Airbnb-ből a magántanár-bizniszbe – így csinált nagy üzletet a kárpátaljai-indiai házaspár

Az indiai Raghav abból hozta ki a maximumot, amit épp elé sodort az élet, legyen az sportsérülés, a vállalkozását ellehetetlenítő világjárvány vagy budapesti karantén. Feleségével, a kárpátaljai Nikivel is a magyar fővárosban ismerkedett meg. Immár közösen viszik a covid első hullámában felfuttatott cégüket, a Tutor Job-ot, ahol online oktatói platformokra keresnek nyelvtanárokat. A közvetítői díj meglepően jó üzlet.
Megismerkedésük óta eltelt öt évben több mint egymilliárd forint árbevételt, és ennek csaknem 90 százalékát tiszta profitként kereste meg a Kárpátaljáról származó Niki (Nikoletta Lakhotia, aki Seres Nikolettaként született) és az indiai Raghav (Raghav Lakhotia). A párral az Andrássy úton kávézva önkéntelenül rám is ragadt egy kis világpolgár hangulat.
Niki félig magyar, félig ukrán, aki Nagyszőlősön ukrán-orosz-magyar nyelvkavalkádban nőtt fel, sok olyan körülményt nélkülözve, ami a nyugati versenytársaiknak alapvetés. A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola angol nyelv és irodalom alapképzése jelentette számára a kiugrás lehetőségét, innen az ukrán Ameli Flower Cosmeticshez került, a virágvízből készült szépségápolási termékeket forgalmazó cégnél a magyar terjeszkedés felelőse lett.
Ha két-három évvel korábban találkoztunk volna, egy szót sem beszélt volna angolul
– fűzi hozzá Raghav, aki láthatóan nagyon büszke arra, hogy felesége Nagyszőlősről indulva gyorsan és tudatosan be tudott illeszkedni a budapesti üzleti körforgásba. 2020-ban találkoztak, Raghav egyszerűen leszólította az utcán. „Azt mondta, nagyon szép szemeim vannak és elkezdett beszélgetni velem. Majd, amikor meghallotta az erős akcentusom, megkérdezte, hogy orosz vagyok-e. Hát, ukránként ez nem a legkedvesebb megjegyzés” – nevet Niki, de azért megadta az Instagramját az ismeretlen fiúnak. Ekkor még aligha sejtette, mekkora kalandba is vágott ezzel.
Airbnb-ből a magántanár-bizniszbe
Niki nagyszőlősi évei alatt Raghav még egy egészen más életet, az indiai felső-középosztálybeli fiatalok és a profi sportolók mindennapjait élte. „Új-Delhiben születtem, gyerekkorom óta magas szinten teniszeztem, ázsiai és európai U14 és U16 korosztályos bajnokságokon versenyeztem. Az év felét külföldön töltöttem edzéssel és versenyekkel, gyakorlatilag csak a vizsgákra mentem haza” – meséli. A sportolói karriert végül egy vállsérülés törte meg.
Az addig sportolással töltött heti 40 óra felszabadult, a Dél-kaliforniai Egyetemen a tanulás mellett nem csak a – többek közt magyar – barátokkal való megismerkedésre, hanem a vállalkozásra is maradt ideje. Első projektje 2011-ben egy diákszállásokat gyűjtő platform, a Best University Housing felépítése volt. Akkoriban még úgy szeretett volna betörni az albérletközvetítők piacára, hogy mind a kereslet, mind a lakáskínálat oldaláról gyűjtött felhasználókat a platformjára, de hamar észrevette, hogy a cég utóbbi lába mennyivel sikeresebb.
Meg is született a milliárdforintos gondolat: beszállni az emelkedő trendben lévő piacra és lekaszálni a közvetítés után járó profitot.
Raghav az egyetemen megismert osztrák üzlettársával az Airbnb-lakások piacát szemelte ki. Új projektjükkel – amelyet meglévő amerikai vállalkozásuk alatt üzemeltettek tovább – lakástulajdonosokat kerestek, és győztek meg az airbnbzés előnyeiről olyan területeken, ahol a platformnak nagy szüksége volt többletkínálatra a kereslet kielégítéséhez. A modell működött, a nagydumás Raghav sorra járta a különböző nemzetközi helyszíneket és eseményeket, ahol saleselni tudta a frissen alakult projektet, míg üzlettársa intézte a cég ügyes-bajos dolgait.
2020 tavaszán Raghav épp európai körúton járt, ahol az Airbnb-s bizniszt pitchelte volna, ám amikor Budapesten volt a Hungexpo utazás- és hajókiállításán, kitört a covid, így az országot már nem hagyhatta el.
Az indiai srác ekkorra már többször járt Magyarországon, az egyetemről megismert barátait látogatta meg itt, a kényszerpihenő viszont Niki megismerésén túl üzletileg is fordulatot hozott. Az Airbnb-piac földbe állt, Raghav pedig kénytelen volt új ötlet után nézni. Osztrák üzlettársával (ő 50 százalékos tulajdonosa a Tutor Job-nak, de csendestárs, nem akart nyilatkozni a Forbes.hu-nak) összeállítottak egy tízes listát, hogy kiknek tesz jót a covid. Célzottan olyan vállalkozásokat kerestek, amelyek ebben a tíz iparágakban működtek, beszéltek velük, hogy miben tudnának nekik segíteni, hogyan tudnának együttműködni. Az egyikük nagyon gyorsan visszajelzett: egy sikeres online oktatási platform, de nem volt elég magántanáruk.
A fiúk érezték, hogy ez a tökéletes időzítés, mivel minden egyes járványhullámmal és lezárással több és több ember fog otthon ülni és otthonról tanulni.
Napokon belül elindult a Tutor Job, ami működésében és koncepciójában hasonlított az Airbnb-zésre: a kínálati oldalról szolgáltatást nyújtó startup egy olyan piacon fogott pozíciót, ami nagy növekedésnek indult. A cég Dubajban van bejegyezve, ami a növekedés szempontjából előnyös üzleti környezeten túl Európa és India között félúton, egy stratégiailag kedvező helyen található. Mivel az alapítók az előző üzletükből adódóan likvidek voltak, a Tutor Job pedig nagyobb kiadást nem tervezett, nem volt szükségük befektetőre.

A Tutor Job-modell és Niki
A Tutor Job bevételét a különböző nyelvtanulással foglalkozó online magánóra-szolgáltatásokat nyújtó platformok adják. Az induláskor toborzási díj-alapon szereztek bevételt az egyes platformoktól, különböző követelmények szerint, személyenként, kvázi mint egy munkaerő-közvetítő ügynökség.
Az első években angol, német, francia, spanyol, portugál, svéd és holland tanárokat közvetített a cég, 2020 áprilisától 2022-ig több mint 13 ezren kezdtek tanítani rajtuk keresztül.
Itt többnyire amatőr, anyanyelvi beszélőkre kell gondolni, akik szívesen gyakorolnának kezdőkkel pár órát hetente „zsebpénzért”. A Tutor Job maga nem üzemeltet platformot, hanem számukra közvetít tanárokat, vagyis az online oktatás hátterének egy nagyon fontos részében játszik kulcsszerepet.
És a Tutor Job ezt nagyon hatékonyan teszi. De pontosan mi volt az a módszer, amivel Raghavék a platformok recruitment költségei alá tudtak menni több mint tízszeres hatékonysággal? Mi van a már korábban is említett – a Forbesnak hitelt érdemlően bizonyított – valóban magas profitráta mögött? Ebben az alapítók kreativitása, de Niki (részben gerilla) online marketinges és startupos tapasztalata is sokat segített.
„A nagy cégek sokkal strukturáltabb és merevebb módon kerestek új munkaerőt. Hirdettek a Metán, a Google-on, e-mail listákat készítettek, amíg mi mindig a kreatív megoldásokat kerestük. Milyen rendezvényeken találkozhatunk a célcsoportunkkal személyesen? Milyen influenszerekkel dolgozhatunk jutalék alapon befektetés és előzetes költségek nélkül?
Milyen fórumokra posztolhatunk ingyen? Facebook csoportok, Reddit, Linkedin, mindent kipróbáltunk.”
– sorolja Niki a megoldásaikat. Ezeken a közösségimédia-platformokon Niki tudásával és tapasztalatával kiegészülve jelentősen olcsóbban tudott a Tutor Job új tanárokat szerezni a nagy online tutoring platformok, például a Preply számára.
Pavlo Hryshchenko, a Preply Performance Marketing csapatának vezetője a Forbes.hu-nak azt mondja, 2020 közepén ismerkedett meg Raghavval. Egy kísérleti projekt keretében kezdtek el velük tanárok toborzásán dolgozni, ami nagyon sikeresnek bizonyult, mind a konverziós arány (vagyis, hogy hány megkeresett emberből lesz végül tanár), mind az ún. életciklus érték szempontjából. Ez azt mutatja meg, hogy mennyi az adott tanár által generált összbevétel a Preplynél töltött ideje során. Pavlo 2016 óta dolgozik a Preplynél, fő feladata a diákokat célzó marketingcsatornák felügyelete volt, de idővel, ahogyan egyre nagyobb problémát jelentett az online tanárhiány, őket is elkezdte marketingüzenetekkel megkeresni a cég. Ebbe a folyamatba lépett be partnerként a Tutor Job, akikkel rövid időn belül sikerült is pótolni a hiányt.
Idővel egyre több platformra és egyre több országba keresett a Tutor Job nyelvtanárokat, országonként egy-egy országmenedzserrel bővülve fejlődött a csapat, de sosem nőtt 20 főnél nagyobbra. A covid lecsengésével a nyelvi órák mellett más tantárgyak, például matematika, fizikai, kémia, tanítására is elkezdtek tutorokat keresni – a preply-s együttműködés is bővült –, ami már egy fokkal nehezebb, de nagyobb jutalékot generáló folyamat.
Ez még mindig csak a kezdet
A Tutor Job mind Raghav, mind Niki számára, mind pedig a közös életükben meghatározó sztori, de korántsem az egyetlen. Azóta újabb vállalkozásaik is vannak, amik ezúttal már tisztán saját projektek, csendestárs nélkül. Bár a fenti sorokból aligha gondolhatta volna bárki is, hogy az indiai srác egy sikeres projekt után hátradőlne. Mindsetjében igazi vállalkozó.
„Folyamatosan keresi az új lehetőségeket és nagyon flexibilis. Amikor beütött a covid, gondolkodás nélkül hagyta ott az előző bizniszét és kezdett bele a tutoring-ba” – meséli Molnár Noémi, a BeHive társalapítója. Noémi a USC-n töltött féléve alatt ismerte meg Raghavot, aki többek közt az ő hívására is látogatott el Budapestre.
Sőt, Raghav és Niki esküvőjén is ott volt Indiában, a vállalkozói gondolkodás szerinte abból az eseményből is teljesen lejött. „Raghavék, a családi birtok végében kialakítottak egy esküvői helyszínt, amit az ő esküvőjük után más pároknak is ki terveznek adni” – meséli nevetve. A napokig tartó lagzi részeként egy szigetre is ellátogatott a násznép, ahol Raghavék ingatlanfejlesztés előtt álló telke közelében töltöttek pár napot.

A tutoring és az ingatlanbefektetések mellett Raghav egy másik, közvetítői dealekkel foglalkozó vállalkozást is épít Twenty Seven Capital név alatt, amiben nemzetközi piacokon mozgó cégeket keresnek meg és kötnek össze különböző pályázati lehetőségekkel.
Legyen szó mesterséges intelligenciáról, környezetvédelemről, fenntarthatóságról, egészségügyről, turizmusról vagy munkahelyteremtésről, több olyan egyedi, kevéssé ismert vagy nehezen megtalálható forrás marad bent különböző állami rendszerekben, amit a cégek ki tudnának használni kedvezményes hitelek és direkt támogatás formájában.
„Leegyszerűsítjük a folyamatot a külföldi vállalatok számára, hogy felhasználhassák a kiírt forrásokat a projektjük fejlesztésére anélkül, hogy részesedést kellene átadniuk, mint ahogyan azt egy kockázati tőkealapnak vagy angyalbefektetőnek tennék”
– meséli. Raghav idejét emellett legújabban egy étteremajánló app fejlesztése köti le, amivel a közeljövőben magyar és közép-kelet-európai piacokat célozna meg.
Eközben Niki a saját projektjével az ukrán piacra nyúlt vissza. A The Cabinett Atelier divattechnológiai startuppal a szabás-varrás digitalizálását érnék el. Így anélkül méretre szabathatnának a felhasználók bármilyen ruhát, hogy elmennének egy szabóhoz. A startup alapkoncepciója a meglévő vagy örökölt ruhák újrahasznosítása és újravarratása (upcycling), de kisebb munkálatokra vagy időpontfoglalásra, varrónőkeresésre is lehet használni majd a platformot.
Mivel egy prémiumszolgáltatásról beszélünk – szőrmékkel és a bőrrel is dolgozniuk kell a szabóknak – a platformra alapesetben felhasználóként tudunk csatlakozni, szabókat maga a cég keres, a Tutor Job-hoz hasonló módszerekkel. A méretek levétele még manuálisan történik, de Nikiék már dolgoznak egy mesterséges intelligencia megoldáson, amivel akár egy feltöltött kép alapján láthatják a szabók a szükséges méreteket.
Raghav nagyon megszerette az onlineszabászat ötletét, ő már meg is találta az egyik legjobb felhasználási módját. „Beszéltem a sportrajongó barátaimmal, akik szeretik a focit, de több csapatnak is szurkolnak. Lehet egy angol vagy spanyol élvonalbeli csapatnak szurkolni, mellette egy helyi csapatnak, vagy a válogatottnak. Vagy egy másik sportcsapatnak, Indiában például mindenki krikettet néz. Nagyon menő lenne, ha kombinálhatnád a különböző mezeket és létrehozhatnál valami egyedit. Mondjuk egy egyszerre Liverpool-os és magyar mezt, vagy igazából bármilyet.”