Épp ilyenkor szeretünk a gázra lépni. Könnyebb ilyenkor piacot szerezni. A marketplace előnye az alacsony CAPEX: nincs raktár, logisztika, készlet.
A horizontális piacon most igazi csillagok háborúja megy: Facebook, Allegro, Emag, Pepita…
Mi vertikális piactér vagyunk, ami előny lehet 6–8 nagy piactér mellett.
Marad még 3–5 év múlva jelentős magyar tulajdonú e-kereskedelem?
Szerintem igen. Nagyon sok tehetséges magyar e-kereskedő van.
Miért pont Románia lett a következő piacotok?
Egy ismert piacot akartunk elsőként, korábban vezettem ott az Aukro.ro-t. A Meska ottani füllel nem hangzik jól, ezért Artynos lett a márkanév. A nyelvi finomságok nagyon számítanak.
Miért nem indultatok el rögtön tíz országban? MI-vel könnyebb fordítani.
Előbb tesztelni akartunk. Az MI például a román magázódással még mindig küzd. Emellett saját forrásból növünk, több piachoz több tőke kell.
Hol tartotok most Romániában?
Newbie-k vagyunk, a tesztüzem után idén kezdtünk komolyabban foglalkozni vele. A helyi piacrészünk nő, az igény nagy, és mindkét piacunkon azt mértük, hogy az ügyfelek 90%-a elégedett.
Kik vásárolnak nálatok?
Igényes, lojális réteg, főként 34–54 év közötti nők. A Meskán több mint 6000 kézműves eladóval dolgozunk, ami azt is mutatja, hogy sokan kiegészítő bevételt keresnek a nehezebb időkben.
Utóbbiak miért nem mennek inkább a globális piacterekre?
Nyelvi okokból, valamint egyedi termékeket könnyebb az anyanyelven személyre szabni. A Meskát az eladók 60–70%-a tartja elsődleges marketingcsatornájának, a külföldi piactereket sokkal kevesebben.
Nálunk látszik az eladó profilja mögött az ember, a személyre szabható portéka. Ez egy olyan piac, amit nehéz külföldről behozni.
Követeltek exkluzivitást a kereskedőktől?
Nem, mert nem a tiltásban hiszünk, hanem a minőségi szolgáltatásban.
Hogyan szűritek a kontár termékeket?
Minden termék regisztráció után manuális ellenőrzésen megy át, a leírástól a fotókon át a minőségi termékleírásig. Olyan emberek bírálják, akik értenek hozzá. Én dizájnban analfabéta vagyok, de a Momén keresztül, ahol vállalkozásfejlesztésről és online piacokról oktattam, sokat tanultam a kézművesek gondolkodásáról.
Mennyire engeditek az MI használatát?
Ez tényleg nagy problémája a jelenkornak. Nem lehet megállítani, de nem is cél. A feladat a gagyi kiszűrése, de ez mindig szubjektív, mert ami nekünk értéktelen, másnak még lehet érték.

A Meskán árult termékek milyen mértékben készülnek itthon?
Szinte mind, 99%-ban.
Feladata-e az e-kereskedelemnek a fenntarthatóság?
Nem kötelező, de mi szerethető, környezetbarát piacteret építünk, és szeretnénk megmutatni, hogy ez üzletileg is működik.
Látsz növekedési plafont?
Most nem. Az Etsy példája mutatja, hogy van tér a nemzetközi terjeszkedésre, de a magyar piacon is bőven maradt hely, és nagy még a régió.
Merre kellene tartania a szektornak?
Fontos volna a kormányzati támogatás a magyar kisvállalkozók számára, mert nehéz versenyezni azokkal a külföldiekkel, akik kedvezőbb adózási környezetből érkeznek. Fontos a szolgáltatás- és termékminőség javítása is.
A külföldiektől sokat tanulhatunk, bátran kell alkalmazni az újításokat.
Mik a külpiacra lépés tipikus buktatói?
A névválasztás, a versenytárselemzés vagy a USP meghatározásának hiánya, az üzleti modellek helyi adaptálása. Amit Magyarországon működőnek gondolsz, máshol nem biztos, hogy az. Kevés magyar vállalkozó mer kilépni, edukációra van szükség, és tanulni kell a hibákból is. Failure is experience.
Milyen statisztikákra figyelsz piacválasztáskor?
Több mint száz adatpontot nézek, de heti 5–10 KPI a fókusz. Fontos a GDP, az egy főre jutó növekedés, az adózási és a jogi környezet is.
Röviden: üzletileg mit akartok bebizonyítani a Meskával?
Hogy fel lehet építeni sikeresen egy niche márkát úgy, hogy társadalmi vagy környezeti problémákkal is foglalkozik. Nemcsak a profit számít, hanem a cég reakciója az egyre változó környezeti hatásokra.
Felvásárlási célpont is lehet a Meska?
Akár. Nem zárkózunk el ettől. Jelenleg az időm legnagyobb részét ez köti le, emiatt több befektetésből is kiszálltam, mert a tőkeszükséglet is rendesen megterhelő, főleg ha később több országban szeretnénk terjeszkedni. Alapvetően továbbra is invesztálunk a piacterünkbe, nem a rövid távú megtérülés a cél.
És erre mennyi forrást vagy időt tudsz még szánni? Mikor fogy el a tulajdonosi türelem?
Én ráérek! Nincs konkrét célkitűzés, rajtunk múlik, meddig fújjuk a történetet, nem vagyunk semmihez és senkihez kötve. A piactér nagyon erős üzleti modell, nem véletlen, hogy egyre többen választják a piacon.
Van mottód?
Még most is szoktam hegyeket mászni. Kurt Diemberger, a híres osztrák hegymászó mondta:
„Mi az, ami képessé tesz bennünket, hogy elérjünk egy célt, egy álmot? Csak ez a kis szó: akarom. Nincsenek leküzdhetetlen akadályok, csak emberek, akik nem hisznek az akadályok legyőzésében.”

