A BYD inkább Törökországot választja
Magyarország helyett Törökországban pörgeti fel a gyártást a kínai BYD.
Mi történt? A kínai BYD elhalasztja új, magyarországi elektromosautó-gyárának tömeggyártását 2026-ra, és az üzem az első két évben várhatóan a maximum kapacitás-kihasználtság alatt fog működni – írja a Reuters saját belső forrásaira hivatkozva. Ugyanakkor a vállalat a vártnál korábban kezdi meg a termelést Törökországban, ahol az alacsonyabb munkabérek miatt jóval több autót gyárthatnak majd a tervezettnél.
A szegedi, 4 milliárd eurós gyár építése 2026-ban indul, de az első évben csak néhány tízezer autó készül majd – ez messze elmarad a 150 ezres kezdeti kapacitástól.
A teljes kapacitás 300 ezer autó lenne évente, de ezt csak évek alatt éri el a gyár.
Kontextus: Eközben a törökországi, 1 milliárd dolláros manisai gyár – ami eredetileg 2026 végére lett betervezve – már 2027-ben túlteljesíti a 150 ezres éves kapacitást, és 2028-ban tovább növelik a gyártást.
A változás visszalépés az Európai Unió számára, a lap szerint ugyanis azt remélte az EU, hogy a kínai gyártókra kivetett vámok új beruházásokat és munkahelyeket teremtenek majd. A BYD célja, hogy az uniós vámok (esetükben 27 százalék) elkerülése érdekében Európában gyártson autókat.
Törökországból származó autók vámmentesen kerülhetnek az EU-ba, így a kínai gyártók számára vonzóbb lehet, mint a drágább munkaerővel és energiaárakkal rendelkező uniós országok.