Trump újabb iparágnak csap oda brutális vámmal
Az intézkedés célja a hazai gyártók védelme a külföldi versenytársakkal szemben, miközben a kereskedelmi partnerek aggódnak.
Mi történt? Trump hétfői bejelentése szerint az összes közepes és nehéz teherautó behozatala 25%-os vám alá kerül november 1-jétől, írja a Reuters. Az elnök szerint az intézkedés a hazai gyártók, például a Peterbilt, Kenworth és Freightliner védelmét szolgálja a „tisztességtelen külföldi versenytől”.
Részletek. A nehéz teherautók közé tartoznak az iskolabuszok, nyerges vontatók, félpótkocsis kamionok és a hasonló nagy teherszállítók. A Mexikó az USA legnagyobb exportőre a közepes- és nehéz teherautók piacán, az import 2019 óta megtriplázódott, jelenleg kb. 340 000 járműről van szó évente. Az Egyesült Államok Kereskedelmi Kamarája ellenezi az új vámokat, kiemelve, hogy a fő importőrök – Mexikó, Kanada, Japán, Németország és Finnország – szövetségesek és nem jelentenek nemzetbiztonsági kockázatot.
Az intézkedés érintheti a Stellantis-t, amely Mexikóban gyárt Ram teherautókat és haszongépjárműveket, valamint a Volvo Group 2026-ban induló, 700 millió dolláros mexikói gyárát.
Reakciók. Mexikó ellenzi az új vámokat, hangsúlyozva, hogy az exportált járművek átlagosan 50%-ban amerikai alkatrészekből készülnek, beleértve a dízelmotorokat is. Tavaly az USA 128 milliárd dollár értékben importált nehéz járműalkatrészeket Mexikóból, ami az összes amerikai import 28%-át teszi ki.