Kedvelni az apát, aki 37 fokban a kocsiban felejtette a 2 éves lányát

Fájdalmasan sokszor találkoztunk már ezzel. A szülő úgy gondolta, hogy csak pillanatra ugrik be a boltba, és nem volt szíve felébreszteni a hátul békésen szundikáló gyereket, ám mire visszaért, a nyári hőségben felforrósuló autóban a gyermekét már holtan találta. Másik verzió is van: ebben a szülő nem felelőtlen volt, hanem egyszerűen megfeledkezett arról, hogy hátul hagyta a gyerekét, és egyszerűen elment végezni a dolgát: mire észbe kap, már rég késő. Az Apa (Otec) főszereplője az utóbbi kategóriába tartozik.

Milan Ondrik az Otec főszerepében (Fotó: Velencei Filmfesztivál)
Csak a rossz szülőkkel eshet meg?
Elfelejtett gyerek szindróma. Így nevezi a tudomány azt, amikor a szülő egy időre megfeledkezik a gyereke jelenlétéről, és az agya robotpilóta üzemmódban teljesíti a szokásos rutinfeladatokat anélkül, hogy a gyerekére gondolna. Például rutinból lezárja az autót és elmegy onnan, miközben a gyerekülésben hátul békésen alszik a kisgyereke.
Tehát ezekre az egészen érthetetlen tragédiákra létezik orvosi magyarázat, de ettől még a dolog nem válik kevésbé érthetetlenné, borzalmassá vagy olyanná, amit könnyen meg lehet bocsátani. Ha egy szülő ezt elköveti, a társadalom stigmája garantáltan egy életre ráég, és akkor még nem beszéltünk arról az önutálatról és bűntudatról, ami szintén vele együtt jár. A legtöbben azt mondjuk, hogy velünk hasonló soha, semmilyen körülmények között nem fordulhatna elő, hiszen ahhoz túlságosan fontos számunkra a gyerekünk/gyerekeink.
Pedig a kutatások azt mutatják, hogy ha valaki otthon tudja felejteni a mobiltelefonját, akkor akár az is előfordulhat vele, hogy a gyermekét a kocsiban hagyja. És ezzel a gyerekünk fontosságát nem a mobiltelefonokéhoz szeretnénk hasonlítani.
Ennek ellenére nehéz elfogadni, hogy ez akár velünk is megtörténhet: könnyebb azt gondolni, hogy ez csak a rossz szülőkkel eshet meg. Azokkal, akiknek nem elég fontos a gyerekük ahhoz, hogy igazán odafigyeljenek rá.

Dominika Moráková (Fotó: Velencei Filmfesztivál)
Szokásos reggeli rutin
Tereza Nvotová szlovák rendező leginkább a 2017-es Mečiar – A hatalom vonzásában című dokumentumfilmjével vált ismertté. Az Apa (érdekesség, hogy a Velencei Filmfesztivál programjában egy Anya című film is szerepel, ami Teréz anyáról szól) természetesen egészen mást képvisel, viszont nem kevésbé merész alkotás.
Nvotová valószínűleg maga is tudta, hogy a lehetetlent kísérli meg új filmjében: szimpatikusnak, kedvelhetőnek mutat meg egy férfit, akinek a kétéves lánya gyakorlatilag élve megsült a napfényes parkolóban. Nézőként zsigerből ellen akarunk állni annak, hogy kedveljük őt. A lelkiismeretünk azt sugallja: nem kedvelhetünk valakit, aki ilyen szörnyűséget követett el.
Csakhogy az ilyen tetteket sokszor nem szörnyetegek követik el, hanem emberek. Olyanok, mint bármelyikünk.
Az Apa legerősebb része egyértelműen a vágatlan nyitánya, ahol a kamera szorosan tapad rá a főszereplőre. Csupa banális dolgot nézhetünk végig. Az apa, Michal (Milan Ondrík nagy súlyt kap a vállára, de elbír vele) a reggeli kocogásból tér haza. Lezuhanyozik, kicsit mókázik a kislányával, a konyhában a feleségével beszélgetnek, majd beszereli a kocsiba az új gyerekülést, becsatolja a lányát, majd elindul vele. Útközben telefonon beszél a titkárnőjével, hívja őt a felesége, a rádióban pedig folyamatosan figyelmeztetnek az aznapi 37 fokos, kibírhatatlan hőségre. Michal leparkol az iroda (egy csődközelben lévő lap tulajdonosa) parkolójában, napközben krízismenedzsmentet folytat, hogy aztán órákkal később beugorjon neki… Ekkor lerohan a parkolóba, és amikor meglátja hátul a lányát, összeomlik:
Megöltem őt! Miattam halt meg!
– ordítja a földre zuhanva. És még csak a film bevezetőjénél járunk.
Az alábbi tippek segíthetnek abban, hogy veled ne essen meg a baj
- Tarts egy plüssállatot az autóban. Amikor a gyereket hátra ülteted, tedd a plüssállatot az anyósülésre. Ez emlékeztetni fog, hogy a gyerek a kocsiban van.
- Mindig ellenőrizd az első és a hátsó ülést, mielőtt kiszállsz. Már az is megmentheti a babát a hőgutától, ha időt szánsz a jármű kétszeri ellenőrzésére.
- Parkolás után mindig nyisd ki a hátsó ajtót. Így meg tudsz bizonyosodni arról, hogy a gyerek a hátsó ülésen van-e.
- Tedd a babaülést a hátsó ülés közepére. Erre a helyre jobban rálátsz, és hamarabb észreveszed, ha ott van a gyerek.
- Legyél különösen éber, ha megváltozik a napi rutin. Ha egy zűrös napon viszed a gyereket, ne hagyd, hogy a gondolataid elkalandozzanak.
- Add meg a telefonszámodat az ovinak és kérd meg a gondozókat, hogy hívjanak fel, ha a gyerek valami miatt nem érkezik meg időben. Inkább hívjanak fel feleslegesen is, mint hogy tragédia történjen.
Együtt élni a bűntudattal
Nvotová filmje annyira erősen indul, hogy talán nem is csoda, hogy a tragédia megtörténtének erejét később már nem tudja megismételni: ennyire drámai pillanatból még többet ugyanis egyetlen film sem bírna el. A film megmutatja az esemény közvetlen utóéletét, a sajtószenzációt, valamint Michal feleségének (Dominika Moravková erős alakítást nyújt) reakcióját és összeomlását. Majd idővel azt is, hogy Michal hogyan próbálja megmagyarázni magának a történteket, és hogyan próbál szülőként együtt élni valamivel, amivel nem lehet együtt élni. Sokan szoktuk magunkat bizonyos helyzetekben szar embernek érezni, de ezt meg kell szoroznunk legalább százzal, ha csak a közelébe akarunk érni annak, mit érezhet ebben a helyzetben az Apa főhőse.

Az Apa című film középpontjában az elfelejtett gyermek szindróma áll (Fotó: Velencei Filmfesztivál)
A film ezután már nagyobbakat ugrál az időben. Betekintést kaphatunk Michal bírósági tárgyalásába, és láthatjuk, ahogy a felesége elhagyja őt, mivel a férfival kapcsolatban minden a tragédiára emlékezteti, és ezzel nem tud együtt élni. Aztán jön a film második legerősebb jelenete, egy barátok által Michalnak szervezett születésnapi parti, ami megmutatja, hogy hiába az eltelt idő, ha valaki elköveti ezt a szörnyűséget, még a legközelebbi barátai is durva véleménnyel vannak róla, még ha ezt nem is mondják a szemébe.
Nvotová mozija az elvesztés fájdalmát jól visszaadja, ám az ezzel való együttélés és az örökös bűntudat és továbblépés komplex együttállását már csak felszínesebben tudja átadni. Ezzel együtt is örömteli, hogy valaki filmet mert forgatni arról, hogy még egy ilyen szörnyű tett elkövetői sem szörnyetegek, csak emberek, akiknek aztán életük végéig együtt kell élniük a tettük súlyával. És hiába telik az idő, mindig lesz valaki, aki az eszükbe juttatja, mit tettek. Ha más nem, önmaguk biztosan.
Az Apa című filmet a Velencei Filmfesztivál Orizzonti versenyprogramjában láttuk. Magyar premierről egyelőre nincs információnk.
Fotók: Velencei Filmfesztivál
The post Kedvelni az apát, aki 37 fokban a kocsiban felejtette a 2 éves lányát first appeared on nlc.