azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Válságban a második legnagyobb magyar webshop, lehet, hogy már az is megvan, ki menti meg

2 megtekintés
Üzlet E-kereskedelem Forbes Checkout webáruház
Blurred placeholder

A hét hírei: a második legnagyobb magyar webshop, az Aqua problémáinak háttere; a román black friday a magyar Emaghoz képest egy másik bolygó. Forbes Checkout: valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve.

Forbes Checkout hírlevél #3

Elindult a Forbes új hírlevele – valódi e-kereskedelmi tudás minden kedden Vaszkó Ivántól. Alább a november 18-i hírlevél szerkesztett verzióját találod, de ha jövő héten már az inboxodban szeretnéd látni, akkor kattints ide és iratkozz fel most!

Forbes Checkout hírlevél – e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve Vaszkó Ivántól. A feliratkozáshoz kattints a képre!

Mindig is olyan hírlevélsorozatot szerettem volna, amelyben bátran kérdezünk. Nem követjük reflexből a bevett mintákat, és valódi történeteken keresztül mutatjuk meg, hogyan működik a piac. Nemcsak a szakmának, hanem mindenkinek, aki túl szeretne látni azon, hogy sms-t kapott az automatás cégétől.

Ez most nem a könnyű témák hete volt. Ígérem, olyan is lesz, de az ünnepi hajrában inkább a tanulásnak van ideje.

Nekem is, hiszen még csak most járom a hírlevélíró út elejét. A hét – sajnos és egyben szerencsére – bőven hozott kemény, de tanulságos történeteket az e-kereskedelem korábbi éllovasairól.

Ez itt a Forbes Checkout 3. száma! Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. A korábbi hírleveleket itt találod. Ha jövő héten már e-mailben szeretnéd megkapni, akkor kattints ide a feliratkozáshoz!


First Mile: Ahol a black friday más dimenzió

Exkluzív – először a Forbesnál olvashatsz róla!

Az Emag magyarországi raktárbázisa 2023 őszén. Fotó: Sebestyén László (Forbes-archív)

Románia legnagyobb e-kereskedője, a helyi Emag november 7-én tartotta a black fridayt – a régió kevés olyan szereplőjének egyike, amely egyetlen napra időzíti az akciót. Idén rekordot döntöttek: csak ezen a napon több mint 986 millió lej forgalmat generáltak, ami a tavalyihoz képest 10 százalékkal több, közel 74,5 milliárd forint.

A cég itthon korábban piacvezető volt, de évek óta nehézségekkel küzd, ezért központosít, például eladja a százmillió euróból felhúzott dunaharaszti raktárbázisát. A hazai üzemeltető árbevétele három év alatt csaknem harmadára esett vissza; a legutóbbi pénzügyi időszakban (2024. április 1. – 2025. március 31.) 37,8 milliárd forint volt.

Bizony, ez az összeg nagyjából a romániai black friday 74,5 milliárdos forgalmának a fele. Vagyis a szomszédban egyetlen fekete péntekkel dupla akkora forgalmat ért el a webáruház, mint amennyi éves bevételt a magyar piacon realizál. A teljes elemzést a Forbes.hu-n írtam meg először.

Ami a magyar Emagot illeti: itthon november 14-én tartottak black fridayt, közel egymillió ajánlattal. Kíváncsi voltam, hogyan muzsikált a kampány forgalma, a rendelések száma, a slágerkategóriák, és hogy miben változtatott a lassuló webpláza a mostani akcióban. Pénteken kérdéseket küldtem az Emag Magyarország sajtóosztályának, a keddi hírlevél kiküldése előtt másfél órával válaszoltak.

„Az Emag a tavalyi black friday óta jelentős átalakuláson ment keresztül, így a két időszak teljesítménye nem feltétlenül vethető össze egy az egyben”

– írja a cég. Annyit azért elárultak, hogy

  • az átlagos rendelési érték 15 százalékkal volt magasabb a tavalyi kampánynál (amelynek hivatalos forgalmát szintén nem közölték);
  • közben az átlagos eladási ár 7,5 százalékkal nőtt, a rendelésenként vásárolt termékek száma pedig 12 százalékkal emelkedett.

Idén a legtöbben háztartási tisztítószereket, konyhai kisgépeket, szépségápolási termékeket, mobiltelefonokat és nagy kiszerelésű babaápolási cikkeket rendeltek. Több termékkategória is felülmúlta a várakozásokat, különösen a háztartási gépek és fogyasztási cikkek, az informatikai eszközök, valamint a mobilok és a szórakoztatóelektronikai termékek.

Az új ügyvezető, az októberben kinevezett Polgári Balázs szerint „az, hogy az idei black fridayen is egy sor különböző terméket rendeltek tőlünk a hazai vásárlók, és számos kategória erős eredményeket ért el, azt igazolja, hogy továbbra is van értelme Magyarországon klasszikus, egynapos kampányt szervezni”. Ennél részletesebb betekintést sajnos idén sem kaptunk a magyar black friday valódi teljesítményébe.

Témád van?

Írj, ha láttál vagy hallottál valami izgalmasat a saját szektorodban! Lehet, hogy beteszem a következő First Mile-ba: ivan.vaszko@forbes.hu


Kapcsolódó cikkek