudták finanszírozni. Ez a helyzet azonban közel sem volt stresszmentes, ugyanis minden hónapban két új partnerre volt szükség, hogy Thomas ki tudja fizetni a dolgozókat.

 „Amikor bármit csináltok, de nincs új ügyfél, az emberek feléd fordulnak, hogy most mi lesz. Bíztak a projektben, bíztak bennem. Egyszerűen muszáj volt megoldanom a helyzetet. Valahogy mindig sikerült. Most, hogy így visszatekintek, meglep, hogy akkor nem éreztem ezt ijesztőnek.”

„De egy ilyen helyzetben nem félhetsz. Nem engedheted meg magadnak.”

Thomas több száz kilométerre az otthonától, saját megtakarításaiból indította a Qneiformot. Voltak ijesztő helyzetek, de mindig hitt benne, hogy ötlete működni fog. Fotó: Sebestyén László // Forbes

Nemzetközi figyelem

A Qneiform adatbázisnak indult, és az, hogy saját szoftvert hozzanak létre, eleinte nem is volt az asztalon. Az ügyfélszám konzisztens növekedésével azonban idővel egyre logikusabbá vált a lépés. Thomas úgy döntött, külső finanszírozásra van szükség.

2024 elején a Qneiform 750 ezer eurós pre-seed kört zárt a holland Samen Slimmer Alliance részvételével. Ez a Slimmer AI, a Keen Venture Partners és Dutch Founders Fund kockázatitőke-alapokból áll. A tőkebefektetés mellett a cég stúdiófejlesztési támogatást is kapott, ez elengedhetetlen a saját szoftver kiépítéséhez.

„Ekkorra már nagy bankokkal és hedge fundokkal is dolgoztunk, nekik teljesen más elvárásaik vannak. A saját szoftverrel jóval prezentálhatóbbak lettünk.

Amikor elkezdesz szoftvert fejleszteni, egy dologra jössz rá: ez egy nagyon drága műfaj. Több pénzre volt szükségünk, ráadásul gyorsan. Ez egy időablak: van egy jó elképzelésed, viszont ha most nem valósítod meg, akkor simán jöhet valaki, és elviszi a lehetőséget az orrod elől. Addig kell ütni a vasat, amíg meleg.”

2024 karácsonya előtt újabb fundraising kört futott a Qneiform, ezt végül 2025 tavaszán zárták le. A magyar Day One Capital 3 millió dolláros magvető befektetési kört vezetett a startupnak, amelyben részt vett a brit ProFounders Capital is.

Simó György, a Day One Capital ügyvezető partnere – aki szerepel a Qneiform igazgatósági tagjai között is – szerint a cégnek kidolgozott piacra lépési stratégiája van.

„A Day One-nál olyan tehetséges embereket keresünk, akik valami kiemelkedő technológiailag kihívást próbálnak megoldani. Thomas és a Qneiform nagyon gyorsan kipipálták ezt.”

Joe Bond, a brit ProFounders Capital partnere is hasonló véleményen van. „Mi olyan kivételes projekteket támogatunk, ahol világos, hogy a termék hogyan fogja felforgatni az adott iparágat. Itt egyértelmű a cél: a világ leggazdagabb és legfrissebb humán tőkére vonatkozó adathalmazának létrehozása.”

A Qneiform szoftvere átláthatóbbá teszi a toborzást, de segítségével összehasonlíthatjuk különböző szervezetek összetételét is. Fotó: Qneiform

Thomas szerint ezzel a pénzzel már képesek lesznek úgy felépíteni a terméket, ahogyan azt megálmodták. „Egy megkerülhetetlen dolgot szeretnénk létrehozni, és szerintem most már képesek vagyunk rá. Nem akarunk az a startup lenni, amelyik rengeteg fundraising kört fut, mert kísérletezik. Mi az itt és mostban létezünk.”

 „A világ 55 ezer legnagyobb cégével fogunk dolgozni, mert szükségük lesz ránk. Rá fognak jönni, hogy a Qneiform kell, mert egyszerűen nincs jobb megoldás a piacon.”

1 óra, 11 perc, 28 másodperc

Thomas sosem kerülte a versenyhelyzeteket, sőt, kifejezetten élvezi azokat. Tökéletes példa erre a 2023-as Vivicittá félmaraton. Korábban sosem futott ilyen távot, mégis 1 óra, 11 perc, 28 másodperc alatt teljesítette azt. Nem mellesleg első helyen. A magyar sajtó brit sportolóról cikkezett, aki több mint egy percet vert a másodikra. Thomas jót nevet ezen, és köszöni a bókot, majd mesélni kezd:

 „Őszintén sohasem gondoltam volna, hogy lesz egy ilyen emlékem. De ez is mutatja, hogy az óra és a számok nem hazudnak. Ezért jók az ilyen versenyek: ha megütöd a számokat, tudod, hogy meg fogod csinálni.”

Thomas szerint a cégvezetés jóval nagyobb kihívás, mint lefutni egy félmaratont. „A futásnál csak te vagy, tőled függ minden. A cégnél a legnagyobb tanulság nekem az volt, hogy ez nem rólam szól. Van 30 emberünk, akiknek meg kell teremtenem a megfelelő környezetet. Ez már jóval nehezebb.”

Thomas két évvel ezelőtt, a 38. Telekom Vivicittá férfi félmaratonját nyerte meg. Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

A cégvezetési tapasztalat hiányát Thomas fiatalos energiával és elkötelezettséggel igyekszik ellensúlyozni. „Olyan embereket szeretnék, akiknek látom a csillogást a szemében. Az emberek tekintetében látszik, ha olyan helyre mennek reggel, amit utálnak. Mi sokat beszélünk a munka-magánélet egyensúlyról, de én kicsit máshogy látom. Ha szereted, amit csinálsz, az nem szenvedés.

Nekem például nincs semmi a világon, amit szívesebben csinálnék, mint ez. Lehet ezzel nem lesz így mindenki, de remélem, néhány embert tudok inspirálni.”

Thomas nem tudja megmondani, hány órát dolgozik egy héten. Hétvégén is bejár, akár egyedül, például hogy felhasználóként tesztelje a platformot. „Nekem ez nem munka, hanem szórakozás. Sőt, ez az életem” – mondja. „A világ gazdag, csodálatos és élményekkel teli. Miért ne folyjak bele teljesen? Ha valamit csinálsz, tiszteld meg azzal, hogy jól csinálod.”

Jönnek a riválisok

„A fő elvárásunk az évre, az alapszintű key performance indikátorok megvalósulása mellett, hogy lássuk a csapat fejlődését és a skálázáshoz szükséges feltételek teljesülését mind a technológiai, mind a humán oldalon.” Ezt Fehér András mondta a Qneiform 2025-ös évéről. A Day One Capital igazgatója szerint a seed kört követő legnagyobb kihívás az, hogy a kezdeti piaci validáció után egy startup elkezdjen vállalatként működni úgy, hogy megtartsa rugalmasságát.

Thomas szerint figyelnek erre az aspektusra, és tudatosan próbálnak növekedni – az elmúlt években ezért nyitottak két új irodát, amelyeket nem kizárt, hogy újabbak követnek majd. Az idei év fő céljai: a régiós terjeszkedés és a szoftver továbbfejlesztése. A platformra nemsokára természetes nyelvi feldolgozású keresőfunkció (Natural Language Search) érkezik, év végére pedig nagyobb bővítéseket terveznek.

„Én arra számítok, hogy a következő éveimet, sőt, évtizedeimet is a Qneiform fogja meghatározni” – mondja Thomas. „Amit magunknak kívánok, hogy ebben az időtávban a felelősségteljes toborzás lencséjévé váljunk, vagyis rajtunk keresztül szülessenek meg a jó döntések, minél több cégnél.”

A piacon már feltűntek a rivális termékek, amelyek a Qneiformhoz hasonló megoldásokat igyekeznek kínálni. Ez egy új helyzet, de ebből is látszik, Thomas élvezi, ha nyomás alatt kell teljesítenie. Két srác Nagy-Britanniában megpróbálta lemásolni a koncepciójuk kezdeti verzióját. Thomas nem aggódik, azt mondja, az ő legnagyobb előnyük éppen az, hogy a kezdetek óta értik ezt a piacot, és két és fél évvel több adatuk és tapasztalatuk van, mint bárki másnak. A konkurensek megjelenése inkább magabiztossá teszi.

„Láttad a Keresztapát, nem? Mondjuk azt, hogy most békeidő van. De nem lenne szórakoztató, ha háború lenne? Nem lenne izgalmasabb hétfő reggel azzal kezdeni, hogy hogyan nyírjuk ki az ellenfeleinket?”

„Nyilván arra fókuszálsz, hogy a te terméked a lehető legjobb legyen. De a nap végén, ez egy verseny. És ez teszi ezt sokkal izgalmasabbá.”

Kapcsolódó cikkek