A trieszti magyar kikötő: felderengett az indulás lehetséges időpontja
A magyar állami beruházásként épülő trieszti kikötő új szakaszba lépett: a partfal feltöltése és megerősítése már zajlik, már kitűzték az indulás évét.
Mi történt? A trieszti kikötőben a munkálatok a terveknek megfelelően haladnak, számol be a Magyar Építők Magyar Levente parlamenti államtitkár helyszíni bejelentéséről. Tavasszal kezdődött a partfal építése, azóta pedig látványos előrelépés történt: a területet fokozatosan elhódítják a tengertől, a feltöltött partszakaszt pedig masszív cölöpökkel és 35 méteres horgonyokkal erősítik meg. A kialakuló infrastruktúrának jelentős terhelést kell majd elbírnia, hiszen a magyar exportáruk rakodása négyzetméterenként akár hat tonnás terhelést is jelenthet.
További műveletek. A következő hónapokban megkezdik a belső logisztikai terület tervezését is, ahol a rakományok kezelése és tárolása történik majd. A projekt ütemezése szerint 2028-ra a kikötő részlegesen megkezdheti működését, később pedig teljes kapacitással szolgálhatja ki a magyar külkereskedelmi igényeket. A munkálatok jelenleg intenzíven zajlanak, mederkotrással és partfalépítéssel párhuzamosan – mindez azt jelzi, hogy a beruházást a kormány stratégiai jelentőségűnek tekinti.
Vitatható beruházás. A trieszti magyar kikötőt az évek során számtalan kritika érte. Sokan azt is vitatják, hogy valaha meg fog-e térülni, illetve kiderült, hogy az új kikötőben a jelenlegi vízmélysége miatt a hatalmas konténerhajók nem tudnak majd közvetlenül kikötni, így a projekt elsősorban kisebb hajókra és átmeneti tárolásra kínál lehetőséget.