azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Egészen a Kőbányaiig is elérnek a japán sörgyárat ért kibertámadás szálai

5 megtekintés

Forrás:

Forbes
Üzlet kiberbűnözés részvény sör

Csak részlegesen, de a hatalmas adatbiztonsági incidens után újra beindult Japán legnagyobb sörgyára, amelynek leányvállalata a budapesti Drehernek is a tulajdonosa.

Megjelent a Forbes legfrissebb listája a leggazdagabb magyarokról! A listát itt böngészheted.


Kibertámadás érte múlt héten az Asahi sörgyárat Japánban, aminek hatására megbénultak a cég megrendelési és szállítási rendszerei. A történtekről az egész világon beszámoltak, hiszen az Asahi a keleti szigetország legnagyobb sörgyártója, ami mellett üdítőitalokat és élelmiszereket is előállít, illetve egyéb saját márkás termékeket szállít más kiskereskedőknek.

A helyzet olyan kritikus lett, hogy már a támadás után néhány nappal a helyi kiskereskedelmi óriások, köztük a 7-Eleven és a FamilyMart is figyelmeztette a vásárlókat, hogy fogynak a készleteik és rövidesen hiány várható a cég termékeiből. Mindezt úgy, hogy magukat a gyártási rendszereket egyébként nem érte kár, a leállásra azért volt szükség, mert nem tudták feldolgozni a megrendeléseket és megszervezni a szállításokat.

Szerdán magára vállalta a történteket a a 2022 óta működő Quilin bűnbanda, amely a weboldalán 29 képet tett közzé. Ezek állítólag az Asahi belső dokumentumait ábrázolják, ez alapján azt állítják, hogy több mint 9300 fájlt loptak el. Az Asahi egyelőre annyival kommentálta a Reuters értesülését, hogy még vizsgálódnak és nem kívánnak nyilatkozni az esetleges váltságdíjról.

A hír gyorsan elterjedt a magyar portálokon is. A nagy médiazaj egyik magyarázata lehet, hogy mára kialakult egy pánikhangulat az ilyen eseteknél, ugyanis egyre váratlanabb célpontokra csapnak le a hekkerek. Legutóbb a luxus-autógyártó Jaguar Land Rover került hasonló ürüggyel a hírekbe: az amerikai Forbes is beszámolt arról, hogy több mint egy hónapja kénytelen volt hetekre leállítani a termelését szintén egy kibertámadás miatt. Náluk akkora a kár, hogy a brit kormány 1,5 milliárd fontos hitelgaranciát vállalt a cég számára. 

A hatalmas érdeklődés tekintetében szintén fontos tényező, hogy a cégcsoport tulajdonában olyan nagy márkák vannak, amik a világ legtöbb italboltjában beszerezhetők, mint a Peroni és a Pilsner Urquell.

Összesen több mint száz országban és régióban vannak jelen világszerte. Múlt hét óta biztató előrelépés, hogy hétfőn újra elkezdtek működni a sörgyárak, azonban még nem teljes kapacitással, és az üdítőitalokat előállító két gyár is csak részlegesen üzemel. Tehát fennakadásokra továbbra is lehet számítani, a kérdés az, hogy hány sörfogyasztót fog érinteni a kialakult helyzet. 

Hogy jön ide a Kőbányai?

Figyelem, kis sörtanóra következik! A kisüzemi sörfőzdéket és kézműves előállítókat leszámítva négy nagy gyár van jelenleg Magyarországon: a Borsodi, a Carlsberg, a Heineken és a Dreher. Tehát ha valaki bemegy a boltba és leemel a polcról például egy Gössert, akkor annak ugyanúgy a Heineken a forgalmazója, mint a kedvenc olasz pizzázónkban felszolgált Birra Morettinek, vagy a balatoni büfékben az autóval érkezők által rendelt, nulla százalékos citromos Soproninak.

És ugyanilyen sokszínű palettával rendelkezik az 1854-ben alapított Dreher is, aminek 2017 óta az Asahi Europe & International a tulajdonosa. A csoporthoz a weboldaluk szerint olyan márkák tartoznak, mint a Pilsner Urquell, a Kozel, a Kőbányai, az Arany Ászok, a Peroni, az ANTL, az Asahi Super Dry és a Hofbräu München, meg természetesen a Dreher különböző fajtái.

Bár a kibertámadás elsősorban a japán piacot érintette, közvetett hatása lehet Európára, így Magyarországra is, hiszen a fenti felsorolásból is látszik, hogy az Asahi több nemzetközi márkája magyar boltokban is kapható. Azt nyomatékosan kiemelte a cég, hogy az események kizárólag a japán gyártásra voltak hatással, de mivel a cég bevételének nagyjából felét a japán működés adja, így joggal merülhet fel a kérdés, hogy a mostani kiesés mennyire lesz terhes a teljes cégcsoport pénzügyi helyzetére nézve.

Mit mond a Dreher?

A nagy múltú cég is alátámasztotta a japán Asahi közleményét.

„A Dreher Sörgyárak a magyar piacra gyárt alapvetően. A magyar márkáinkat itthon gyártjuk, a nemzetközi márkák esetében pedig vannak olyanok, amelyeket itthon gyártunk és olyanok is, amelyeket más európai piacról importálunk”

– árulta el a vállalat a Forbes.hu-nak. Így tehát a japán leállás logikus módon nem jelenti majd azt, hogy nem ihatunk meg egy csapolt Kőbányait munka után, persze csak ha nagykorúak vagyunk és úgy tartja kedvünk. A cég hozzátette, hogy a kibertámadás kizárólag az Asahi japán működését érinti, és nincs hatással sem az Asahi Europe & Internationalre, sem annak leányvállalataira, így a Dreher Sörgyárakra sem.

Pénzügyi szinten azonban lehetnek következményei a teljes vállalatcsoportra nézve. Az Asahi közlése szerint egyelőre vizsgálják, hogy az incidens befolyásolhatja-e a 2025 decemberében záruló pénzügyi év eredményeit. A támadást követő napokban a cég részvényei 0,8 százalékot estek, a teljes múlt hetet tekintve pedig közel 7 százalékos mínuszban zártak.


Borítókép: új alumíniumdobozos gyártósor a Dreher Sörgyárak Zrt. budapesti üzemében 2023. június 21-én.

Kapcsolódó cikkek