azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Halak helyett víz alatti tájképek? Azt mondták, lehetetlen. Most hatszázezer követőjük van a YouTube-on, így lett siker a Green Aqua

6 megtekintés
Forbes-sztori Üzlet cég Magyar cégek Portré sikersztori
Blurred placeholder

A webshop elindulása után részben azért kellett fizikai boltot is nyitni, mert sokan egyszerűen photoshopnak és szemfényvesztésnek tartották, amit csináltak. A Green Aqua európai szinten is kiemelkedő üzletet épített fel, ráadásul olyan területen, amiben a piac akkori szereplői egyáltalán nem hittek. Az akvarisztikában.

Az akvarisztika ma már messze nem néhány bánatos halat jelent a szoba hátsó sarkába száműzött akváriumban. Nyugodtan elfelejthetjük a 90-es évek lakásainak lehangoló díszleteit, amikor az előszobában dzsungeltapéta volt a falon, a nappaliban pedig egy gyéren megvilágított akvárium zavaros vizében műanyag növények és giccses kerámiák között úszkált néhány életunt guppi, és a tulajdonos is csak azt várta, hogy végre megdögöljenek, és ki lehessen dobni az egészet. 

Az akvarisztika új hulláma (ezt kifejezést jobb híján most találtam ki, a szakértők az akvakertészet vagy az aquascaping kifejezéseket használják) ezzel szemben arról szól, hogyan lehet egy darab természetet, egy akváriumnyi tökéletes nyugalmat és harmóniát megépíteni az otthonunkba. A főszerep a növényeké, a köveké és az ágaké, a halak, rákok és csigák csak kontextusba helyezik a természetes kompozíciót, mozgásukkal dinamikát visznek a lágyan ringó tájképbe. 

Ez tehát inkább kertészkedés, mint állattartás, és mivel az otthon és a természet harmonikus összekapcsolásáról van szó, nem nehéz kitalálni, hogy a műfaj Japánból származik.

Abban, hogy nálunk is ismerik, és sokan művelik, úttörő szerepe volt Néder Attilának, aki két társával, Lantos Viktorral és Farkas Balázzsal megalapította a Green Aquát, a mostanra világszerte ismert és elismert akvarisztikai üzletet, az akvaristák kultikus zarándokhelyét.

Hasonló boltért egyébként nem kell nagyon messzire utazni, van egy Bécsben is, teljesen a Green Aqua mintájára húzták fel, még a falak színe is azonos. „Gyakorlatilag egy az egyben lemásoltak minket. Olyan, mintha mi nyitottunk volna meg Bécsben egy második üzletet” – mondja Néder Attila. Azontúl viszont egész Európában talán öt hasonló színvonalú akvarisztikai üzletet találni. Ebben Magyarországnak helyzeti előnye van, nyugaton ezek a termékek ugyanennyibe kerülnek, viszont az üzlethelyiségek bérleti költsége és a munkaerő nagyságrendileg drágább, egy ilyen bemutatóterem karbantartásának pedig kimondottan nagy a humánerőforrás-igénye. 

Több ebből
Kétszer is átírta alatta a szabályokat az állam, mégsem lassított. Emese egy véletlen telefonhívásból és hulladékból épített országos hálózatot
Nem egy szexi sztori – csendben nőtt nagyra a Pek-Snack, Orbán Krisztián újabb nagy dobásra készül
Orosházáról a Zöld Pokolba: a Nürburgring eddig el nem mesélt magyar sikersztorija

Olyan nincs, hogy én ilyet ne tudjak csinálni

Attila, a Green Aqua ötletgazdája már gyerekkorában halakkal aludt, de nem a keresztapás értelemben, édesapjának hobbija miatt húsz akváriummal kellett megosztania a szobáját. A családnak állateledel-nagykereskedése volt, ebben nőtt fel, és egy darabig ebben is dolgozott. Saját akváriumra viszont csak felnőtt korában támadt igénye, ám biztos volt benne, hogy az akkoriban általános csövekkel teli, buborékoló, algás üvegkockák helyett valami mást szeretne. 

Az interneten kutakodva bukkant rá egy japán webszájton a növényes akvakertészetre, és egyből érezte, hogy erre van szüksége. Ezzel egy Európa nagy részen még ismeretlen területre lépett, hiszen akkoriban az akvarisztikának jellemzően a halak tartása és szaporítása volt a lényege, nem a víz alatti tájképek építése.

„Kikérdeztem mindenkit, hogyan lehet ilyen akváriumot csinálni. Mutattam a képeket, és egytől egyig mindenki azt mondta, hogy ez vagy photoshop, vagy hogy ezek kiállításra készült akváriumok, telerakják őket növénnyel, majd utána vége. Nem hittem el, feltűrtem az ingujjam, és azt mondtam, olyan nincs, hogy én ilyet ne tudjak csinálni.”

Attila kikutatta a legapróbb részleteket is, majd megépítette akváriumát. Miután a fórumokon befutó kérdések megválaszolása már tetemes időt vitt el, felesége unszolására elindította a blogját. Ez a blog hozta össze Lantos Viktorral és Farkas Balázzsal.

Mindhárman nagyon korán és mélyen beleásták magukat az akvarisztika növényes ágába, és fontos tudást hoztak magukkal a céghez. Viktor mint informatikai szakember a programozói tudást szállította, Balázs ekkoriban még az RTL klubnál volt rendező (ennek később fontos szerepe lesz a történetben), viszont emellett a szűréstechnika, valamint a növénytápozás szakértője is, illetve a maximalista szemléletét apportálta a cégbe. Attila szaktudása mellett kapcsolati hálójával segített.

2009-ben, a válság közepén startoltak el, akkor még csak webshoppal, ráadásul előremutató módon azonnal fullfilmenttel működtek, vagyis nem volt raktáruk, hanem azt is bérelték a teljes szolgáltatással együtt. Nem véletlenül indultak óvatosan. Bár érezték, egy piaci résbe törnek be, nem tudták, mekkora az a rés. Akkoriban egy növényes akváriumhoz három országból kellett összerendelni a hozzávalókat, ők ezt egyszerűsítették le.

„Kérdeztük az akkori kereskedőket, nagykereskedőket, nem akarják-e ezeket ők behozni. Úgy gondolták, erre annyira kicsi a kereslet, hogy nem nyúlnak rá. Utólag szerintem fogják a fejüket, hogy ezt meg kellett volna lépniük” – mondja Attila. Akkor még ők is csak a főállásuk mellett bejövő mellékesnek tartották a vállalkozást, de egy év alatt rájöttek, hogy ennél sokkal több van benne. 

Másfél évvel később megnyitották az első boltot, akkor még Törökbálinton, egy családi házban. A döntést nem kis részben a szkeptikus hangok motiválták.

„Ahogy raktuk ki a képeket az akváriumainkról, egyre többen mondogatták, hogy azok nem igaziak, meg hogy nem lehet őket életben tartani. Úgyhogy jött a fogd meg a söröm pillanat: csináljuk egy boltot!”

Kapcsolódó cikkek