Mennyit fizet a TikTok a milliós nézettségű magyar órás influenszernek?

Semennyit, mégis többet keres vele, mint a főállásával, amit ennek ellenére sem adott fel. Egy csúnya átverésből indult, mára a legnagyobb hazai órás tartalomgyártó Lakatos Zsolt. Beszéljünk órákról című sorozatának videóival heti egy-kétmilliós nézettséget produkál – azaz többen nézik, mint az esti híradót a tévében.
Az egyik menő svájci óramárka Andrássy úti butikjában találkozunk, ahol már jól ismerik, barátként üdvözlik. Laza szettben érkezik, fehér rövidnadrág, póló, fekete ing és az elmaradhatatlan baseballsapka. Az interjú után forgatást tervez a szalonban, ahol még pizzával is kedveskedtek a kettő közti szünetben. Az amerikai órás TikTok-sztárokról kérdezem, említem neki Mosest és Vookumot, két fiatal New York-i srácot, akik milliós nézettségű videóikban mutatják be a manhattani órabizniszt olyan közelről, ahogy eddig nem sokan láthatták.
Zsolt azt mondja, Vookumot azóta nézi, amikor a huszonéves órakereskedőnek még csak negyvenezer követője volt, neki akkor már százezer. Ez néhány éve volt. Jól látszik, hogy az amerikai és nemzetközi piac mennyivel nagyobb: a New York-i órás srácnak azóta 2,3 millió követője van a TikTokon, Zsolt most 340 ezernél jár. Ő még nem volt az órabiznisz központjának számító 47. utcában Manhattanben, de több ismerőse már igen:
„nyilván nem teljesen úgy van az, mint a srácok videóiban”.
Azt mondja, itthon is működik hasonló, csak kicsiben és egyelőre nem kerül fel a TikTokra. Egy kereskedő barátja múltkor két drága órát hozott egy forgatáshoz, majd ebédeltek, és amíg együtt voltak, azalatt hat órát adott el. Valaki felhívta, hogy van valami, mondta, telefonál egyet; lett rá vevő, odahozták az órát, majd jöttek, kifizették és elvitték.
Budapesten főleg különböző éttermekben és óraszervizekben zajlik ez a biznisz. Sokszor kereskedők egymás között üzletelnek. Nem szakítanak nagyot, egy 18 ezer eurós órán keresnek ezer eurót – viszont azt gyorsan. Húsz-harminc ilyen szereplőt tudna mondani itthon. A legértékesebb szerinte a kapcsolati háló, eladói és vevői oldalon is.
A véleményem nem eladó
Zsolt kicsit más videókat készít, mint az amerikai tiktokker órakereskedők. Ő nem vesz vagy elad, hanem mesél órákról. Számtalan kérdés fut be hozzá, hogy ez vagy az a híresség milyen órát visel egy adott fényképen. Mellette sok érdekességről, új megjelenésről is beszámol a videóiban.
A Beszéljünk órákról eleinte nem volt átütő siker a YouTube-on, a fordulópont 2021-ben jött, amikor Zsolt elkezdett a TikTokon rövid videókat posztolni. Hetente átlagosan nyolc-tíz videót készít. Mindig próbálja ellensúlyozni a szponzorációs tartalmakat saját, nem fizetett videókkal.
„Én sosem tekintek reklámként a videóimra. Azt szoktam mondani, hogy az időmet veszik meg. Elhoznak egy órát, hogy forgassak róla, és ezért fizetnek, de a véleményem nem eladó. Igyekszem szórakoztató, meghökkentő és edukációs tartalmat beleszőni a videókba.”
Heti egy-kétmilliós elérése van, ezt évek óta tartja. Többen nézik, mint egy-egy esti híradót. Milliós nézettségű videójából is van legalább tíz. Az összes platformon összesen több mint ötszázezren követik.
Közben közösségi médiás szakértővé is képezte magát, folyamatosan méri és elemzi az adatokat saját szoftverrel. A legfontosabb szerinte, hogy mikor kell kitenni egy videót. Telefonján mutatja a különböző diagramokat.
„A számokban úgy látod, hogy a legnagyobb megtekintési volumen délután ötkor van, de valójában az átlagmegtekintése egy videónak 11 és dél környékén jobb” – lendül bele a grafikonok magyarázatába. Azt sajnálja, hogy sok adatra nem lát rá a TikTokon, például életkori bontást nagyon szeretne.
„Az látszott, hogy amikor bevezették az iskolai telefontiltást, a délelőtti nézettség nagyjából eltűnt. Régen volt értelme reggel hét-nyolc körül videót kitenni, most a legkorábbi jó időpont a 11 óra. Ebédidő előtt, alatt.”
A legrégebbi együttműködései már négy éve tartanak. Azt mondja, nem a pénz a legfontosabb ebben, hanem a kapcsolatok és a belső információk. Megismerhetett svájci gyártulajdonosokat is. „Az órás iparágban az információ szerintem sokkal értékesebb a pénznél.” Neki sokkal többet ér, hogy a világon először ő tud bemutatni egy új órát. Volt már több ilyen.
Miért nem fizet a TikTok?
A TikTok nem fizet a megtekintések után a magyar piacon – mondja Zsolt. Nagyjából 12 országban fizethet, ahol van helyi marketingügynöksége a lokalizált hirdetésekhez, és vannak nagy hirdetői az adott piacra.
„Ha ugyanezt az Egyesült Államokban csinálnám, akkor csak a TikTok-megtekintésekből meg tudnék élni, ami jelenleg nulla forintot hoz. Csak szponzorációból van bevétel.”

A YouTube és a Facebook fizet, de ez csak pár száz eurót jelent havi szinten, mert a rövid videók után sokkal kevesebbet adnak, mint egyébként. Jelenleg mindent egyedül csinál. Gondolkozott bizonyos részfeladatok, például a szövegírás vagy vágás kiszervezésén, de fél elengedni, attól tart, romolhat a minőség. Egyelőre még bírja, de nem tudja, hogy meddig.
„Sokan azt hiszik, hogy odamegyünk, felvesszük az egyperces videót, aztán cseng a kassza, és ennyi. De valójában sokkal több munka van benne.”
Átverték egy hamis órával
Bajai gyerekként 19 évesen került Budapestre, de az egyetemet nem fejezte be. Tíz éve foglalkozik komolyabban órákkal, előtte programozóként dolgozott. Ezt egyébként a mai napig nem adta fel, a napi egy-két videóját a főállása mellett csinálja, bár a tartalomkészítésből már több a bevétele. Álmatlan éjszakáin olyan órás videókat nézett angolul, mint amilyeneket most csinál magyarul. A tudását főleg onnan szerezte. Nyolcadik évada megy a sorozata a YouTube-on, de mára a TikTok pörög messze a legjobban.
Azt mondja, mindig is közléskényszeres volt, az órák előtt gamer tartalmakat streamelt: online közvetítette, ahogy játszik. Nem volt a legjobb, de őt ismerték a legtöbben, mert elég korán kezdte és sok videót készített, volt olyan időszak, amikor mindennap. Már gyerekkorában is érdekelték az órák, de a szakértővé válásához az is kellett, hogy 2010-környékén csúnyán átverjék egy hamis órával.
„Onnan jött ez az órás bekattanásom, hogy átvertek. Kinéztem egy órát egy apróhirdetésben, tíz-húszezerrel volt csak olcsóbb, mint a boltban, de mint később rájöttem, hamisítványt vettem. Mondtam magamnak, nekem ehhez érteni kell, hogy ilyen többet ne fordulhasson elő.”
Egy Armani kerámiaórával verték át. Utána megvette a ketyerét eredetiben is, de az sem hozta azt a szintet, amit elvárt. Csalódott a divatórákban. Azóta harcol a hamisítványok ellen, és a divatóráktól is óva int.
„Mindent hamisítanak, amin lehet egy forintot keresni. A divatórákat is, a tízezer forintos Casiokat is.”
A beküldött fotók nagy részéről elsőre meg tudja mondani, hogy az adott híresség milyen órát visel, mit kell róla tudni és mennyibe kerül, de azt mondja, az ördög mindig a részletekben van; néha sokáig kell vizsgálódni, amíg pontosan meg tudja határozni.

Nemrég Katalin walesi hercegné órájáról készített videót. Az első ránézésre megvolt, hogy egy Cartier Ballon Bleu, csak az nem, hogy melyik. Ötféle méretben érhető el, ami az árában is sokat számít.
„Volt egy olyan részlet az órán, ami miatt azt kell mondjam, bizony ez egy férfi óra. Már 2014-ben is viselte ugyanis ezt az órát a sajtófotók alapján, és akkor ennek még nem létezett női kiadása”.
Ég és föld
Zsoltnak komoly archívuma van hírességek óráiról. Bemutatta például a Squid Game egyik főszereplőjének, Lee Byung Hunnak a 340 milliós Jacob&Co óráját, amit Svájcban bérgyártatnak, aztán New Yorkban telerakják gyémánttal. A cég egyébként két-háromszor ennyiért is csinál órákat.
Mark Wahlberget tartja a legismertebb kifinomult óragyűjtőnek, az ő Patek Philippe Grand Complications órája nyolcmillió dollárt ér, ami 2,7 milliárd forint.
Hatalmas persze a szintlépés a nemzetközi és a hazai sztárok órái között. Itthon negyvenezer euró körül mozognak a legdrágább darabok, ez nagyjából 16 millió forint.
Azt is bemutatta, hogy Kapu Tibor milyen órát vitt fel az űrbe. Ez azért érdekes, mert
a Hunor űrprogramnak hivatalos együttműködése van a magyar Evolvens márkával, de az erre az alkalomra gyártott, limitált példányszámú óra végül csak Houstonig jutott, a világűrbe Kapu már nem vihette fel, mert a NASA nem engedte az űrhajóra.
Az űrben csak Omega Speedmastert lehet hordani, legalábbis a NASA ezt írja elő, így a magyar űrhajóson is egy ilyen volt.

Miközben beszélgetünk, Zsolt még Becsei Áron órakészítőt is kiemeli, aki a világon elérhető legmagasabb luxust készíti órában a XI. kerületből. Tagja a svájci független órakészítők szervezetének, az AHCI-nek, nagyjából ötven ilyen mester van. A világon mindenhonnan vannak vevői a saját márkájú órájára. Áruk nem ismert, de 40-80 ezer eurótól indulhatnak Zsolt szerint.
Befektetésre nem ajánlott
A magyar politikusok közül Lázár Jánost szokták emlegetni, hogy jó az ízlése órák terén, nem modern darabokat hord, hanem harmincas évekbeli Rolex Bubblebacket lehet például látni rajta. A fideszes középvezetők nagyon sztenderd órákat viselnek, például Zeppelint vagy Longines-t.
Rogán Antalnak Jaeger-LeCoultre luxusórái vannak, ez a svájci szentháromság egyik márkája
– magyarázza Zsolt. Orbán Viktoron és Mészáros Lőrincen viszont nem látott órát a nyilvánosságra került felvételeken az utóbbi legalább tíz évben.
Úgy látja, sok összetevőtől függ, hogy egy óra jó befektetés-e. Szerinte többségében nem az.
Most a Rolex órák hetven százaléka is listaár alatt megy a piacon.
„Az arany Submariner 44 ezer euró a boltban, ha kilépsz, 37ezret ér, úgy, hogy várólista van rá. Nem adja ki a matek.”
Kevés márka van, ahol működik, például a Patek Philippe vagy az AP, de ott sem mindenre. Értéktartásra viszont jó, hogy ne ingatlanban, hanem ingóságban legyen viszonylag nagyobb értéked. Emlékszik, Majka is beszélt erről, hogy felvesz három órát, átmegy a világon, és van vele százmillió forint, ez működik, nagyjából konstans az értéke mindenhol – mondja a szakértő.
Az órák iránti rajongás és az állandó csuklófigyelés ugyanakkor most kis időre talán a háttérbe szorul majd. Zsolték augusztus végére várják feleségével első gyermekük megszületését. Nagyon szeretnek utazni, szerencsére sok helyre eljutnak. Furcsának tűnhet, de utazásra többet költ egy évben, mint órára. Gyűjteménye harminc darab felett van már, az egyiknek meteorból van a számlapja, amiben az a különleges, hogy
„van valami a csuklódon, ami nem e világi”.