Divattervező volt és modell, de már évek óta az ukrán fronton menti az életeket
Háború ide vagy oda, Ukrajnában a nőket senki sem sorozza be a hadseregbe. Ez azt jelenti, hogy azok a nők, akik mégis ott vannak az orosz drónok és tüzérség vészes közelségében, egytől egyig önkéntes alapon teszik. Valójában, amennyiben túl forróvá válik a lábuk alatt a talaj, és elegük lesz ebből a szó szerinti húsdarálóból, bármikor kicsekkolhatnak a rendszerből, senki nem kérné rajtuk számon. Ennek ellenére a legtöbben mégis úgy döntenek, hogy maradnak, akár hosszú éveken keresztül.
A november 11-én induló 22. Verzió programjában látható Kuba & Alaszka című dokumentumfilm két ilyen ukrán katonanő, Yulia & Olexandra története. Amikor megismerjük őket, még röhögve szaladnak és bujkálnak az erdőben, miközben az orosz tüzérség lövéseitől hangos körülöttük minden. Ha éppen úgy érzik, táncos videóval szórakoztatják magukat az ellenséges tűz közepette.
Afféle ukrán Thelma & Louise-ként nem hajlandók kevésbé élni pusztán amiatt, mert épp háború zajlik körülöttük.

Fotó: VERZIO
Thelma & Louise a fronton
A fenti sorok nem jelentik azt, hogy ők ketten felelőtlenek lennének. Nagyon is tisztában vannak a helyzet súlyával, ahogy azzal is, hogy bármikor lehetnek ők maguk is az oroszok tüzének áldozatai. Egyszerűen csak nem hajlandók úgy élni, hogy folyamatosan rettegnek a haláltól. Túl szép az élet ahhoz még a halál árnyékában is, hogy csak úgy eldobják maguktól.
Őket nézve nem csoda, hogy egy interjú során Yegor Troyanovsky rendező felfigyelt a szokatlanul életvidám párosra, és úgy döntött, hogy érdemes filmet készíteni róluk. Arra azonban nem számított, hogy röviddel a forgatás után Alaszka egy orosz dróntámadás során súlyosan megsérül. Repesz megy a lábába, ami elszakít egy fontos ideget, ezért hosszú időre kórházi rehabilitációra szorul: gyakorlatilag újra kell tanulnia járni.
Ebben az értelmetlen háborúban nem lehet hosszú időre tervezni, így a rendező alkalmazkodik: az elválaszthatatlannak tűnő páros szétválik, a film pedig egyszerre követi Kuba vakmerő akcióit a fronton, valamint Alaszka fájdalmas és lassú felépülését Kijevben. Persze legjobb barátnők lévén állandóan egymással chatelnek és telefonálnak, sőt amikor Kubának épp eltávja van, személyesen is meglátogatja Alaszkát, de így a film már egyértelműen másról szól, mint amiről eredetileg szólt volna.
A béke vajon mi?
A dokumentumfilm egyértelműen nem akar hőst faragni a lányokból, és ők sem úgy prezentálják magukat, mintha a harctér hősei volnának, pedig okuk mondjuk volna rá:
harctéri mentősként több száz élet megmentésére lehetnek büszkék.
Rendszeresen beszélnek arról, hogy várják már a háború végét és a békés életet, közben pedig látjuk, hogy a béke pillanatai már-már szürreálisnak tűnnek számukra.
Kuba civilben ruhatervező, és a katonai szolgálatai mellett sikerül neki összehozni Párizsban egy saját bemutatót, ahová személyesen is el tud menni. Épp az élete álmát váltja valóra – 12 éves kora óta modellkedett – , mégsem tudja igazán átélni a pillanatot. Szinte szürreális számára, hogy ott áll full sminkben a divat fővárosában, miközben odahaza a fronton a legtöbbször romos házakban alszik, és gyakran csurom véresen menti a sérült katonatársait. És amikor utána meglátogatja az édesanyját Spanyolországban, nézi a békés tengerpartot, vágyik rá, de tudja, hogy ez az élmény még nem az övé. Neki még dolga van otthon.

Fotó: VERZIO
Eközben Alaszka Kijevben rehabilitálódik, ami az orosz rakéta- és dróntámadások ellenére a béke szigetének tűnik a fronthoz képest, ő bizarr módon mégis itt retteg, miközben az ellenség néhány kilométeres közelében meg elemében érzi magát. Nem találja a hangot az emberekkel a nagyvárosban, sőt a terápiáján elmondja, hogy ő valójában nem értük harcol, hanem önző okból: szereti ezt az országot, szeret ott élni, és nem akarja, hogy elpusztítsák.
A megtörhetetlen nő megtörése
Alaszka legjobb barátnője a fronton van, ezért már alig várja, hogy felépüljön és újra csatlakozhasson hozzá. Mert nekik az életük már évek óta ott zajlik igazán.
A fronton születnek a barátságaik, ott esnek meg a kalandjaik, sőt, ahogy a filmben láthatjuk, egyáltalán nem képtelenség szerelembe esni a folytonos ágyútűz közepette.
Kuba ugyanis büszkén számol be a barátnőjének arról, hogy egymásba szerettek egy mesterlövésszel, sőt a srác már megkérte a kezét, ő pedig örömmel igent mondott. Azonban a háborúban nincsenek mézes hetek: a folyton életvidám, rengeteget nevető Kuba alig tudja átélni a szerelem mámorát, már kapja is a hírt, hogy a vőlegénye meghalt az egyik bevetése során.

Fotó: VERZIO
Ez az első és talán egyetlen alkalom a filmben, amikor ez a sokáig megtörhetetlennek látszó nő megtörni látszik: a szerelme temetésének képsorait garantáltan minden néző összeszorult gyomorral nézi végig. Ez is emlékeztet rá: a háborúban a halál mindig közel jár, bármikor és bárkire lecsaphat, és csak úgy lehet ezzel együtt élni, ha hozzászokunk a gondolathoz. Kuba egy rövid időre elfelejtette ezt, és rögtön meg is kapta érte a büntetését.
Szerencsére a Kuba & Alaszka (a harmincas éveikben járó lányok egyébként a tulajdonságaik alapján kapták a katonai becenevüket) nem hagy minket az elkeseredettségben sokáig. Alaszka felépül, visszatér a frontra, és a végén együtt láthatjuk őt Kubával nevetgélve, ahogy mindketten a fűben fekve az eget kémlelik. És közben boldogan arról beszélgetnek, milyen playlist szóljon a temetésükön, ha eljön a pillanat. A maga módján ez is egyfajta happy end.
A Kuba & Alaszka november 12-én és november 16-án látható a 22. Verzió programjában.
The post Divattervező volt és modell, de már évek óta az ukrán fronton menti az életeket first appeared on nlc.