A Z generáció legtöbb fiataljának nincs otthona, és bár szeretnének, nem azért, hogy ott lakjanak
A fiatalok számára egyre nehezebb és kilátástalanabb a lakásvásárlás. A trend pedig nemzetközi, nem csupán Magyarországot érinti.
Ahogy az El Economista egyik cikkében is szerepel, a fiataloknak mindössze 14%-a költözik el otthonról, és ezt átlagosan 30,4 éves korukban teszik. Az életkor ráadásul évről-évre növekszik, a saját otthon vásárlása pedig még tovább késik : általában csak 41 éves korban történik meg. Ennek ellenére a Z generáció jelentős része továbbra is vágyik rá, hogy lakást vásároljon, azonban már nem lakhatási szándékkal, hanem inkább befektetési stratégiaként .
Felmérések szerint a fiatalok jelentős része elsősorban azért vásárolna ingatlant, hogy aztán azt bérbe adja, esetleg felújítás után magasabb áron eladja. Ez a gyakorlat persze nem szokatlan, azonban a fiatalok körében a vártnál gyakoribb.
Nemzetközi statisztikák szerint a helyszín is fontos szerepet játszik. A felmérések szerint egyértelműen nagyvárosok központjában elhelyezkedő ingatlanokra kerül a fókusz a fiatalok körében, ezt követik a jól megközelíthető települések, csak ezután érkezik a sorban a külváros. Szemben az idősebb korcsoportokkal, akik számára egyre vonzóbbak a vidéki települések.
A lakásárak emelkedése ugyanakkor egyre kevesebbek számára teszi elérhetővé a saját ingatlan vásárlását. Egy tavalyi elemzésből kiderül, 2010-hez képest 2023-ra Budapesten az új lakások ára 3,6-szorosára, míg a használtaké 3,5-szörösére növekedett.
Az elemzésből pedig az is kiderült, hogy egy átlagkeresetből élő pár egy átlagos, használt lakást 173 hónap, azaz több mint 14 év spórolással tudnák megvásárolni, ha jövedelmük 20 százalékát tennék félre erre a célra. Új lakás esetében ez 32 év. Budapesti használt lakásoknál ehhez 350 hónapra (több mint 29 évre), míg új lakások esetében 500 hónapra (több mint 41 évre) lenne szükség.
The post A Z generáció legtöbb fiataljának nincs otthona, és bár szeretnének, nem azért, hogy ott lakjanak first appeared on nlc.