Az EU végre helyes döntést hozott: új nappali világítási kötelezettség jön az autóknál
Mit jelent ez az autósoknak?
• Új modellek (2024.09.22. után típusjóváhagyva):
A nappali menetfény (DRL) mellett hátul is világítaniuk kell 1 000–7 000 lux között.
• Régebbi modellek:
Maradhat a korábbi logika, vagyis nappal a DRL mellé nem kötelező a hátsó pozíciófény – egyelőre.
• Várható 2027-től:
Napirenden van, hogy a követelmény minden újonnan gyártott autóra kiterjedjen, ne csak az új típusokra. (Ez még javaslat, nem végleges.)
Miért most és miért így?
A változás hátterében az UNECE R48 világítási szabály 6.19.7.5 pontja áll: ez írja elő, hogy bizonyos fényviszonyok között a DRL és a hátsó pozíciófény egyszerre működjön. A 7 000 lux nagyjából egy felhős nappal fényintenzitása; ez alatt a hátulról való észlelhetőség számít annyira, hogy kötelező legyen a hátsó világítás is. A döntést az is támogatta, hogy a modern LED-es rendszerek energiatakarékosak és tartósak, így a nappali hátsó fény használata gyakorlatilag nem jár plusz fogyasztással, miközben a biztonság sokat javul.
Mire figyelj mostantól?
Autóvásárlásnál érdemes rákérdezni, mikor kapta az adott modell az EU-s típusjóváhagyást, mert ez határozza meg, hogyan működik benne a nappali hátsó pozíciófény. Bár az automata világítás sok helyzetben jól teljesít, nem tévedhetetlen: ködben, szitálásban, esőben vagy alagútba hajtva mindig ellenőrizd a műszeregységet, és ha szükséges, kézzel kapcsold fel a tompított fényszórót. Érdemes azt is tudni, hogy bizonyos márkáknál a világítási logika idővel szoftverfrissítéssel is módosulhat – ez egyes autóknál elérhető lehet szervizben vagy akár OTA-frissítésként. Így biztosíthatod, hogy az autód mindig megfeleljen a legfrissebb biztonsági elvárásoknak.
via
Fotó: illusztráció, Pexels
The post Az EU végre helyes döntést hozott: új nappali világítási kötelezettség jön az autóknál first appeared on nlc.