Kiderült: ennyit költ idén karácsonyra egy átlagos magyar család
26 százalékkal többet szánnak a magyarok idén a karácsonyra, átlagosan 129 ezer forinttal terveznek idén, derül ki a Cofidis Hitel Monitor sajtóközleményéből.
A karácsonyi menüre idén átlagosan 45 ezer forint a költségkeret, ajándékra pedig átlagosan szintén ennyit szánunk: 46 ezer forintot. A friss felmérésből azonban kiderült, hogy a megkérdezettek 85 százaléka igyekszik valamilyen módon csökkenteni az ajándékokra szánt kiadásait. Sokan például árakat összehasonlító oldalakat böngésznek, vagy éppen akciós termékekre vadásznak.
A Cofidis felméréséből jól látszik, hogy az inflációt bőven meghaladja még a tervezett vásárlások ellenére is a karácsonyra fordított kiadások összege. Annak ellenére, hogy a megkérdezettek közel fele elismerte, hajlamos túlköltekezni az ünnepek alatt. 14 százalékuk olyannyira, hogy januárban vissza is kell fognia majd költéseit emiatt.
A kísértésnek persze nehéz ellenállni. A közösségi médiából minden eddiginél intenzívebben áradnak ránk az impulzusok: a dekoráció, a karácsonyi fények, az alkalomhoz illő ruhák és sminkek mind-mind extra költségekre csábítanak bennünket. És akkor az ajándékokról, illetve a szezonális termékekről, sőt a „karácsonyi inflációról” még nem is beszéltünk.
A karácsonyi inflációt mindannyiunk pénztárcája megérzi
„Az ünnepi időszakban bizonyos termékek ára – például élelmiszer, játék, dekoráció – gyakran a szezonális kereslet miatt átlagon felül nő. Érzékelhető módon ez az éves inflációt meghaladó áremelkedést jelent, amit a családok a bevásárlásoknál közvetlenül tapasztalhatnak. Az idei évben az árnövekedés mértéke az egyes termékkategóriákban eltérő, de a korábbi évekhez képest is jelentősnek mondható” – magyarázza a „karácsonyi infláció” kapcsán Papszt Kriszta pénzügyi tanácsadó és mentor.
Karácsonyi költekezés: jóval nagyobbak idén a kiadásaink, mint a korábbi években. (Fotó: GettyImages)
És bár sokan törekednek a tudatos vásárlásra, a kiadások gondos megtervezésére, illetve arra, hogy tartsák magukat az előre kalkulált költségekhez, ez távolról sem olyan egyszerű. „Az infláció hatására sok család tudatosabban tervezi a kiadásokat, sőt egyesek inkább előre terveznek, míg mások az aktuális költségekre fókuszálnak. A közösségi média által támasztott elvárások és a hagyományos ünnepi igények között gyakran feszültség alakul ki, így az idei karácsony pénzügyi megélése vegyes képet mutathat” – mondja a szakértő.
Egyre alaposabban tervezünk
Ugyanakkor a korábbi évek tendenciája változni látszik. Papszt Kriszta szerint a korábban tapasztalt költekezés, mely gyakran hitelfelvételt jelentett, mostanra csökkenni látszik. „A pontos számok változóak, de a tendencia inkább a tudatosabb, előre tervezett költés felé mutat” – mondja, melynek hátterében elsősorban a növekvő tudatosság áll.
„Az utóbbi években egyre több család próbál tudatosabban bánni a pénzzel, így a karácsonyi költekezés mellett a megtakarítások fenntartása is egyre fontosabb szempont. Ugyanakkor az ünnepi szezon a rövid távú kiadások dominanciáját is fenntartja” – összegzi a szakértő, aki szerint összességében a családok vegyesen élhetik meg az idei karácsonyt. A költsége növekedése mellett tudatosabban készülnek, mérlegelve az aktuális kiadásokat és a hosszabb távú pénzügyi célokat.
A „tökéletes karácsony” még mindig vágyott cél
„Sok család a tökéletes karácsonyt tűzi célul maga elé. Az elvárás több oldalról ér bennünket, mi pedig szeretnénk felülmúlni az előző évünket is” – figyelmeztet a „karácsonyi infláció” kapcsán Gelei-Tóth Gabriella hivatásos jótálló és pénzügyi tanácsadó. Mint mondja, sokan már november elején a karácsonyi teendőket tervezik és kezdik megvalósítani: családi fotózás, ünnepi fénydekorációk és világítások, ajándékok beszerzése jelentik a jellemző feladatokat. Egyre többen törekednek ugyanakkor arra is, hogy fenntarthatóbbá tegyék az ünnepet. Ennek részét képzik például azok a hosszú távú megtakarítások is, melyekkel később a szülők a gyermekük lakásvásárlásának elindításában tudnak szerepet vállalni, vagy tanulmányairól gondoskodni.
„Ez rendkívül tudatos, akár évtizeden átívelő kérdés, és mint ilyen, nem feltétlenül illeszkedik minden család gondolkodásmódjába, de azt gondolom, hogy nagyon fontos beszélni róla és látni, hogy így is lehetne csinálni” – magyarázza a szakértő.
Érdemes átgondolni hosszabb távú céljainkat is
Hogy ki miről gondoskodna, erre pedig mekkora összeget szán, széles skálán mozog. „Van olyan ügyfelem, aki inkább tévécsatornája előfizetését mondja le, mert fontosabbnak tartja, hogy biztosítása legyen. Más akár 300 eurót fizet havonta, hogy megnyugtatóak legyenek majd a nyugdíjas évei vagy egészségügyi ellátása” – fejti ki Gelei-Tóth Gabriella, aki szerint a karácsonyi hitelfelvételek csökkenése biztató trend ugyan, mégis úgy véli, ez csupán az első lépés, melyet sok továbbinak szükséges követnie.
„Bár gyakran hallani arról, hogy „növekszik a tudatosság”, a valóságban a magyarok pénzügyi és biztosítási szokásai továbbra is aggályosak. A hitelfelvételek csökkenése – még ha részben meg is jelenik – önmagában nem jelent jobb pénzügyi tudatosságot. A legtöbb család továbbra sem gondolkodik előre abban, hogy mi történne velük váratlan események esetén, és sokan még mindig elsősorban a fogyasztásra, nem pedig az öngondoskodásra költenek. A biztosítások szerepe továbbra is alulértékelt Magyarországon, és még mindig sokan csak legvégső esetben fordulnak hozzájuk, vagy egyáltalán nem élnek a lehetőséggel. Ezt a trendet égetően fontos lenne megfordítani: a valódi pénzügyi tudatosság nem csak kevesebb hitelfelvételt jelent karácsonykor, hanem azt is, hogy az emberek valóban értsék és alkalmazzák a biztosítások és megtakarítások szerepét hosszú távú stabilitásuk érdekében” – hívja fel a figyelmet.
The post Kiderült: ennyit költ idén karácsonyra egy átlagos magyar család first appeared on nlc.