Smart Mile: Quo vadis, Aqua?
Elemzések, interjúk, bennfentes történetek az e-kereskedelem világából
A második legnagyobb magyar webshop, az Aqua bezárta hagyományos üzleteit. A november 13-án kiadott közlemény szerint működési gondokkal küzdenek, új struktúrába kerülnek, és átmeneti fennakadások várhatók. A nagy múltú műszaki webáruház működik tovább, de részletes tájékoztatás később érkezik.
A céget több csatornán kerestem, kérdéseim Polgár Norbert tulajdonoshoz is eljutottak, de nem reagáltak, csak annyit közöltek, hogy a kiadott közlemény a hivatalos álláspontjuk. Olvasd el az eredeti hírt a Forbes.hu-n!
Sok a kérdőjel, ezért iparági iszakértőket kérdeztem arról, mi állhat a háttérben, milyen előjelek voltak, és mit üzen az eset a hazai számtech- és online kereskedelmi piacnak.
Ha csak egy gondolatot vinnél magaddal: három nehéz gazdasági év után ebben a környezetben lesznek még hasonló sztorik.
Tanulság: semmit ne vegyünk készpénznek, meneküljünk előre.
A covid végéig piaci részesedésért folyt a verseny az e-kereskedelemben, ezt mára a rentábilis növekedés logikája váltotta fel. A piac gyorsan koncentrálódik, a technológia (piacterek, MI, omnichannel) pillanatok alatt átrendezi az erőviszonyokat. Egy magyar e-kereskedőnek hozzáadott értékkel kell helyet találnia a külföldiek mellett, és többcsatornás élményt kell nyújtania a Temuval szemben.
A fogyasztói elektronikában évek óta extrém árprés van, egy számjegyű bruttó árrésekkel kellene fedezni a működést és a fejlesztést. A piac ezért volumenen alapul, a forgalmi listák élén rendszerint elektronikai szereplők állnak – mondja egy szakértő.
Az Aqua így került a hazai online kereskedők élbolyába, de hogy valaki majdnem harminc éve a piacon van, ma már önmagában kevés.Klasszikus, forgalomorientált kiskereskedő maradt, miközben a műszaki szektor éllovasai (Alza, Euronics) innovációra, ügyfélélményre, profitabilitásra váltottak. A PwC-féle forgalmi rangsorban jól mutatnak a logók, de vásárlási gyakoriság vagy üzemi eredmény alapján teljesen más sorrend jönne ki – nem feltétlenül az IT-szereplők javára.
A webáruház üzemeltetőjének (Aqua Optima Kft.) tavalyi beszámolója szerint 2023-hoz képest ötödével csökkent az árbevétel, romlott a nyereségesség, és likviditási gondok jelentkeztek. A pénzeszközök majdnem felére estek, a készletek az eszközök háromnegyedét lekötötték, a kötelezettségek pedig a saját tőke többszörösére nőttek.
Nem maradt puffer egyetlen nagyobb sokkra sem. A kiegészítő melléklet szerint „a gazdálkodás rövid távú finanszírozása nem megfelelően biztosított”.
A Credit Online adatai szerint az Aqua Optima Kft. árbevétele így alakult:

A döntő sokk tavaly érte a céget. Forrásom szerint biztosítójuk formai okokra hivatkozva visszavonta a hitelkeret fedezetét. Ha nincs fedezet, nincs árukeret sem – vagyis a kereskedő nem tud beszállítóktól rendelni, csak előre megfinanszírozva. Ebben a szektorban ez milliárdos tétel.
Ennek hatására drasztikusan szűkült az Aqua választéka, megugrott a készlet forgási ideje, lassult a kiszolgálás, amit már a lojális PC-s ügyfélkör is érzett. Nyárig még működtek, de ahogy sorra hátráltak ki a beszállítók, mélyült a likviditási spirál. Októberre tetőztek a készletproblémák, ekkorra az utolsó hazai beszállítók is elengedték a céget. Gyakorlatilag kifogytak az új áruból, a vásárlói élmény látványosan romlott. Ezután vált nyilvánossá az üzletek bezárása és az új üzemeltetés ígérete.
Információim szerint még nincs hivatalos megállapodás eladásról vagy új tulajdonosról, de több érdeklődővel is tárgyalnak – köztük az ország legnagyobb IT-disztribútorával, a CHS csoporttal.
Az idő szorít. Minél később születik meg az üzlet, annál kisebb lehet a cégérték, és annál nagyobb a reputációs és működési kár, mert a know-how és a csapat is sérül.
A márka már mindenképpen sérült. A hír körbement, minden szereplő (fogyasztó, konkurens, beszállító) kialakította a saját narratíváját. Egy szakértő szerint ami történik, az rossz üzenet a magyar piacnak. A kormány is nemzeti bajnokokról álmodik, ezzel szemben azt látni: a Konzolvilágtól a Speedshopon át az Aquáig bármely magyar IT-kereskedő hasonlóan nehéz helyzetbe kerülhet a globalizálódó kiskereskedelemben.
A szakértő szerint az ideális felvásárlónak az Aqua márka múltját és erejét kellene hangsúlyoznia:
„Lehet, hogy csorbult a nívó, de három értékes évtized van mögötte. A minimum, hogy valaki megpróbálja megmenteni és életben tartani.”
Last Mile: Sameday, Walmart, Dragomán
A hét iparági hírei és cikkei – gyors áttekintés mindenkinek
Előre szólnak. Ha idén online vásárolnál ajándékot, érdemes átfutni a Magyar Posta friss közleményét. Közeleg az év végi csomagcsúcs, konkrét határidőket ajánlanak a Temuról vagy más kínai platformokról, illetve a hazai webshopokból történő rendelésekhez. Hogy is mondjam… nem túl biztató dátumok!
Véget érhet a Shein és a Temu fénykora. 2026 globálisan a legnehezebb évük lehet – nem a piaci verseny, hanem a Trump-éra miatt. Eközben a Temu a magyar piacon idén tíz hónap alatt hozta a tavalyi forgalmát.
Újít a Meta. Nehezebb lesz átverni a Facebook piacterén a vásárlókat. A platform nemcsak biztonságosabb, hanem trendibb is lesz.
Újabb gondok a Samedaynél. A hatóság is vizsgálódott, számos problémát találtak, kiigazító intézkedésekre kötelezték a céget. A 24.hu annak az olvasónak a történetét is megírta, aki panaszával békéltető testülethez fordult, és kártérítést kapott.
Shein-balhé Franciaországban. Botrányba fulladt a fizikai rajt, a vásárlók kiakadtak az első bolt árai miatt, ezért halasztják a további üzletek megnyitását.
A legvalószínűtlenebb Kifli-influenszer. Pedig ha belegondolsz, mi sem logikusabb, minthogy egy szupermarket Dragomán György posztját szponzorálja, aki nemcsak író, hanem a főzőskönyvek szerzője is.
„Legyen buja az adventi időszak.” A Vágyaim.hu esettanulmányt írt a most felbukkant óriásplakát-kampányáról, amit CSR-szempontból is fontosnak tartanak, mert társadalmi jelenségekre reagál: a párok elidegenedésére, a stresszre és a túlterheltségre.
Leáldozott a sztár-CEO-k kora. Nyugdíjba vonul a világ egyik legnagyobb áruházláncának, a Walmartnak a vezetője, épp akkor, amikor az Apple-nél és a Disney-nél is napirenden van az utódlás. Az Axios szerint ők már a következő generációra bízzák a technológiai, politikai és gazdasági átalakulások kezelését.
Már rég máshol keresünk. Egy friss elemzés szerint a termékfelfedezések 60 százaléka YouTube-on, TikTokon és Instagramon történik, miközben a Google részesedése 34,5 százalékra esett. Ennek ellenére a cégek SEO-büdzséjük nagy részét továbbra is a Google-re költik.
Az év webshopjai. Kiderült, kik lettek a szakmai díjátadó 2025-ös nyertesei. Néhányukat az Ecommerce Expo csapata ki is faggatta arról, hogyan készülnek az év végi hajrára.
Karrierhírek. Megtudtam, hogy a Pelenka.hu új marketingvezetővel bővült, Lovas Tamással (korábban: Emag, Decathlon). Apropó Emag: az előző magyarországi ügyvezető, Daradics Kinga (a lenti képen) egy prágai sportfogadási és szerencsejáték-óriásnál, a FEG romániai üzletágának élén folytatja.

