Nyolcvan év – és még mindig magyar kézben

Coop Szolnok: falusi kisboltból zöld jövő felé
Van valami megnyugtató abban, amikor egy bolt bejárata előtt ugyanaz a szomszéd köszön vissza, aki gyerekkorunkban is ott vásárolt. A Coop Szolnok üzleteiben sok helyen ma is ismerős arcok töltik fel a polcokat – a különbség csak annyi, hogy a régi fa hűtőládák helyét mára okos gépsorok vették át, és a falusi kisbolt mellett ma postát vagy akár helyi termelői piacot is találunk.
1946-tól 2025-ig – mindig magyar kézben
A Coop Szolnok története 1946. június 2-án indult. Nyolc évtized telt el azóta, és a vállalat minden időben magyar tulajdonban maradt. „Jövőre leszünk 80 évesek, és erre nagyon büszkék vagyunk” – mondja Fekete Tibor vezérigazgató.
Ma 10 megyében, 96 településen működtetnek 155 üzletet, és tavaly árbevétel alapján a Coop második legnagyobb cégcsoportjává váltak.
Új ruhát kapnak a boltok
A boltmegújítási program 2017-ben indult, és az első felújított üzlet egyből elnyerte az Év Szupermarketje címet. Azóta folyamatos a korszerűsítés: friss külső, modern belső, környezetbarát megoldások. A hűtőberendezések például nemcsak hűtenek, hanem a hulladékhőt is hasznosítják – télen fűtik, nyáron hűtik az üzletet.
„Azt gondolom, hogy így nemcsak kényelmesebb, hanem zöldebb működést tudunk biztosítani a vásárlóknak és a kollégáknak is” – teszi hozzá a vezérigazgató.
És nem álltak meg ennyinél: több kisebb üzletben ma már postai szolgáltatások is elérhetők, máshol gyógyszerforgalmazás indult. Így a Coop Szolnok-bolt sok helyen nemcsak bolt, hanem a település központja is lett.
Piac a boltban – helyi ízek polctávolságban
A Coop Szolnok filozófiájának középpontjában mindig is a magyar termékek álltak. „Kiemelt szerepet játszunk abban, hogy hazai gyártóktól vásároljunk. De ennél tovább is léptünk: elindítottunk egy olyan programot, amelynek keretében a helyi termelők termékei is megjelenhetnek az üzleteinkben” – meséli Fekete Tibor.
Szolnokon, Debrecenben és Hajdúszoboszlón már külön polcokon sorakoznak a helyi gazdák és kézművesek portékái. Egy falusi piac hangulata köszön vissza a szupermarketben: friss méz a szomszéd méhésztől, sajt a közeli gazdától. Így nemcsak a választék bővül, hanem a közösség is erősödik.
24 millió vásárló, 1800 dolgozó – egy nagy család
Évente 24 millió vásárlót szolgálnak ki – vagyis Magyarország lakosságának két és félszeresét. A forgalmat 1800 dolgozó biztosítja, akik ugyanúgy részei a helyi közösségnek, mint a vásárlóik.
Coop Rally – több mint szakma
A Coop Rallyban Fekete Tibor szerint nemcsak az élelmiszeripar mutatkozik meg, hanem egy üzenet is: „Ez az esemény arra hívja fel a figyelmet, mennyire fontos, hogy magyar élelmiszereket forgalmazzunk. A Coop ebben élen jár, és ezzel példát mutat másoknak is.”
A vezérigazgató úgy véli, a magyar tulajdonban maradt kereskedelem kulcsszerepet játszik a hazai élelmiszeripar fennmaradásában. „Ez nemcsak gazdasági kérdés. A Coop Szolnok története is azt bizonyítja, hogy a közösségért dolgozva, helyi gyökerekből építkezve lehet hosszú távon fennmaradni.”