Temu-milliárdok a fa alatt: az ajándékrendelések több mint tizede a kínai óriásnál landol
A hét hírei: robotok pakolnak a Kiflinél, Shein-balhé a franciáknál. Forbes Checkout: valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve.
Elindult a Forbes e-kereskedelmi hírlevele – valódi e-kereskedelmi tudás minden kedden Vaszkó Ivántól. Alább a november 11-i hírlevél szerkesztett verzióját találod, de ha jövő héten már az inboxodban szeretnéd látni, akkor kattints ide és iratkozz fel most!
Már nem is tudom, hol hallottam mostanában, hogy az újságírásban kevés a sikerélmény. Nehéz információhoz jutni, érdekesen becsomagolni azt, eljuttatni a közönséghez, és valami értékeset, maradandót is alkotni ebben a – finoman szólva is – sajátos magyar médiakörnyezetben.
Szerencsére időben észrevettem, hogy az e-kereskedelmi hírlevelem elindítása a sikerélményes pillanatok egyike, amibe érdemes megkapaszkodni, és szárnyalni a lendületével.
Köszönöm az első levél utáni visszajelzéseket, és üdvözlöm az azóta feliratkozókat is! Nekik mondom, hogy ebben a levélben exkluzív írásokkal (First Mile), szakmai beszámolókkal (Smart Mile) és a hét híreivel (Last Mile) érkezem minden kedden.
Megtisztelő, hogy az ország egyik legfontosabb e-kereskedelmi szakértőcsapatával kezdjük a mai szállítmányt. A levél második felében pedig összefoglalom, hogyan érzek a Kifli mint technológiai titán iránt, akik nem mellesleg szuperfinom árut visznek az ajtónkhoz. Nincs más hátra, mint: tovább a kosárhoz!
Ez itt a Forbes Checkout 2. száma! Valódi e-kereskedelmi tudás, hetente kézbesítve. A korábbi hírleveleket itt találod. Ha jövő héten már e-mailben szeretnéd megkapni, akkor kattints ide a feliratkozáshoz!
First Mile: Exkluzív karácsonyi PwC-kutatás
Exkluzív – először a Forbes Checkoutban olvashatsz róla!

Elkészült Madar Norbert (a képen balra), Cserjés-Kopándi Ildikó és Timár Szabolcs, a PwC Magyarország e-kereskedelmi csapatának friss év végi kutatása a black fridayről és a karácsonyi szezonról. Az eredmények itt, a Forbes Checkoutban debütálnak!
Ha a BF-et nemcsak november 28-ára, hanem a teljes hónapra értjük – mint szinte mindenki, sok kereskedőnél már október végén indul és december elejéig tart a kampány –, akkor a 2025-ös kutatás szerint a digitálisan affinis internetezők (4,3 millió fő)
akár 175–220 milliárd forintot is elkölthetnek az idei shoppingünnep során.
Az online vásárlók átlagosan 130 ezer, a boltiak 110 ezer forintot terveznek költeni. A slágerkategóriák nem változtak, a műszaki cikkek vezetnek (mobiltelefonok, okoseszközhöz való tartozékok, kávéfőzők), de a ruházati termékek, könyvek, kozmetikai cikkek és játékok is keresettek.
A PwC felmérése szerint a vásárlók mindössze 17%-a készül tudatosan a BF-re, miközben 41% inkább az akciók és a kínálat függvényében dönt. 2018-ban még az online vásárlók 40%-a készült a BF-re, ami így mára elvesztette egységes, egy naphoz kötött jellegét, és inkább egy elnyújtott, nehezen követhető akciós időszakká vált.
Timár Szabolcs, a PwC Magyarország szenior menedzsere szerint a gyakori akciók és a globális online platformok miatt egyre többen vásárolnak impulzívan, nem pedig tudatosan készülve.
Hol vásárolnak a magyarok? Az akciók idején már többen rendelnének külföldi webshopból, mint amennyien boltban vásárolnának – a Temu és más nemzetközi platformok hatására. A válaszadók 63%-a hazai, 29%-a külföldi webshopból rendelne, és csak 21% vásárolna fizikai boltban.
Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC e-kereskedelmi szakértője szerint a szűkösebb anyagi helyzetű fogyasztók számára egyre vonzóbbak a kínai webáruházak és appok. Ezeken ma már ugyanazt az impulzív, akcióvadász élményt kapni, amit korábban a BF idején vagy a boltokban láthattunk. Persze vannak, akik ezt inkább pszichés nyomásnak vagy függőségnek hívják.
Ha már Temu: a platform már több mint 2,1 millió magyar vásárlót hódított meg, és további 350 ezren terveznek még idén rendelni. Az eddigi vásárlók átlagosan 55 ezer forintot költöttek – ez az összeg a belföldi online átlaggal számolva mintegy 3,5 belföldi vásárlás kiesését jelenti a hazai kiskereskedelem számára.
Ami a karácsonyi költésekeket illeti, az online vásárlók 79%-a idén is tervez ajándékokat venni, átlagosan 77 ezer forintért, összesen több mint 260 milliárdos értékben. Az összeg megegyezik a tavalyi tervekkel,közben nőtt az ajándékozók száma, és csökkent az egy főre jutó költés. A családok 58%-a további 85 milliárdot költ majd az ünnepi menüre (átlagosan 38 ezer forintot háztartásonként).
A Temu a karácsonyfa alatt is meghatározó lesz. 1,1 millióan már rendeltek innen karácsonyi ajándékot, további 715 ezren pedig még tervezik, vagyis szinte a teljes Temu-bázis számol vele. Az innen ajándékozók átlagosan 24 ezer forintot költöttek,
ami 27 milliárd forintnyi Temu-rendelést jelent, már most a teljes tervezett ünnepi ajándékköltés több mint 10%-át.
Madar Norbert, a PwC e-kereskedelmi csapatának vezetőjének összegzése: a BF vonzereje csökken, de a globális platformok, különösen a Temu térnyerésével a költések így is rekordot dönthetnek.
A kutatás 2025 októberében készült, online adatfelvétellel, 3386 fő megkérdezésével, a PwC R&C paneljén. A minta nem, kor és településtípus szerint reprezentatív a 18+ éves, online is vásárló magyar internetezőkre
Smart Mile: Láttam a jövőt Biatorbágyon
Elemzések, interjúk, bennfentes történetek az e-kereskedelem világából

Dobozformájú robotok rohangálnak százas nagyságrendben egy Tron-szerű, négyzetrácsos hálón, tésztákat és konzerveket gyűjtve. Múlt héten élőben, működés közben láthattam a Kifli új, várva várt okosraktárát. Novemberben elindult a tesztüzem Biatorbágyon, a karácsonyi időszakban pedig napi 5 ezer rendelést szeretnének kiszolgálni vele. Az eredeti, Jászberényi úti raktár 11–12 ezres napi maximuma mellett.
Amióta pár hete szembejöttek a képek az anyacég, a Rohlik bécsi, hasonszőrű raktáráról, nagyon izgatott vagyok az online szupermarket új leányvállalata, a Veloq miatt. Ez az a B2B-brand, amelyben dobozos termékként próbálják árulni a Kifli mögötti technológiát – a szoftvertől az okosraktáron át a robotokig. Abban a pillanatban, amikor a biatorbágyi sajtóbejáráson megláttam az első monitoron a Veloq-logót, lélekben szinte vigyázzba vágtam magam a 15 millió eurós (5,8 milliárd forintos) fejlesztés kellős közepén.
Gondoltam, hogy valami futurisztikusat fogok látni, de azt nem, hogy tiniként fogok rajongani egy logisztikai márkáért.
Az új raktár nagyjából harmadát fedi le a robotos rész: panelekkel elkerítve itt tárolják a 60 ezer dobozt és az AutoStore-ral kezelt 15–16 ezer cikkelemet (a teljes árukészlet 80%-át) 5 ezer négyzetméteren. Lépcsőn fel lehet menni a tetejére, innen láthatjuk pörögni a robotokat, ahogy 14 szintről válogatva készítik elő a rendeléseket, ezzel akár napi 15 kilométernyi felesleges raktársétát megspórolva.A sajtóbejáráson elmondták, hogy egy áruszedő alá most már öt robot dolgozik, és bár csak másodperceket faragnak le a régi folyamatokból, ezek összeadódva értékes órákat spórolnak meg az erőforrásokból.
Ha négy pontban kellene összefoglalnom, mit tanultam a sajtóbejáráson, akkor ezeket mondanám.
1. A Rohlik küldetése: az online bevásárlás nemcsak fenntarthatóbb, hanem üzletileg is megtérülő lehet. Minden vállalati döntést és kommunikációt ez hat át: bizonyítani akarják, hogy rentábilissé lehet tenni az online FMCG-t. A Veloqot is úgy pozícionálják, mint a siker receptjét: vedd meg a logisztikai-technológiai csomagunkat, mi pedig eláruljuk a nagy titkot! Az pedig a fantáziánkra van bízva, hogy az élelmiszereken túl az online kereskedelem más területein mire lehetne még hasznosítani a Veloqot.
2. Ennek ellenére a Rohlik-matek kicsit bonyolult. A magyar üzemeltető cég és a csoport beszámolóiból látszik, hogy végeredményben még mínuszos a biznisz, hiszen az online FMCG egy tőkeintenzív iparág, nagy induló beruházásokkal (capexszel). Amikor profitról beszél a cég, az jellemzően bruttó profitot (gross margint) jelent – vagyis az eladott áruk előállítási és értékesítési költségeinek levonása után fennmaradó bevételt. A biatorbágyi beruházásnál öt év megtérüléssel számolnak.
3. A Kifli építkező üzemmódban csendesebb. Idén tulajdonképpen nem kaptunk érdemi üzleti hírt a cég háza tájáról. Ami összhangban van azzal, hogy bár a projektre három éve kaptak zöld utat, és maga az épület – amit bérelnek – már másfél éve elkészült, a tervezés csak tavaly novemberben indult, a kulcsokat pedig idén február 3-án vették át. Vagyis 9–10 hónap lényegi, fókuszált munka (és előtte sokéves ígérgetés és előkészület) eredménye Biatorbágy.
4. Elképesztő cég a Rohlik – páratlan, de kemény munkaszervezéssel. A különc alapító, Tomáš Čupr vezetői stílusát ismerve ebben nincs semmi meglepő, de aki nem látja mélyebben a cég kultúráját, annak megdöbbentők lehetnek bizonyos HR-döntések. Tényleg az emberek véres verejtékének eredménye, hogy szeretik a Kiflit, és hogy csúcsminőségű szolgáltatást nyújtanak. Mint megtudtam, az anyacég több vezetői pozíciót, köztük az ügyvezetői széket is központosította három országra, miután az elmúlt hónapokban több kulcsember is távozott a Kiflitől.
Érdekelnének Sebestyén László, a Forbes.hu fotósának képei a vadiúj főhadiszállásról? Vagy a beruházás pénzügyi hátterének még mélyebb részletei? Olvasd el a teljes helyszíni beszámolót itt!

Last Mile: Shein, Ecipo, karrierhírek
A hét iparági hírei és cikkei – gyors áttekintés mindenkinek
Ecipo.hu fizikai bolt?! Mikor is indult a lengyel hátterű online cipőóriás — uszkve tíz éve? Nagyon érdekes fejlemény, hogy október végén megnyitották az első hazai üzletüket a budapesti Árkádban, közel négyszáz négyzetméteren. Azt gondoltam volna, hogy itthon már túl van a webshop a fénykorán. (O-val írjuk, nem ő-vel!)
A legnépszerűbb e-kereskedelmi app: Temu. Messze a legtöbben az ő alkalmazásukat használják itthon, a szeptemberi Gemius-adatok szerint a magyar internetezők 40 százalékát elérték – írja a DGTL. Na de ha a hagyományos láncokat nézzük, kié a legnépszerűbb hűségapp? Erre is négy betű a válasz.
Shein-balhé a franciáknál. Hangos hete volt a kínai fast fashion óriásnak: gyerektestű szexbabák miatt kitört botrány és a honlap felfüggesztése árnyékolta be a Shein első fizikai boltjának megnyitóját Párizsban. A felfüggesztési eljárást végül leállította a kormány. A Telex körülnézett az üzletben, kedvenc mondatom a beszámolójukból: „Itt szinte minden műanyagból van.”
Bazári Amazon. Azaz: az ázsiai, afrikai és latin-amerikai piacokon is elindult az Amazon Temu-ja, csak nem Haul, hanem Bazaar néven. A Haul/Bazaar már 25 országban fut világszerte, és 2026-ban még tovább terjeszkednek. Lesz vajon magyar piacnyitás is százforintos kacatokkal?
Vigyázó szemünket a retail mediára vessük! Egy friss felmérés szerint Európában idén várhatóan megduplázódik a kiskereskedelmi médiára fordított hirdetési költés. Platformosodnak az online kereskedők, egyre többen kínálnak a beszállítók számára hirdetési felületeket üzleti modelljük részeként. Ráadásul az európai piac még nem olyan fejlett, mint a kínai vagy az észak-amerikai, szóval bőven van benne növekedési potenciál. Bár a globális piac lassulni fog.
Két karrierhír az online piacról. Metykó Tibor őszintén kimondta, hogy „ez most ennyi”, és az év végi hajrá előtt otthagyta az Euronics chief customer officeri pozícióját. Január 17-én meccse lesz – jó felkészülést hozzá! Közben a Forbes celeb- és influenszerlisták oszlopos zsűritagja, Hadacs Bálint közel nyolc év után vált a Mito reklámügynökségtől – szép menet volt! –, és egy social-first ügynökség COO-ja lesz. Még nekem sem mondta el, hogy hol!