azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

„Egyre növekszik a nem beszélő, a beszédhibás és az iskolára felkészületlen gyermekek száma”

1 megtekintés
NLC
Család kampány Varázstanoda fejlesztő játékos feladatok
Blurred placeholder

Mit tapasztal a hétköznapokban?

Sajnos azt látom, hogy egyre növekszik a nem beszélő, a beszédhibás és az iskolára felkészületlen gyermekek száma. A híradásokból szinte mindenki értesül róla, hogy sajnos egyre több gyermek nem tudja elvégezni az első osztályt. Ezen gyermekek száma a COVID óta különösen megsokszorozódott.

Szabó Szilvia

Szabó Szilvia

Igyekszünk segíteni a problémával küzdő gyermekeknek, de a szülők együttműködése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a gyermekük iskolai élete ne a küzdelemről szóljon.

Mi áll a romló tendencia hátterében?

Ez egy nagyon sokrétű probléma. Felgyorsult a világunk, nagyon sok az információ, ami a szülőket és gyermekeket éri még akaratlanul is, egyfajta olyan mentális terhelést jelent, amellyel még mi felnőttek is nehezen küzdünk meg, nemhogy egy kisgyermek! A másik óriási probléma a digitális eszközhasználat: én személy szerint kétéves korig semmilyen eszköz használatát nem engedném. A családok szétesése, a családi életritmus megváltozása is problémák forrása, illetve a nagyszülők is gyakran hiányoznak: vagy külföldön él a család, vagy még dolgoznak a nagyszülők, így alig találkoznak az unokákkal. Az interneten ugyan sok információ elérhető, de ezek szakmailag nem feltétlenül helyesek. Az influenszerek sok esetben nem szakemberek, így tőlük gyakran nem helyénvaló ismereteket szereznek a szülők. Azt hiszik, a szülő influenszer is „egy közülünk”, így biztos jót ajánl. Pedig sajnos sokszor nem ez a helyzet, ők arról készítenek tartalmat, amiért fizetik őket. Így kerülnek aztán olyan „fejlesztő”-nek mondott eszközök kiadványok a gyermek kezébe, amelyek nemhogy nem fejlesztenek, de egyenesen rosszat automatizálnak, tanítanak a gyermekkel. Ezt javítani a tanítónak első osztályban lehetetlen küldetés 30 gyermekkel.

Melyek azok a területek, ahol leggyakrabban fejlesztésre szorulnak?

A gyermekek egy része nagyon későn kezd beszélni. Általában ehhez kapcsolódnak az artikulációs hanghibák, számtalan hangot kell javítanunk, hogy iskolára ezek rendeződjenek. Ez nem csak esztétikai kérdés, hanem a tanuláshoz szükséges képesség! Mellé jönnek még a részképességbeli elmaradások, amelyek alapvetőek iskolakezdésre, hiszen ezek szükségesek ahhoz, hogy a gyermekek elsajátítsák az írást és az olvasást. Nekünk felnőtteknek talán egyszerű, de az írás-olvasás egy igen bonyolult kódrendszer rengeteg szabállyal.

„Egyre növekszik a nem beszélő, a beszédhibás és az iskolára felkészületlen gyermekek száma”Sokszor hallom: de az iskolában majd megtanulja!

Az iskolában tanulni kell, és bár ott is fejlődnek a gyermek képességei, viszont a tanulás mellett még fejlesztést is vinni, az hatalmas teher szülőnek, gyermeknek egyaránt. Ezért fontos a gyermek képességeinek megfelelő szintje iskolakezdésre.

Hogyan tudnának a szülők segíteni?

Az óvodákban, intézményekben gyakorlóanyagot adunk és ajánlunk a szülőknek az otthoni gyakorláshoz. A fejlesztés hatékonyságának növelése érdekében a napi 5-10 perc játékos foglakozás otthon a gyermekkel elegendő lehet, a lényeg a rendszeresség. Azt azonban nem feltétlenül látom jó megoldásnak, amit a piaci alapú iskolára felkészítés kínál: a szülők szeretnék a legjobb felkészítést megadni, miközben azt sem nem igazán tudják, valójában mit kapnak a pénzükért. Sajnos az sem jó megoldás, hogy a szülők összevásárolják a sokszor közértekben kapható foglakoztatókat vagy találnak az interneten ingyen letölthető iskola-előkészítő feladatlapokat. Nemcsak az a baj, hogy ezek sokszor hibásak, hanem a szülő sem tudja honnan kellene eljutni hová, milyen részképességek kibontakoztatása szükséges, hiszen módszertani ismeretei nincsenek. Viszont érthető, ha megveszi őket, hiszen szeretné segíteni gyermekét az iskola előtt. Csak sajnos ezekkel a megoldásokkal nem biztos, hogy sikeres lesz a felkészülés. A Varázstanoda 1-2 iskola-előkészítő könyvek – nem füzetek – hanem könyvek, azért születtek, hogy a szülők is valóban hatékonyan tudják támogatni az iskolára felkészülést, lakjanak a bárhol az országban.

„Egyre növekszik a nem beszélő, a beszédhibás és az iskolára felkészületlen gyermekek száma”Mit tehetnek a szakemberek?

Nekünk is fejlődnünk kell ahhoz, hogy megtaláljuk a hangot a mai gyerekekkel és szülőkkel. Át kell gondolnunk, innoválnunk kell a szakmai tudásunkat. Azt sem tartom szerencsésnek, hogy a mai gyermekeket lassan 40-50 éves változatlanul hagyott kiadványok elé ültetjük le. A 3D rajzfilmeken, a tömény vizualitásban felcseperedő gyermeket nem fogja lekötni a mi – szakmailag legyen bármilyen jó – fekete -fehér unalmas feladatlapunk.

A Varázstanoda kiadványai mit tudnak?

Az a különlegességük, hogy egy jól felépített, komplex rendszeren alapulnak. A gyermek nagycsoportos időszaktától egészen az iskolakezdésig végig vezetik a gyermeket egy olyan úton, mely során az alapoktól kezdve kibontakoztatja gyermek részképességeit, azaz felkészítik a gyermekeket az iskolára. Szülőként, de nagyiként is könnyen használható, hiszen oldalól oldalra haladunk az alapoktól a képességek magasabb szintjéig. Tulajdonképpen egy mesébe csöppenünk, ahol Lili és Dani varázstanoncok különböző kalandokba keverednek meseszép, gyönyörűen illusztrált, a mai gyermekeket is bevonzó oldalakon. Lektorált, igazolt módszertanon alapuló kiadvány a Varázstanoda mindkét része.

„Egyre növekszik a nem beszélő, a beszédhibás és az iskolára felkészületlen gyermekek száma”Nyáron érdemes szünetet tartani a fejlesztésben?

Ha nem iskolára készül a gyermek, akkor nyugodtan álljon meg nyáron és pihenjen, mozogjon, beszélgessen, játsszon. De azoknál a gyermekeknél, akik például már másodszorra maradtak nagycsoportban, ott ki kell használni a nyarat is! A legértékeseb időszaka ez a gyermek fejlődésének. A felnőttlét sikerei itt kerülnek megalapozásra! A sok mozgás után 5-10-15 perc a Varázstanoda oldalain igazán hasznos és szórakoztató időtöltést is kínál. Megvalósul az, ami sokszor csak szlogen marad: itt játszva készülünk az iskolára, igazoltan jól!

Milyen rendszerre épül?

A testséma fejlesztéséből indul ki, hiszen, ha a gyermek ismeri a saját testét, akkor tud tájékozódni a világban, és akkor tudja magát is elhelyezni benne. A téri tájékozódás fejlesztésén keresztül halad a világ felismerése felé. Nagyon sok észlelési feladat van benne, ami fejleszti a figyelmet, a gondolkodást, a hallási, a látási, egyéb észlelési területeket. Vannak benne rajzos feladatok, melyek a finommotorikát és a ceruzafogást segítik. Azon kívül a komplex nyelvi rendszert is fejleszti különböző játékos feladatokba beágyazva, a szókinccsel és a beszédértéssel együtt, hiszen aki nem érti a beszédet, nincs szövegértése, az nem fog tudni tanulni az iskolában.

„Egyre növekszik a nem beszélő, a beszédhibás és az iskolára felkészületlen gyermekek száma”Milyen korosztálynak ajánlja?

5-6 éves korban érdemes kezdeni 1 évvel iskola előtt. Ötéves korig legyen rengeteg beszélgetés, mesélés, spontán mozgás, a cumi minél korábbi elhagyása és minimális képernyőidő. A Varázstanoda fokozatosan építi a részképességeket, sikerélményt ad a gyermeknek, de értéket ad a szülőnek is: valóban olyan módszertant kap a kezébe, amellyel sikerrel boldogul, szórakoztató is, a feladatok valóban játékosak és hasznosak.

A Varázstanoda 1-2 kiadványokat keresd a könyvesboltokban, illetve az alábbi oldalon: szilvia-logopedia.hu

The post „Egyre növekszik a nem beszélő, a beszédhibás és az iskolára felkészületlen gyermekek száma” first appeared on nlc.