Nem lehet zöld, ami több tízezer kilométert utazik

Bálint Boglárka mosólapját már vagy 35 ezren használják, és a becslések szerint a Magyarországon fejlesztett és gyártott újfajta tisztítószerrel idén tíz tonna műanyagot spórolnak meg.
„Ha van egy elképzelésem, akarok valamit, olyan nincs, hogy nem sikerül. Addig megyek, míg megtalálom a megoldást” – mondja Bálint Boglárka. Művészeti középiskolás évei alatt még biztosan nem gondolta, hogy egyszer majd mosószergyártó és -forgalmazó vállalkozást fog vezetni, hiszen még kémiát sem tanult. De három évvel ezelőtt, az ötvenhez közel piacra dobta Love Planet nevű mosólapját. Miközben beszélgetünk, arra gondolok, hogy ha ugyanezzel a szenvedélyes energiával teszi a dolgát, ahogyan magyaráz, tényleg bármire képes lehet.
Céget indítani neki nem volt ismeretlen terep, hiszen harminc éve építi és működteti különféle vállalkozásait, legutóbb egy több mint tizenöt éves, fitnesz- és wellnesseszközöket importáló céget, a Mediwel Kft.-t. Két fiának megszületése döbbentette rá, hogy irdatlan mennyiségű szemét keletkezik a háztartásukban. Onnantól a ruhavásárlást is radikálisan visszafogta. „Azon gondolkodtam, hogy ha az én családom egymagában ennyi hulladékot termel, akkor az egész emberiség mennyit produkálhat naponta.”
Az is egyre jobban zavarta, hogy Kínából hozza be a termékeit, és a hosszú szállítási út miatt a cége óriási karbonlábnyomot hagy. „Rájöttem, hogy miközben büszkén építem a cégemet, azzal a tudattal, hogy alkotok, a tevékenységemmel valójában pusztítok.”
Aztán négy évvel ezelőtt egy barátjától kapott egy Kanadából származó mosólapot. A mosólap egy kis papírlap formájú, szuperkoncentrált ruhamosószer, közvetlenül a mosógép dobjába kell tenni. „Teljesen ledöbbentem, hogy ilyen létezik” – mondja. Felhívta a kanadai céget, hogy Magyarországon szívesen forgalmazná, de csak úgy, ha itthon gyártják. Azonnal nemet mondtak. Aztán kiderült, hogy a terméket Kínában gyártatják, onnan kerül Kanadába.
„Nonszensz volt: a környezetbarátnak hirdetett mosólap több tízezer kilométert utazik, hogy elérjen a fogyasztóhoz.” Megbízott egy vegyész- és környezetmérnök szakembert, hogy határozza meg a piacon kapható kínai eredetű mosólapok összetételét. Több olyan komponenst találtak bennük, amiket már rég nem használnak, vagy egyenesen be is tiltottak az EU-ban, mert ekcémát, allergiát okozhatnak.
A kudarc egyáltalán nem szegte kedvét. Sőt. Egy csapásra felhagyott az importtal. Egyáltalán nem tudta, hogyan kell mosólapot gyártani, de ezt akarta csinálni. „Nekünk, vállalkozóknak felelősséget kell vállalnunk az általunk gyártott és forgalmazott termékekért – mondja. – Kötelességünk figyelembe venni, hogy a tevékenységünk hogyan hat a környezetünkre, az emberiségre.”
Lefolyt, ráégett, letapadt, minden baja volt
Egy vegyipari céggel több mint másfél évig kísérleteztek termékük ideális összetételén. Kezdetben úgy néztek ki, mint akik egy konyhában kotyvasztanak. Különböző összetevőkkel próbálkoztak, sütőben, inoxlapokon szárították ki a lapokat. Az is szempont volt, hogy lebomló legyen a csomagolás és a hatóanyag, sőt utóbbi hipoallergén is. Hosszasan kalibrálták, hogy egy öt kilogrammos, átlagosan szennyezett mosáshoz mekkora és milyen mosószer-koncentrációjú lap kell. (Ha a ruha erősebben szennyezett, azért nem árt két lapot a mosógépbe tenni.)
Végre összeállt a termék, jöhetett a gyártás. A küszködés azonban folytatódott: „Lefolyt, ráégett, letapadt, minden baja volt.” Rengetegszer építették át a gépet, hátha úgy jó lesz. „Már azon gondolkodtunk, mekkora lehet a gépek súlya, ha ki kell vinnünk a vastelepre, mennyit adnak majd érte.” Aztán egy év kínlódás után, egyszer csak összeállt minden.
Elszántsága még inkább meghökkent, amikor kiderül, hogy a kísérletezést Thaiföldről intézte. Öt éve él ott a családjával. Úgy érzi, hogy annyi inspiráló energiát kap a természet közelségéből, az emberek kedvességéből, ami megsokszorozza az erejét. A mosólapokat Boglárka pilisvörösvári cége, a HelyiVegyi Kft. gyártja. Az alapanyag fejlesztése, a gyártás, a csomagolás, minden helyben zajlik.
Nem vagyok radikális sötétzöld
Azzal, hogy a mosólapra valójában mekkora a piaci igény, csak később kezdett el foglalkozni. Bízott a termékben és magában is. „Nem vagyok radikális sötétzöld, csak egy anya, aki aggódik a gyerekei jövőjéért. Biztos voltam benne, hogy vannak mások is, akik ugyanígy gondolkoznak.”
Induláskor csak annyi kapacitásuk volt, hogy a webshopjukon bejövő igényeket ki tudják elégíteni, nemrégiben viszont újabb gyártógépeket hoztak be, hogy megtöbbszörözzék a termelést, és viszonteladókat is kiszolgálhassanak.
Egyéves tényleges működésük alatt százmillió forint nettó árbevételt értek el, és ezt idén áprilisig már megháromszorozták. Eddig mintegy harmincötezer vásárlójuk lett, főleg környezettudatos családanyák, fiatal nők, de egyre több a férfi is. Bogi azt tapasztalja, hogy a fiatalabb generáció sokkal fogékonyabb a környezettudatos dolgok iránt, fontos nekik, hogy ismerjék az általuk használt termékek összetételét.
„Ma már alapvető elvárás, hogy környezetbarát legyen egy háztartási tisztítószer – mondja Háromfai Balázs, a hulladékmentes tisztítószereket forgalmazó BioBubi tulajdonosa, ügyvezető igazgatója. – Ennek a legnagyobb márkák is igyekeznek megfelelni, vagy legalább a marketingkampányuk részéve tenni.” Ugyanakkor szerinte csak hosszú idő alatt és szívós munkával lehet kiépíteni a fogyasztók bizalmát a megszokott technológiájú és kiszerelésű termékek helyett valami más iránt.
„A legtöbb embernek a mosószer még mindig illatos és színes, és a mosáshoz hozzátartozik a még illatosabb öblítő is, holott utóbbira egyáltalán nincs szükség. Sokan ugyanis a mosás hatékonyságát az illattal társítják, így az illat- és színmentes termékek még bizalmatlanságot keltenek.” Ezzel együtt Balázs azt tapasztalja, hogy egyre nő az érdeklődés a valóban környezetbarát, lebomló termékek, így a mosószerek mellett például az ilyesfajta papírtörlő és vécépapír iránt is. (Az öt éve a piacon lévő BioBubi termékeit ma 45–50 ezer háztartás vásárolja rendszeresen.)
Bogi szerint sok vevőjük azért is szereti a mosólapot, mert kis helyet foglal, könnyű, így vásárláskor nem kell több kilogramm mosószert cipelni. Tavaly 3,5 tonnányi mosószeres flakont spóroltak meg a környezettől a mosólapot választó vásárlóik. Ez a szám idén várhatóan tíz tonna lesz.
Készítettek egy felmérést, ami szerint az emberek 75 százaléka nem méri ki a ruhákhoz szükséges folyékony mosószer szükséges mennyiségét, hanem csak úgy szemre zúdítja a tartályba, és bőven túldagolja. A mosólappal ez is elkerülhető. Ezzel együtt időről időre monitorozzák a termékükkel mosott ruhák tisztaságát, és kutatják a vásárlói igényeket is, emiatt van már csecsemőknek és állatoknak kifejlesztett illat- és tartósítószermentes lapjuk is. Most mosogatólap és öblítőlap fejlesztésén dolgoznak, és szeretnének olyan terméket is előállítani, amivel a flakonos, fújós tisztitószereket otthon, házilag újratölthetik.
Ha megérik rá a piac, Bogi Thaiföldön is szeretné elindítani a mosólapgyártó vállalkozását. Addig is azon gondolkodik, hogyan hozzon létre magyar lovasterápiás központot Phuketen.