A budafoki lakótelep egy kisszobájából indultak – ma megkerülhetetlenek a globális telefonos iparágban

A használt telefonok eladását és javítását könnyíti meg egy egyedülálló magyar szoftver, az M360 Diagnostics, amelyet az egész világon használnak, és amely most az eBay-t is meghódíthatja. Az Atlas Soft néhány év alatt került globálisan a csúcs közelébe termékével, de a tulajdonosok még ennél is többre vágynak. Interjú.
Magyarország nem tartozik a telefonos iparág nagyhatalmai közé, de azért akad néhány vállalat, amely globálisan is meghatározónak számít termékei, megoldásai révén. Kétségtelenül ezek közé tartozik az Atlas Soft, amelynek M360 Diagnostics névre hallgató diagnosztikai szoftverét a szervizek, kereskedők Japántól Indián és Európán át egészen Hawaii-ig mindenhol használják.
A tervek szerint ráadásul a B2B után a B2C szektort is meghódítanák; többek között az óriási, globális aukciós weboldalak segítségével.
A cég két alapító tulajdonosát, Lévai Tamást és Csatádi Jánost arról faggattuk, hogyan tudott egy kis magyar cég a semmiből indulva ilyen eredményeket elérni, egyáltalán mire jó a termékük, miért kell küzdeniük a nagy gyártókkal, és mi az oka annak, hogy befektetők bevonásán gondolkodnak.
Forbes.hu: Mi a feladata a M360 Diagnostics szoftvernek, amivel berobbant az Atlas Soft a telefonos iparágba?
Lévai Tamás: Mint a neve is jelzi, ez egy állapotfelmérésre szolgáló célalkalmazás, amely a telefonokat „tetőtől talpig” megvizsgálja. Azaz minden egyes komponenst, tehát például a kamerát, az akkumulátort, a chipet egy előzetesen meghatározott módszer alapján tesztel, kipróbál, analizál, és erről készít egy jelentést.
Az így kapott információk óriási jelentőséggel bírnak a javítás és a garanciális ügyek intézése során.
A szervizeléssel foglalkozó szakemberek a segítségével meg tudják határozni, hogy egy adott készülék javítható-e, ha igen, mennyi ideig fog tartani , és milyen költségekkel jár majd ez a folyamat.
Csatádi János: Emellett a használt termékek újraértékesítése során is kincset érnek ezek az információk – mindkét fél számára. Egy ilyen független szoftver használatával nem kell tartania a vásárlónak attól, hogy valamit elhallgattak előle, vagy hogy rejtett hibái vannak az alkatrészeknek. Az eladónak pedig megnyugvást jelenthet, hogy nem csapják be, nem mondhatja neki a magát szakértőnek beállító kereskedő vagy nepper, hogy egy egyébként jól működő telefonnak komoly, láthatatlan hibái vannak.
A szoftver tehát készít egy hitelesítést, amit lehet csatolni egy eladásra szánt mobil mellé?
Csatádi János: Gyakorlatilag igen, és vannak is olyan másodlagos piacon tevékenykedő kereskedők, akik ki is nyomtatják ezt a dokumentumot, vagy az arra mutató QR-kódot, és úgy árulják az adott terméket. De azt azért meg kell említeni, hogy sajnos nem létezik egy általánosan meghatározott iparági szabvány, tehát hivatalos certifikációról nem beszélhetünk.
Ez viszont azt jelenti, hogy az iparági szereplőknek meg kell bízniuk az Atlas adott szavában. Megbíznak?
Lévai Tamás: A bizalmi tőke felhalmozása volt az egyik legnehezebb feladat, és ez egy olyan folyamat, aminek sosem lesz vége. De most már eljutottunk odáig, hogy rengeteg nagy és meghatározó piaci szereplő hitelt ad a szoftvernek.
Ezt bizonyítja, hogy világszerte rengeteg, több százezres nagyságrendű partnerrel vagyunk kapcsolatban.
Ezek között megtalálhatóak a szervizek, illetve a használt termékek értékesítésével foglalkozó vállalkozások egyaránt. Köztük pedig az egyik legnagyobb hal a Vinted, amely az M360-at fogadja el egyedül kvázi hivatalos, telefont hitelesítő alkalmazásként. Emellett kapcsolatban vagyunk az E-bay-jel is, folynak a tárgyalások, de a szoftver már most képes készíteni egy kifejezetten e felület számára szánt jelentést is.
Azt is meg tudja mondani az M360, hogy egy telefon lopott-e?
Lévai Tamás: A program lekéri és ellenőrzi a gyári sorozatszámot egy központi rendszeren keresztül, amely még azt is nyilvántartja, hogy egy adott modellt használtak-e bűncselekmény során. Emellett vizsgálja, hogy nincs-e tartozás rajta, így nem kell attól tartani, hogy a szolgáltató távolról letiltja a készüléket.

Ide tartozik az is, hogy a szoftver része a végleges törlés funkció, amely minden személyes adatot, képet, kártyainformációt, jelszót visszahozhatatlanul eltávolít a készülékekről. Ez például olyan szolgáltatás, ami a legtöbb hasonló profilú diagnosztikai szoftverből hiányzik, viszont iszonyú fontos, és rengeteg felesleges nyűgtől megszabadíthatja a kereskedőt.
Ez egyben azt is jelenti, hogy nem csupán az üzleti, hanem a végfelhasználókat is megcélozzátok?
Csatádi János: Alapvetően a B2B szektorra koncentráltunk eddig, de a jövőben nagyobb figyelmet szeretnénk fordítani a fogyasztókra is. Az alkalmazás professzionális változata technikai okokból egy számítógépen fut, amihez egy kábelen keresztül csatlakozik a telefon. A végfelhasználók számára elkészítettünk egy egyszerűbb telefonos applikációt is, viszont ebben jó pár opció le van korlátozva. Ez nem a mi döntésünk volt, hanem a telefonok operációs rendszerei egyszerűen nem engedik a megfelelő mélységű analízist ilyen formában.
A nagy partnereitek miért nem fejlesztenek saját maguknak diagnosztikai szoftvert? Nem lenne egyszerűbb és kifizetődőbb, ha nem külső szereplőtől vásárolnák azt?
Csatádi János: Egyszerűen nem éri meg nekik. Egy ilyen szoftver soha sincsen készen, hiszen folyamatosan jelennek meg újabb telefonok, és emiatt állandóan finomhangolásra van szükség. Emiatt fenn kell tartani egy fejlesztői csoportot, valamint egy kutatólabort, hiszen drága céleszközökkel, hardverekkel lehet bejutni egy-egy készülék belsejébe, és feltérképezni azt a szoftver számára.

Lévai Tamás: Ez egyben azt is jelenti, hogy az összes újonnan megjelenő mobilt be kell szereznünk. Van egy munkatársunk, aki csak azzal foglalkozik, hogy innen-onnan összevadássza a termékeket, ami nem mindig egyszerű. Léteznek olyan modellek, amelyek csak bizonyos régiókban vagy országokban vásárolhatóak meg. De arra is akadt példa, hogy magánembert kerestünk, és az ő saját telefonját vettük meg, hogy meg tudjuk vizsgálni.
Önmagában ez igen magas költségekkel jár, amit az Atlas Soft ki tud termelni, hiszen az egész világgal üzleti kapcsolatban állunk, és gyakorlatilag végtelen számú partnert képesek vagyunk kiszolgálni. Egy kereskedő vagy szerviz esetében viszont nem ez a helyzet.
Sokkal jobban járnak anyagilag, ha tőlünk licencelik a terméket, ráadásul még válogathatnak a különféle tudású verziók között.

Csatádi János: Azt muszáj hangsúlyozni, hogy egy ilyen tudású szoftver lefejlesztése és karbantartása óriási kihívás, és nem megy csak úgy csettintésre. Jelenleg az M360 technológiai szinten ott van a világ három legjobb, e célra szánt alkalmazása között. Ennek része az is, hogy kiemelt hangsúlyt fektettünk a sebességre, illetve a felhasználóbarát kezelőfelület kialakítására. Még a legsokoldalúbb változat használatának elsajátítása is csupán fél napot vesz igénybe a nulláról. Ez pedig ezen a területen, ahol óriási a fluktuáció, kincset érhet. Mint ahogy az is, hogy már számos folyamatot automatizáltunk, és megoldottuk, hogy egyszerre rengeteg modellt lehessen megvizsgálni egyetlen gépen.
Hogy a telefonokat meg kell vásárolni, az egyben azt is jelenti, hogy a gyártókkal nem is vagytok kapcsolatban?
Csatádi János: Fájó pont ez nekünk…
Lévai Tamás: Próbálkoztunk minden irányból, de a gyártók nem igazán nyitottak, amit azért valahol meg lehet érteni. Az ő érdekük alapvetően az új modellek értékesítése, és nem az, hogy az emberek a másodlagos piacokon adják el a használt, megunt készüléküket, vagy hogy megjavíttassák az elromlott mobilokat a garanciális időn túl.

Csatádi János: Az Apple példája nagyon jól mutatja, hogy miként vélekednek erről a kérdésről a gyártók. Az Egyesült Államokban van egy törvény, amelynek értelmében lehetővé kell tenni a telefonok otthoni javíthatóságát. Az Apple azt mondta erre, hogy rendben van, de csak úgy működik a dolog, ha valaki megvásárolja vagy kibérli a cég méregdrága javító kitjét, ami egy koffer méretű termék. Tehát a szabályozásnak megfeleltek – papíron, de azért nyilvánvaló, hogy ez nem járható út a tömegek számára.
Említettétek, hogy az Atlas jelenleg a top három cég között van globálisan a saját piacán. Ez pedig a telefonos iparágban óriási dolog, ami nyilván az értékén is meglátszik. Mennyit érhet ma a vállalat? Gondolkodtatok azon, hogy eladnátok, ha jönne egy komoly, erős vevő?
Csatádi János: Fel sem merül bennünk, hogy értékesítsük a céget, és nem is szoktunk azzal foglalkozni, hogy mennyi lehet az értéke. Ez egy szerelemprojekt, amit a semmiből építettünk fel ketten, tényleg a nulláról indulva. Nem az volt a célunk, hogy létrehozzunk egy vállalkozást, amit majd néhány év múlva eladunk. Olyasvalamivel akartunk foglalkozni, amit szerettünk, ami érdekelt minket, és amiben láttunk fantáziát.

Lévai Tamás: Mind a ketten egészen fiatal korunk óta a telefonok rajongói voltunk. Még a ma már butának nevezett mobilok korában kezdődött ez a szenvedély, amikor még olyan cégek uralták ezt az iparágat, mint a Nokia, a Siemens vagy az Ericsson. Egy helyen dolgoztunk, telefonokkal foglalkoztunk, de picit mást szerettünk volna csinálni, mint amerre az akkori munkahelyünk haladt. Volt tapasztalatunk szervizzel, értékesítéssel, termékfejlesztéssel; úgy döntöttünk, hogy kockára teszünk mindent, és belevágunk egy saját vállalkozás elindításába.
Tőkénk nagyon nem volt, ám víziónk igen, és így született meg csaknem egy évtizede az Atlas Soft, meglehetősen spártai körülmények között.
Csatádi János: Konkrétan a Campona mellett egy lakótelepi lakás kisszobájában toltuk oda a falhoz az asztalokat, és úgy kezdtünk kódolni. Aztán egy idő után arra eszméltünk, hogy csak gyűltek a bútorok, a műszerek, a telefonok. Új munkatársak kezdtek mellettünk dolgozni, vennünk kellett egy másik lakást, hogy elférjünk.
Az első években minden egyes forintot visszaforgattunk, a bevételeink már jól néztek ki, de ezt egy külső szemlélő, laikus azért nem mondta volna meg. De, hogy ez jó döntés volt, azt jól mutatja, hogy már csaknem ötvenen vagyunk, és egy nagy, szép saját irodában dolgozunk. Van kirendeltségünk Kínában, és rengeteg egyéb további tervünk.
Ha vevőre nem is, de befektetőre sincsen szükségetek? Az állandó termékbeszerzés, az IT-infrastruktúra kiépítése és fenntartása nyilván drága.
Csatádi János: A gazdasági háttér stabil, anyagi okokból nem lenne szükségünk senkire. Viszont az is tény, hogy olykor úgy érezzük, a kapcsolati hálónk lehetne erősebb. Vannak olyan konkrét üzletek, amelyekről azért maradtunk le, mert a közvetlen izraeli vagy amerikai riválisaink hamarabb jutottak el a megfelelő döntéshozókhoz, közelebb voltak a tűzhöz.
Lévai Tamás: Olyan falakba is ütközünk, amiket néha nem is tudunk áttörni. És nem azért, mert a termék nem elég jó. Szívós, lassú és kitartó munkával a legtöbb ilyen akadályon át lehet jutni. De ehhez mindenképpen javítanunk kell a láthatóságunkon, ami komoly kihívás, hiszen erre korábban nem nagyon figyeltünk.
Egy jó beágyazottsággal és megfelelő kapcsolati tőkével bíró partner segítéségével éveket spórolhatnánk, illetve akár a gyártókhoz is közelebb kerülhetnénk, ami számunkra nagyon fontos lenne. Ezért cserébe pedig akár már hajlandóak lennénk változtatni a tulajdonosi struktúrán is.