Lehetetlennek tűnt, de már százezres nézőszámmal pörög a YouTube-talkshow, ahol poénokba csomagolják az önismeretet

Nagyon bejött a fentanil Zacher Gábornak, de aztán megszólalt a belső vészcsengője – derült ki a Hoppá! Show egyik adásából. Az autós Vályi István is olyat mondott a műsorban, hogy az M5-öt is megjárt műsorvezető tompítania próbálta, de a közönség már dőlt a röhögéstől.
Könnyebb egy poharat kitölteni, mint az élet kihívásaival szembenézni – egy feles pálinka lehúzásával és ezekkel a szavakkal vezette fel a színpadon Hamar Donát, a Hoppá! Show kitalálója és műsorvezetője az ötödik adásukat, amelynek Zacher Gábor toxikológus és Steigervald Krisztián generációkutató volt a vendége. A formátum: late-night talk show, méghozzá a YouTube-on. Legnépszerűbb adásaikat három-négyszázezren látták. Donát akkor döntötte el, hogy csak azért is megcsinálja, amikor RTL-es időszaka alatt Kovács Kristóf producer azt mondta, hogy Magyarországon soha többé nem lesz late-night show.
„Ez tíz éve nagyon beleégett az agyamba, nem véletlen, hogy ebbe az irányba indultunk el. Tökre hiszem, hogy Magyarországon van igény erre a műfajra, csak meg kell nézni, mi jó a magyar piacon, nem mindenben másolni az angolszász modellt”
– mondja az Eiffel Műhelyház üresen kongó, hatalmas, hatszáz fős színháztermében. Azért itt találkoztam vele és a műsor producerével, Biegelbauer Pállal, mert a második évad már innen megy, kinőtték a háromszáz fős Láng Művelődési Központot, ahol az első évad hat műsorát vették fel, közönség előtt, mindet teltházzal. A Zahcher Gáborosat 320 ezren, a legnézettebb adásukat, amelynek Vályi István autós újságíró volt a vendége, 470 ezren látták. Arra akkora volt az érdeklődés, hogy vele csináltak még egy műsort, Fuller Bianka pszichológussal közösen, akit az Instán és a TikTokon is több tízezren követnek. Azt is megnézték 320 ezren.
„Egy dolgot tudtam: hogyha a magyar YouTube-on ki akarok tűnni, akkor kell hozzá közönség.”
Ez azért is jó, mert a jegybevételből lesz költségvetés a gyártásra, és a hangulat is jobb, mint egy üres teremben. A formátum fontos eleme, hogy olyan embereket hívnak meg, akik példaértékűek, letettek már valamilyen teljesítményt az asztalra, vagy olyan történetük van, amit, ha a nézők elé tárnak két nevetés között, akkor abból ők is építkezhetnek – foglalta össze Donát.
A toxikológus is ember
Zacher Gábor például elmesélte élményét a fentanillal első altatása előtt. Ez a morfinhoz hasonló nagyon erős fájdalomcsillapító, amely komoly eufóriát is okoz. Az altatás bevezetéshez ezt kombinálják altatóval. Az orvos, aki csoporttársa volt, megkérdezte, melyik jöjjön először? Mondta, legyen a fentanil, alkoholon kívül még úgysem próbált mást. „Azt kell mondjam, kurva jó volt.” A kórházban sok fentanilt használnak, elgondolkozott rajta, hogy mi lenne, ha kicsit mindig lecsippentene a betegek adagjából.
„Ez az a pillanat, amikor meg kell szólalnia egy csengőnek, mert lehet, hogy a második szúrás is jó lett volna, az ötödikre már többet kell adni. Két hét alatt rákattantam volna, és volt, aki beleesett, akár a saját kollégáim közül is, mert lefelé mindig sokkal könnyebb csúszni, onnan viszont nehéz visszakapaszkodni”
– osztotta meg intelmeit a sokat látott toxikológus.
A műsorokba a közönséget is bevonják, egy mobilapplikációba belépve tudnak válaszolni a témához kapcsolódó kérdésekre, az eredményeket pedig egyből látják a kivetítőn, amelyre reagálnak. A médiában eltöltött évek alatt Donát úgy érezte, hogy kell még valami, amivel segíthet az embereknek egyről a kettőre jutni, mert ebben eszköztelennek érezte magát.
Egy fröccsözéssel indult
„Nem csak szórakoztatni akarok, hanem értéket is átadni, nekem ez fontos hitvallás” – a Károli médiaszak után egy posztgraduális, megoldásfókuszú coach-képzésen is részt vett, ezért is van a műsorának önismereti fókusza.
Most 32 éves, kilenc éve házas, két gyereke van, apja, Hamar Dániel Kossuth-díjas népzenész és űrkutató. Donát a tévézést az RTL-ben kezdte a Reggeliben, majd a Showder Klubban mint gyakornok, később fel is vették. Két évig az M5-ön volt műsorvezető, szerkesztő kulturális műsorokban, de aztán felmondott, mert kiégett. Pár hónap pihenés után azt érezte, hogy egy saját talk showt kellene csinálni a YouTube-ra. Elhívta fröccsözni három-négy barátját és vázolta nekik az ötletét.
Biegelbauer Pállal, a műsor producerével tíz éve ismerik egymást. Ő a Pázmányon végzett történész és média szakon. Néhány barátjuk szkeptikus volt Donát műsorötletével kapcsolatban, mondván, Magyarországon ez nem működik, nem lehet megcsinálni, senki sem fog elmenni, de ő egyből érezte, hogy hatalmasat fog menni.
„Tudtam, hogy Donátnak van egy jó telefonkönyve, fel tud hívni embereket, és tudtam, hogy a TikTokon már nem az a lényeg, hogy ki vagy, hanem hogy mit mutatsz meg, az alapján megy az algoritmus, ezért ez be tud robbanni”
– mondja Pál, aki éppen ebben jó: egyebek mellett cégeknek gyárt TikTok-tartalmakat.

Az a kontentstratégia, hogy van a nagy eposz, a YouTube-videó, és azt szétvágják olyan rövid, egy-két perces részekre, amiket fel tudnak tenni TikTokra, Facebook Realsbe, Instára, és onnan húzzák be a nézettséget, ismertséget – magyarázza Pál.
„Úgy kell felépíteni a műsorban a kérdéseket, hogy azok shortform-kompatibilisek legyenek. A YouTube-on pedig a thumbnailt (kezdőkép) kell nagyon jól megcsinálni, meg a címet, mert ezek alapján kattintanak a videókra” – ez a receptje arra, hogyan lehet a semmiből ismertté válni a különböző közösségi platformokon.
A legnagyobb félelmük az volt, hogy el tudják-e adni a jegyeket az első műsorra. Volt sok vendégötlet, olyanokat terveztek be, akik meg tudnak tölteni egy háromszáz fős termet, mert ismertek, de van mondanivalójuk is.
„Borzasztóan szorongtam, de Pali nagyon lazán vette. Azt mondta, ez nem a pénzen múlik. Mindent bevetettünk, teleszórtuk tartalommal a TikTokot, épp, hogy graffitizni nem mentünk a Deák térre”
– meséli Donát, hogyan fogtak neki.
Mikroinfluenszereket kerestek meg, akik önismerettel is foglalkoznak, hogy beszéljenek az induló műsorról, és sorsoljanak ki jegyeket. A háromszáz darab két hónap alatt ment el. A Kapás Boglárka-Telegdy Ádám olimpikon-házaspár volt az első adásban tavaly októberben. Párkapcsolati tippek és olimpikon mentalitás, hogyan lehet felállni a kudarcokból – ezek voltak a fő témák.
„Az is izgi volt velük kapcsolatban, hogy előtte pár hónappal hagyták abba az úszást. Volt hozzájuk személyes ismeretség. Az ő ismertségük és követőbázisuk hatalmas segítség volt a rövid promó videók nézettségéhez”
– mondja Pál.
Vályi Istvánnal is nagyot mentek
A második vendéget ismeretlenül vadászták le: Vályi István népszerű autós újságírót. Két hét alatt eladták az összes jegyet. Ezt is egy TikTok-videóval promózták. Kimentek hozzá, és egy olyan rövid videót csináltak, amelyben azt kérdezték tőle, hogy mit ajánl első autónak annak, aki már dolgozik, de csajozni is szeretne, családi autónak, kapuzárási pánikban lévőnek, nyugdíjasnak. Több mint egymillióan megnézték. A műsor tematikája az önbecsülés és az autók kapcsolata volt.
Vályi István egy ponton arról beszélt, hogy szerinte mi a jó házasság titka: az elégedett nő, és erre van egy mondása is, hogy mi kell a nőknek: „Törődés és kemény f*sz” Donát próbált szépíteni: azt mondta, ő ezt úgy fordítaná le, hogy szenvedélyesség.
A népszerű youtuber, a Forbes influenszerlista 11. helyezettje, Zsozé atya volt az utolsó vendégük. Esélytelennek gondolták, hogy bejön a műsorba, de azért megpróbálták, és nagy megdöbbenésükre igent mondott. Ez beindított egy dominót, már egy másik top influenszerrel is sikerült megegyezniük.
Sokmilliós nézettségek
A jól alakuló nézettségi adatokkal már el tudtak kezdeni szponzorokat szerezni, és a YouTube is egyre jobban fizet, nőttek a bevételeik, közös céget alapítottak. Összeraktak egy sales pitch-et, rengeteg cégnek küldték el a LinkedInen.
„Az összes head of marketinget bejelöltem szerintem, nagyvállalatokhoz is be tudunk jutni, már komoly dealjeink vannak, az új évad helyszínét előre ki tudtuk fizetni”
Donát eleinte a pakolásból is kivette a részét. „Mire felkerültem a színpadra, az energiáim negyven százalékát elégettem.” Reggel kezdte a fotelek és egyéb díszletelemek bepakolását a pincéből a bérelt elektromos furgonba, majd leszállította és felpakolta a színpadra. Csak a sokadik adás után sikerült pakolókat szerezniük, a következő évadban pedig már bérelniük sem kell furgont, az egyik ismert márka lett a mobilitási partnerük.

Hat adás készült nyolc hónap alatt. Közel vannak a tízmilliós megtekintéshez a YouTube-on. A shortjaikat is rengetegen megnézik: a TikTokon tízmilliós, a Facebook Reals-en harmincmilliós a nézettségük összesítve. Pál szerint harminc-negyven százalékos a konverzió a rövid videókból a teljes adásokra, amelyeket a nézők negyven százaléka végig is néz.
Hogyan sikerült a két gyerekét egyedül nevelő Zsozé atyának kitartania, miközben kőművesként dolgozott, mellette csinálta a videóit, és még energiaitalt, üdítőt is a piacra dobott? Vályi István a válása után hogyan nem csúszott bele az ivásba vagy a drogokba? Ilyen témák is szóba kerülnek a műsorokban. „Mélyre menni és ott értéket találni”, Donátnak ez a hitvallása. Szerinte ez azért hasznos a nézőknek, mert tanulhatnak ismert emberek életéből és megoldási stratégiájából.
„Beletesszük a gyógyszert a cukorkába, röhögésbe ágyazzuk a fontos önismereti témákat”
Hasznos és virális kombó
Ezt emelte ki a műsorral kapcsolatban Fuller Bianka pszichológus is, aki 150 ezer TikTok-követővel rendelkezik és az elejétől kezdve követi Donáték munkáját. Már az első adás promóciós videója szembe jött vele valamelyik közösségi platformon, és felkeltette az érdeklődését, mert arról szólt, hogy hogyan lehet az önismeretet egy showműsorhoz és a humorhoz kapcsolni. Később vendégnek is meghívták, Vályi István mellé. Ez neki is új volt, mert nem csak szakmai dolgokról, hanem magáról is beszélnie kellett.
A nevetés és az önismeret kombója szerinte hatást fejthet ki a nézőkre, mert a humor jó pszichológiai megküzdési stratégia.
„Ha nehéz témákról van szó, akkor az emberekben bekapcsol egyfajta védekezési mód, viszont a humor jól lebontja ezeket a falakat. A nevetés önmagában is nyitottabbá tesz a felismerésekre, mert könnyített formában kapunk akár nehéz üzeneteket”.
Hatásos, ha közösségi élménnyé válik az önismeret és az önreflexió: jó érzés, ha tudjuk, nem vagyunk egyedül, vagy éppen magunkra ismerünk mások problémáiban – mondja Bianka, aki szerint egy ilyen műsor hatására olyanokban is elindulhat önreflexivitás, akikben különben nem történne meg.
Normalizálja azokat a dolgokat a saját párkapcsolatunkban vagy viselkedésünkben, amiket szégyellünk, ezáltal magunkban is könnyebben elfogadhatjuk, nyíltabban beszélhetünk róla, és szükség esetén hamarabb kérhetünk segítséget.
Sikerük titka az lehet Bianka szerint, hogy humorral és önismereti, pszichológiai témákkal könnyű virálisnak lenni, és náluk mindkettő megvan, ami egy jó kombináció, plusz érdekes, népszerű vendégeket szerepeltetnek, akik sokakat érdekelnek.
Donáték ügyesen ráéreztek arra, hogy mely jeleneteket érdemes beletenni a közösségi platformokra feltöltött rövid videóikba, amelyek kellően humorosak, akár bicskanyitogatóak, vagyis nagyon jók abban, hogy megtalálják a beszélgetések csúcspontjait
– mondja Bianka.
Duplázás a második évaddal?
Donát és Pál az induláskor úgy voltak vele, „az már nem ciki”, ha tízezren megnézik a műsort. Ez végül jobban sült el. Közös cégükbe minden profitot visszaforgatnak, mindketten megtartották főállásukat. Donát podcastokat szerkeszt másoknak, szabadúszóként több helyre is bedolgozik, Pál pedig egy tartalomgyártó céget is visz, plusz egy másik vállalkozásban a nemzetközi terjeszkedésért felel.

Most megint rizikót vállalnak, mert a második évad műsoraira már kétszer ennyi jegyet kell eladniuk, és a gyártási költség is nő. Hat adást terveznek szeptembertől decemberig. A vendégek nyolcvan százalékát már leszervezték, jövő héten indul az első adás jegyértékesítése.
A profitot továbbra sem tervezik kivenni, a műsor fejlesztésére fordítják, mert nagyon erős a verseny, ami bármikor tovább erősödhet új szereplők megjelenésével. Más műsorötleteik vannak. Ha minden a terveik szerint alakul, akkor pár éven belül már ebből is meg tudnak élni. Szponzor, jegybevétel, nézettség – ezekből származik a bevétel. Azt mondják, már a YouTube is egyre jobban – két-háromszoros szorzóval – fizet a megtekintések után. A jegyárak eddig 5-8 ezer forint körül mozogtak, szponzorokkal 4-5 ezerre is le tudnak menni. Egyedi játékokat találnak ki a hirdetők számára, ezzel a márkák természetes módon tudnak megjelenni az adásban.