A „foglalkoztathatatlanok”: lustának tartják főnökeik a Z-generációt, nem találják a közös hangot
A Z generáció tagjait gyakran nevezik a „lusta” nemzedéknek – nehezen alkalmazkodnak, késnek, nem megfelelően öltöznek, és gyenge a kommunikációjuk. Legalábbis így látják őket a munkaadók. A Fortune szerint minden ötödik vezető úgy véli, hogy a fiatalok nem bírják a munkahelyi terhelést.
Egy friss kutatás most rámutat, mi állhat a háttérben: a fiatalok és a munkaadók teljesen mást tartanak fontosnak az életben és a munkában.
Két világ, két értékrend
A Becoming You Labs több mint 77 ezer ember értékrendjét vizsgálta meg, majd az eredményeket 2100 cégvezető válaszaival hasonlította össze a tech-, pénzügyi- és tanácsadói szektorból.
A különbség drámai: a Z generáció számára a legfontosabb a önmagukról való gondoskodás, az őszinteség és mások segítése. A vezetők ezzel szemben a teljesítményt, a tanulást és a kemény munkát értékelik a legjobban. Amikor a kutatók az eredményeket összevetették, kiderült, hogy mindössze 2 százalék átfedés van a két csoport prioritásai között.
„Pontosan ezért nem tudjuk felvenni őket”
– fogalmazott az egyik vezető a felmérésben.
Egy másik, az egészségügyben dolgozó menedzser így panaszkodott:
„Két-három új orvost veszünk fel minden nyugdíjazott helyett – ők pedig azzal kezdik, hogy ne várjunk el tőlük túl sokat, mert a kardiológusi élet már nem az, ami régen volt.”
„Miért élnénk a boomerek értékei szerint?”
A fiatalok azonban teljesen más szemszögből látják a helyzetet.
„Miért élnénk a boomerek értékei szerint, ha pont az ő gondolkodásuk tette tönkre a világot?”
– írta egy frissen végzett egyetemista a TikTokon.
Mások még keményebben fogalmaznak:
„Az idősebbek azért utálják a fiatalokat, mert a mi életünk bizonyítja, hogy ők elpazarolták az övéket. Én nem akarok a halálos ágyamon azon gondolkodni, bárcsak többet dolgoztam volna.”
A kutatás vezetője, Suzy Welch, a New York University oktatója szerint ez az értékrendbeli ütközés régóta érlelődött:
„A frusztráció kölcsönös. A cégek elégedetlenek, mert nem találják a megfelelő munkaerőt, a fiatalok pedig, mert nem találnak értelmes munkát”
– írta a CNBC-ben megjelent elemzésében.
Három tanács a „foglalkoztathatatlan” generációnak
Welch szerint a Z generációnak nem kell feladnia az értékeit, de érdemes tudatosabban lavírozni a munka világában:
- Légy őszinte magaddal a pénzről.
- Nem lehet tartós karrierdöntést hozni anélkül, hogy reálisan ne mérlegelnéd, mennyi jövedelmet szeretnél és mennyit vagy hajlandó tenni érte.
- Keresd azokat a munkahelyeket, amelyek osztják az értékeidet.
- Vannak cégek, amelyek a mentális egészséget, az önazonosságot és a társadalmi felelősséget helyezik előtérbe – de ezekre a pozíciókra hatalmas a túljelentkezés.
- Köss ideiglenes „alkut” magaddal.
- Ha most anyagi stabilitásra van szükséged, válassz tudatosan karriert, és dönthetsz úgy, hogy csak egy ideig – mondjuk 5–10 évig – helyezed előtérbe a pénzt és a tapasztalatot, később aztán visszatérsz az értékalapú élethez.
A jövő munkahelye: kompromisszum vagy forradalom?
A generációk közti szakadék nem tűnik úgy, mintha csökkenne. Sőt – a mesterséges intelligencia térnyerése miatt sok egyszerűbb munkakör eltűnhet, így még nehezebb lesz olyan pozíciót találni, ami egyszerre biztosít megélhetést és életértelmet.
„Az, hogy mennyire élsz összhangban a saját értékeiddel, életre szóló döntés. A jövő gazdaságában ez döntheti el, kapsz-e állást – vagy sem”
– írja Welch.
fotó: Getty Images
The post A „foglalkoztathatatlanok”: lustának tartják főnökeik a Z-generációt, nem találják a közös hangot first appeared on nlc.