Az ördög bubit és napszemüveget visel – Anna Wintour öröksége

A pillanat, amiről azt hihettük, talán sosem jön el, mégis valósággá vált: Anna Wintour csütörtökön bejelentette, hogy 37 év után leköszön az amerikai Vogue főszerkesztői posztjáról. A 75 éves legenda azonban nem vonul teljesen vissz, hiszen továbbra is a Vogue globális szerkesztőségi igazgatójaként és a Condé Nast kiadóvállalat tartalomigazgatójaként folytatja munkáját. A főszerkesztői pozícióból való távozásával azonban kétségkívül véget ér egy korszak a lap és a divatipar történelmében egyaránt. De micsoda korszak volt ez!
Anna Wintour 1990-ben (Fotó: Sonia Moskowitz/Image/Getty Images)
Igaza volt
A londoni születésű Anna Wintour, aki korábban két éven át a divatbiblia brit kiadásának főszerkesztője volt, 1988-ban vette át az amerikai Vogue vezetését Grace Mirabellától. Már az első lapszám, mely az ő irányítása alatt készült, forradalminak számított: a címlapon Michaela Bercu izraeli modell pózolt Lacroix kabátkában és farmernadrágban. Ekkor fordult elő először, hogy a patinás magazin címlapfotóján farmer szerepelt, de újdonság volt a szabad ég alatt készült felvétel könnyed, közvetlen hangulata is, olyannyira, hogy amikor a szám nyomtatásba került, a nyomda felhívta a kiadót, biztosan nem történt-e tévedés a képpel kapcsolatosan.
Wintour úttörő volt abban is, hogy a szupermodellek mellett a hírességeket is a divat diskurzusának középpontjába állított, ráadásul nem csak filmcsillagokat és popsztárokat, de többek között sportolókat, politikusokat is. A már befutott celebritások mellett ráadásul ígéretes feltörekvőknek is lehetőséget adott a címlapon vagy a magazin hasábjain, hatalmasat lendítve ezzel az ismertségükön.

Vogue 1988. november
„Anna már jóval azelőtt meglátta ezt a híresség dolgot, hogy mindenki más beállt volna a sorba – idézte fel a Vogue akkori kreatív igazgatója, Grace Coddington a The September Issue című dokumentumfilmben. – És, tudod, bár utáltam, attól tartok, el kell ismernem, hogy igaza volt.”
Az 1948-ban indult, eredetileg egyszerű adománygyűjtő vacsoraként létező Met-gála szervezéséért Wintour 1995-től volt felelős és az ő irányítása alatt vált azzá az A-listás sztárokat felvonultató, hiperexkluzív, extravagáns, nem mellesleg pedig hatalmas pénzt termelő eseménnyé, ahogyan ma ismerjük.

Anna Wintour, Colman Domingo és Lewis Hamilton a 2025-ös Met-gálán (Fotó: Theo Wargo/FilmMagic)
Rendíthetetlen erő
A Vogue élén elévülhetetlen érdemeket szerzett a nők önképének és társadalmi megítélésének formálásában. Mindig is a büszkeséget, a magabiztosságot és az ambíciót állította középpontba és validálta, hogy mindezt a divat nyelvén is ki lehet, ki is kell fejezni.
Volt egy olyan megközelítés, hogy a divat iránt érdeklődő és azt szerető nők nem lehetnek értékesek, ami persze nevetséges gondolat. Szerintem valójában az, hogy büszke vagy arra, hogy hogyan nézel ki és hogyan mutatod meg magad, már önmagában is nagyon megerősít. Csak azért, mert szereted a divatot és követed azt, nem jelenti azt, hogy nem törődhetsz az aktuális kérdésekkel
– mondta erről Anna Wintour.
Keze alatt a Vogue magazin meghatározó kulturális tényezővé, a divatipar sarokkövévé vált és számos, ma már világhírű divattervező karrierjét is beindította. „A Vogue-nál betöltött hosszú távú pozíciója révén valóban szerves szerepet töltött be a tehetségek felfedezésében, gyakran ő választotta ki »azt« a következő tervezőt. Wintour rendíthetetlen erő, amely folyamatosan segít új neveket feltenni a térképre, és újraértelmezi, mit is jelent egy ikon” – mutatott rá Saisangeeth Daswani, a Stylus trendelemző cég vezetője.

Anna Wintour és II. Erzsébet 2018-ban a londoni divathéten (Fotó: Tristan Fewings/BFC/Getty Images)
Könyörtelen vagy csak nagyon igényes?
Miközben pedig ikonokat kreált, maga is ikonná vált, és esetében ez a jelző a legkevésbé sem túlzó. Egyebek között Nukleális Wintourként, tűsarkas Sztálinként, New York City nem hivatalos polgármesternéjeként vagy épp a divatvilág vezérigazgatójaként is emlegetik. A – tinédzserkora óta változatlan – bubifrizura, a napszemüveg, a sikkes midiruhák összetéveszthetetlen, uralkodói karaktert sugároznak. Olyasvalakiét, aki egyszerre gyakorol ceremoniális hatalmat, miközben a színfalak mögül is ő mozgatja a szálakat. Személyiségét, hűvös és határozott vezetői stílusát legendák övezik.
„Az emberek sok mindenben nem tudnak egyetérteni vele kapcsolatban, például abban, hogy introvertált vagy extrovertált, könyörtelen vagy csak nagyon igényes” – fogalmazta meg Anna: The Biography című életrajzi könyvében Amy Odell.

Anna Wintour és André Leon Talley (Fotó: Peter Kramer/Getty Images For IMG)
André Leon Talley pedig, aki hosszú ideig dolgozott Wintour mellett a magazin kreatív vezetőjeként, így jellemezte a The September Issue-ban: „Ő nem az az ember, aki megmutatja az érzelmeit – soha. Olyan, mint egy orvos, aki a munkádat nézi. Olyan, mint egy orvosi analízis. Néhányan közülünk nem tudnak ezzel megbirkózni. Szükségünk van arra, hogy szeressenek minket.”
Számos rangos elismerést kapott pályája során: a francia Becsületrend lovagja, a Brit Birodalom Rendjének tisztje, a Brit Birodalom Érdemrendjének hölgye, az Elnöki Szabadság-érdemrend birtokosa. Popkulturális státuszát pedig gyakorlatilag bebetonozta, hogy korábbi asszisztense, Lauren Weisberger 2003-ban megjelent Az ördög Pradát visel című regényében állítólag róla mintázta Miranda Priestly karakterét, melyet az 2006-os filmadaptációban Meryl Streep keltett életre. Wintour a film premierjén egy Prada kreációban jelent meg, amivel sokak szerint elismerte a párhuzamot, azonban egészen tavaly decemberig nem szólalt meg ezzel kapcsolatosan. A történet musical-adaptációjának londoni bemutatóján azonban így nyilatkozott a BBC-nek: „A közönség és az emberek, akikkel együtt dolgozom, dönthetik el, hogy van-e bármilyen hasonlóság köztem és Miranda Priestly között.”
Merre tovább, Vogue?
Az, hogy ki lép Anna Wintour helyére a divatbiblia élén, a hivatalos bejelentés szerint még nem dőlt el. Maga a leköszönő főszerkesztő a kialakult helyzetről és a jövőről így beszélt:

Anna Wintour (Fotó: John Nacion/Variety via Getty Images)
„Bárki, aki kreatív területen dolgozik, tudja, mennyire fontos, hogy soha ne hagyjuk abba a munkánkban való fejlődést. Amikor a Vogue szerkesztője lettem, alig vártam, hogy bebizonyítsam mindenkinek, aki meghallgat, hogy egy amerikai divatmagazint új, izgalmas módon lehet elképzelni. Most a legnagyobb örömömre szolgál, hogy segíthetek szenvedélyes szerkesztők következő generációjának saját ötleteikkel megrohamozni a terepet, amivel egy új, izgalmas elképzelést alkothatnak arról, hogy milyen lehet egy nagy médiavállalat. És pontosan ilyen embert kell most keresnünk az amerikai Vogue élére. „De milyen izgalmas lesz egy olyan új emberrel együtt dolgozni, aki kihívások elé állít, inspirál minket, és számtalan eredeti módon késztet mindannyiunkat arra, hogy a Vogue-ról gondolkodjunk.”
The post Az ördög bubit és napszemüveget visel – Anna Wintour öröksége first appeared on nlc.