Ezért nincs a vonatokban biztonsági öv

A hullámvasutak és egy-két speciális vonat (mint például a Sinkanszen szuperexpressz) kivételével a síneken közlekedő járművek jellemzően nem rendelkeznek beépített biztonsági övekkel. Amikor pedig valamilyen súlyos vasúti szerencsétlenség történik (és hát időnként sajnos történik) rendre felmerül a jogosnak tűnő kérdés, miszerint:
miért nem?
Ami logikus, hisz a legtöbb nagy sebességű járműben vannak biztonsági övek, és az esetek többségében igen hasznosnak is bizonyulnak. Egy amerikai forrás szerint a rendeltetésszerűen használt biztonsági övek az autóbaleseteknél 45 százalékkal csökkentik az első ülésen utazók halálozási arányát és 50 százalékkal a súlyos sérülések arányát, és becslések szerint – csak az Egyesült Államokban – 1975 és 2017 között körülbelül 374 ezer életet mentettek meg. A repülőgépekben is vannak biztonsági övek: ez a leghatékonyabb mód a turbulencia okozta sérülések megelőzésére.
De csak azért, mert a biztonsági övek biztonságosabbá teszik az autókat és a repülőgépeket, még nem jelenti azt, hogy automatikusan ugyanígy funkcionálnak a vonatok esetében: ezeknek a járműveknek más a kialakítása, másképp mozognak és ami a legfontosabb, más elrendezésben szállítják az utasaikat.
Utasok egy ukrán vonaton (fotó: Hesther Ng/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
A kutatások szerint a biztonsági övekkel felszerelt vonatok jóval több hátránnyal járnának, mint előnnyel. Egyrészt a vonattal történő utazás kockázata egyszerűen túl alacsony ahhoz, hogy a biztonsági övek felszerelése megérje a befektetést. Bár, mint említettük, időnként előfordulnak tragikus balesetek, statisztikailag ezek viszonylag ritkának számítanak: a halálos autóbalesetek száma kb. tízszerese a tömegközlekedéssel kapcsolatos halálesetek számának, amely nemcsak a vonatokat, hanem a buszokat, villamosokat, metrókat és egyéb közlekedési eszközöket is magában foglalja.
Nem éri meg?
A kontraszt a sérülések tekintetében még nagyobb: a mentalfloss cikke szerint 2023-ban az Egyesült Államokban 6542 vasúti baleset történt, míg a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal jelentése szerint a nem halálos közúti balesetek száma elérte a 2,44 milliót.
Az EU-ban ugyanebben az évben 1 567 komoly vasúti baleset volt, amelyek összesen 841 ember életét követelték és 569-en súlyosan megsérültek; autóbalestben viszont több mint 20 ezren vesztették életüket a kontinensen. Ez az arány pedig nagyjából átlagosnak tekinthető.
Nem csoda, hogy Steven Harrod közlekedésbiztonsági szakértő 2015-ben a The New York Timesnak azt nyilatkozta, hogy a vonatokon a biztonsági övek „statisztikailag nem jelentenének jelentős védelmet”.

Egy belgiumi vasútállomás (Photo by Thierry Monasse/Getty Images)
Ráadásul az övek felszerelése gyakorlatilag kivitelezhetetlen lenne: ahogy a The New York Times elmagyarázta, a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás, a repülőgépeken használt kétpontos öv nem nyújtana megfelelő védelmet a vonatok utasainak, amelyek oldalirányban is mozognak, nemcsak előre és hátra. A biztonságosabb hárompontos biztonsági öv, amit az legtöbb autóban is használnak, nem szerelhető fel könnyen a meglévő vonatülésekre, ezért a vonatkocsi teljes belső berendezését ki kellene cserélni.
Egy biztonsági öv, ami veszélyes?
Van még más gyakorlati probléma is, amit muszáj figyelembe venni: sok vonat úgy van kialakítva, hogy az utasok állva is utazhassanak, ami azt jelenti, hogy nem lehet mindenki számára övet biztosítani anélkül, hogy jelentősen csökkenne a szállítási kapacitás. De még ha az elsőtől az utolsó kocsig biztonsági öveket szerelnének be, akkor sem lenne egyszerű minden utast arra kényszeríteni, hogy használják is ezeket.
Végül, de nem utolsósorban, a biztonsági övek akár veszélyesebbé tehetik a vonattal történő utazást, nem pedig biztonságosabbá. Egy kutatás szerint, ha a vonatokat merevebb ülésekkel és biztonsági övekkel szerelnék fel, a biztonsági övet nem viselő utasok „repülő tárgyakká válhatnak” és nekicsapódhatnak az előttük lévő üléseknek, valamint a biztonsági övet viselő utasoknak. A brit Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Testület jelentése hasonló következtetésre jutott, és előrejelzése szerint a merev ülések és biztonsági övek ugyan csökkentik a sérülés kockázatát azok számára, akik használják őket, ám növelik a azok számára, akik nem.
The post Ezért nincs a vonatokban biztonsági öv first appeared on nlc.