azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

2008-ban már megcsinálta a tutit a Vaterával, most újra bizonyítana a magyar e-kereskedelem mosolygós veteránja

3 megtekintés
Interjú Üzlet E-kereskedelem Forbes Checkout magyar webáruház
Blurred placeholder

Az e-kereskedelemé a felelősség, vagy az e-kereskedőké? Gerő Viktor, a Meska újraalapítója és a Vatera-exit veteránja szerint ekkora volumenek mellett nem lehet a homokba dugni a fejünket. Még úgy sem, hogy a piacon tombol a csillagok háborúja, és ő is kíváncsi, hogy meg tudja-e ismételni a korábbi bravúrt az új csapattal. Interjú.

Forbes Checkout hírlevél: iratkozz fel!

Ez az írás először az e-kereskedelmi hírlevelemben, a Forbes Checkoutban jelent meg. Ahhoz, hogy jövő kedden már te is megkapd a teljes hírlevelet – exkluzív értesülésekkel, elemzésekkel és a hét legfontosabb híreivel –, kattints ide és iratkozz fel most!

Nem akárkivel kávéztam nemrég, hanem a Vatera korábbi ügyvezetőjével, Gerő Viktor befektető–sorozatvállalkozóval (ő teázott). A 2000-es évek egyik legnagyobb magyar exitjéig vezette az aukciós platformot, néhány éve pedig újra építő szerepben dolgozik a hazai e-kereskedelemben.

Viktor a 2008-ban alapított magyar kézműves és vintage piactér, a Meska társtulajdonosa – úgymond refounderje – lett az alapító Porst Réka mellett. Valójában a kezdetektől benne volt a sztoriban, de az elején még nem volt teljes az egyetértés a koncepcióról az alapítókkal.

Informatikus mérnökként végzett, és 1996 óta foglalkozik internetes projektekkel, online marketinggel, később startupokkal is. Klasszikus szereplője a hazai ökoszisztémának, amelyet hosszú ideig formált is, most pedig azt tartja a legizgalmasabbnak, hogy

a vaterás korszaka után másfél évtizeddel vajon újra rá tud-e érezni az online piactérszektor ritmusára.

Az optimizmusán biztos nem múlik!

Több ebből
Mennyből a filléres angyal: a 340 milliárdos ünnepi költés minden tizedik forintja a kínai ajándékverzumban landolhat
Egyáltalán nem előjel nélküli, hogy a Hervis kivonul Magyarországról

Forbes Checkout: Miért vállaltad be újra az e-kereskedelmet?

Gerő Viktor: Körbeültem már az asztalt: vállalkozóból befektető lettem, befektetőből újra vállalkozó. 2018–19 környékén tértem vissza a Meskához. Motoszkál az emberben a kérdés:

ha egyszer már sikerült, meg tudod-e csinálni még egyszer? Kíváncsi voltam, mennyit változott a piac.

Elég sokat, nehéz idők járnak. Mi volt eddig a legdrágább tanulság?

Hogy ami tíz éve működött, ma nem biztos, hogy fog. A legfontosabb képesség az adaptáció. Folyamatos tesztelésre és visszamérésre van szükség, a régi dogmákat egyszerűen nem érdemes lemásolni.

Gerő Viktor (ex-Vatera, Meska): A régi dogmákat egyszerűen nem érdemes lemásolni. Fotó: Sebestyén László / Forbes.hu

2005–2011 között voltál a Vatera ügyvezetője. Miért vágtál bele anno?

Szeretek újat tanulni és első lenni. A Vateránál sok mindenben újítók voltunk, később sokan másoltak minket. Az időzítés is számított: a fapadosok terjedésével a bankkártyás fizetés robbanása az online aukciós piacnak is sokat segített. Elkötelezett csapatunk volt, vagy ahogy Benedek Tibor mondaná: jobban akartuk.

A 2000-es évek e-kereskedelmét sokan vadnyugatnak tartják. Tényleg egyszerűbb volt?



Nem egészen. Senki nem tudott semmit, mindenki tanult. Lutri volt, ki fejlődik gyorsabban, ki rak össze jobb csapatot. Mindent nekünk kellett elsőként felfedezni, olyan volt, mint a holdra szállás. 2005-ben 4–5-en voltunk a Vateránál, amikor 2008-ban eladtuk a Naspersnek, már 140-en dolgoztak ott.

Ma is lehet ilyen tempójú növekedést produkálni? Például a Meskával?

A vízió megvan, de sokkal nehezebb. Magyarországon ma nemzetközi dominancia van, az import erősebb. Korai madárnak lenni húsz éve sokkal könnyebb volt.

2023-ban egymilliárd feletti, 2024-ben másfél milliárdos átmenő áruforgalom mellett a platform árbevétele lassabban nőtt (219 millióról 239 millió forintra). Tudatosan mondtatok le a feltöltési és hirdetési díjak egy részéről a piacszerzés reményében?

Igen, tudatosan. Két piacra fókuszálunk: a magyarra és a románra. Ha együtt nézzük, növünk, de a magyar piacon az utóbbi két év inkább a stagnálásról szólt. A hazai szereplők többsége visszaesik itthon, a nemzetköziek nőnek. 2025-re egy számjegyű növekedést várunk, de az átmenő forgalom és a hirdetési költségek emelkedése mellett a rendelési mennyiség itthon nem nő.

Most mennyire árérzékeny a piac?

Nagyon. Nehéz időkben a feltétlenül szükséges vagy olcsó termékeket veszik inkább. Ahogy javul a helyzet, a minőség kerül előtérbe, és a piac dinamikus növekedése várható.

A profitotok visszaesett tavaly (25,5 millióról 3,9 millióra). Ilyenkor nem kockázatos növekedésre költeni?

Kapcsolódó cikkek