azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu
Főoldal / Vezető matektanár az érettségiről: Nem volt semmi váratlan, de az ötöshöz sokat kellett tudni

Vezető matektanár az érettségiről: Nem volt semmi váratlan, de az ötöshöz sokat kellett tudni

6 megtekintés
Belföld matek matekérettségi ujházy márton vélemények érettségi 2025
Vezető matektanár az érettségiről: Nem volt semmi váratlan, de az ötöshöz sokat kellett tudni

A mai feladatsor teljesen jól illeszkedik az elmúlt évek trendjébe, tehát nem volt benne semmi váratlan

– értékelte a középszintű írásbeli matematikaérettségi feladatait a 24.hu kérdésére Ujházy Márton matematikus, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium matematika vezetőtanára, aki sok éve készít fel diákokat eredményesen a matematika érettségire.

Az első rész – mint mondta – szokás szerint rövid feladatokból állt, a második részben viszont voltak kicsit hosszabb, több ismeret mozgósítását igénylő kérdések is.

„Jellemzője ezeknek a feladatsoroknak, az ideinek ugyanúgy, mint a többinek, hogy a matematikai kompetenciák mellett a szövegértési kompetencia is hangsúlyos bennük, tehát a legtöbb feladatban valamilyen szöveges tartalomból kell a matematikai modellt felállítani” – magyarázta a vezető szaktanár.

Tavaly óta az érettségi követelményrendszerben van néhány fogalom, ami újdonságot jelent. Ezek közül volt, amelyik megjelent az idei érettségiben is. Ilyen például, hogy sodrófa diagramot is kellett készíteniük a diákoknak.

„Minden évben előfordul, hogy amikor a diákok kijönnek a vizsgáról, a feladatsort váratlanul nehéznek értékelik. Emellett viszont tudható, hogy elég stabilan ugyanaz az országos átlag születik évről évre. Erről az érettségiről is elmondható, hogy a ketteshez szükséges 25 százalékot elég könnyű volt összegyűjteni, sok apró, könnyen megválaszolható kérdést is tartalmazott a feladatsor. Az ötöshöz viszont azért elég sok ismeretet, módszert kellett tudni összerakni” – összegezte a tapasztalatokat.

Szerinte amit a matekérettségihez tudni kell, az elég pontosan rögzítve van az érettségi vizsgaszabályzatban, a feladatokat teljesen annak szellemében tűzik ki. Nagy meglepetés így nem érhette az érettségizőket.

Az írásbeli érettségi első részében sok apró feladat szerepelt, amelyekben nem nagyon kellett indokolni, csak ismerni bizonyos fogalmakat, módszereket, olyanokat, mint a halmazműveletek, a legkisebb közös többszörös, a hatványozás, a gráfok, a sodrófa diagram (ez volt az újdonság), kis trigonometria, és valószínűség-számítás. A feladatsor második felében meg kellett tudni oldani egyenletet, illetve kellett szövegből egyenletet felírni. Egy egész feladat épült trigonometriai számításokra, illetve függvényekre. Utána három választható feladat következett – összegezte Ujházy Márton.

A választható részben előjöttek olyan gondolatok, amelyek nehezebbek, összetettebbek. Hosszabb szövegből kellett kinyerni az adatokat, és ez alapján felállítani a matematikai modellt

– fűzte hozzá. Ebben a blokkban volt valószínűségszámítás, halmazok, a térgeometria és az exponenciális folyamatok.

A vezetőtanár elmondta: a középiskolai matematikaérettségiben a feladatok ugyanolyan szellemben születnek immár nagyjából húsz éve. Az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) ezen a területen nem hozott érdemi változást, tehát nem változtatta meg a vizsga milyenségét. A változás inkább abba az irányba mutatott, hogy sok ismeretanyag került ki a középszintű követelmények közül, viszont csak igen kevés került bele.

Az nem mondható, hogy az idei feladatok emiatt könnyebbek lettek volna, mint a korábbiak, de szűkebb az az ismeretanyag, amit tudni kell az érettségire

– fogalmazott Ujházy Márton, példaként említve, hogy a trigonometria, koordinátageometria és a logaritmus jelenléte egyértelműen mérséklődött, ami könnyebbség lehet a vizsgázóknak.