azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Tényleg „csodaülés”? Hátborzongató, ami kiderült a repülőgép 11A üléséről

1 megtekintés
NLC
Aktuális repülőgép ülés túlélő

Mint arról beszámoltunk, június 12-én lezuhant az Air India Boeing 787-es gépe az indiai Ahmedabadnál. A balesetben legkevesebb 279 ember vesztette életét, de egyetlen utas, a 40 éves brit–indiai Vishwash Kumar Ramesh túlélte. Mindezt annak köszönhetően, hogy a 11A ülésen ült, közvetlenül egy vészkijárati ajtónál. A csodával határos megmenekülése felidézett egy 27 évvel ezelőtti esetet, amikor ugyancsak ez az ülés mentett életet.

1998 decemberében lezuhant a Thai Airways A310-es járata. A túlélők egyike a thaiföldi sztár, James Ruangsak Loychusak volt, aki akkor szintén a 11A számú ülésen utazott – írja a le Parisien. A 20 éves színész-énekes akkoriban gerincsérüléssel, agyvérzéssel és bordatörésekkel került kórházba. A tragédia után a közösségi médiában „Iron Bones Singer”, azaz „Vas­csontú énekesként” emlegették. A thai híresség most a Facebook-oldalán osztotta meg a felfedezését: „A túlélő ugyanazon a helyen ült, mint én: 11A!” Hozzátette, hogy az ülés elhelyezkedése – azaz, hogy közvetlenül a vészkijárat mellett van – valószínűleg meghatározó szerepet játszott mindkét túlélési történetben.

Loychusak bevallotta a posztjában, hogy „libabőrös lett”, amikor azzal szembesült, hogy kísérteties az egybeesés az Air India balesetének túlélőjével. Mindketten ugyanazon a 11A ülésen ültek. Loychusak azon 45 ember között volt, akik túlélték a Thai Airways közel három évtizeddel ezelőtti, 146 ember halálát okozó balesetét.

A thaiföldi énekes elárulta, soha nem gondolta volna, hogy az ülés, amelyben aznap ült, évtizedekkel később újra szóba kerül. Majdnem 27 évvel később, amikor meglátta a híreket, hogy az Air India tragédiájának egyetlen túlélője is a 11A ülésen ült, szinte sokkot kapott.

Az 1998-as légikatasztrófa mély érzelmi sebeket hagyott benne. Loychusak gyakran úgy jellemezte az azóta eltelt éveket, mint a „második életét”. „A baleset után 10 évig nehezen tudtam repülni. Nehezen kaptam levegőt a gépen. Kerültem, hogy bárkivel is beszéljek, és mindig kibámultam az ablakon, hogy fenntartsam a biztonságérzetemet. Ha sötét felhőket láttam, vagy azt, hogy esik az eső, szörnyen éreztem magam; mintha a pokolban lettem volna. Még mindig emlékszem a katasztrófa napján a hangokra, a szagokra, sőt még a víz ízére is a mocsárban, ahová a repülőgép zuhant. Sokáig magamban tartottam az érzéseimet” – mesélte. Így amikor szembesült azokkal a hírekkel, hogy a lezuhant Air India gép egyetlen túlélője is a 11A ülésen ült, kirázta a hideg. Ezután részvétét fejezte ki a bejegyzésében azoknak, akik életüket vesztették a tragikus balesetben.

Hogyan lett Vishwas számára is „csodaülés” a 11A?

Vishwas Ramesh a kórházi ágyán beszélt arról a pillanatról, amikor rájött, hogy valahogy túlélte. „Fogalmam sincs, hogyan éltem túl. Egy ideig azt hittem, hogy én is haldoklom, de amikor kinyitottam a szemem, megpróbáltam kijutni. Láttam, hogy van egy kis rés a megsérült vészkijárati ajtón, és kiugrottam rajta” – nyilatkozta. A baleset helyszínének közelében készült felvételeken látható, amint Ramesh sérülten és sántikálva távolodik az égő géptől, mielőtt a mentőegységek elérnék.

Sokakban felvetődött a kérdés: vajon a 11A a legbiztonságosabb ülés egy repülőn? A repülésbiztonsági szakértők azonban óvatosságra intenek az ilyen gyors következtetésekkel kapcsolatban: a 11A nem minden repülőgépen esik vészkijárat mellé. Mindenesetre a vészkijárati ajtó melletti ülések gyorsabb evakuálási lehetőséget biztosíthatnak, kritikus helyzetben ez pedig életet menthet.

Kiemelt fotó: illusztráció, Getty Images

The post Tényleg „csodaülés”? Hátborzongató, ami kiderült a repülőgép 11A üléséről first appeared on nlc.