Új KRESZ-szabályok jönnek az utakon, drasztikusan változhat a közlekedés – Mit jelent ez az új fogalom a szabályok között?
Az új KRESZ tervezete példaértékű együttműködés keretében, mintegy 70 szervezet és több mint 100 szakértő bevonásával készült, hat munkacsoportban. Az elmúlt 50 évben főképp apróbb változásokat eszközöltek, legutóbb 2012-ben volt változtatás, de az inkább az oktatáshoz kötődött.
A várható változásokat az Index foglalta össze.
Gyalogosok, kerékpárosok
- Már azok is gyalogosnak számítanak, akik járművet tolnak vagy gördeszkáznak, görkorcsolyáznak.
- A mobiltelefon-használatot az úttesten és vasúti átjárón való áthaladáskor tiltanák, a figyelmet elvonó tevékenységeket – például zenehallgatást vagy üzenetírást – szintén korlátoznák.
- A gyalogosoknak a kijelölt átkelőhelyeken, fényjelző esetén csak zöld jelzésnél szabad átkelniük.
- Óvodák és iskolák környékén „suli-” és „oviövezeteket” alakítanának ki, 30 km/h-s sebességkorlátozással.
- A kerékpárosok sebességét 10 km/h-ra csökkentenék a járdán, gyalogos-kerékpáros szakaszokon pedig 25 km/h lenne a limit. 14 év alatti bicikliseknek kötelezővé tennék a bukósisakot. A „kerékpáros utca” elnevezés is bekerülhet, ahol elsőbbséget élveznének az autósokkal szemben, és előírt oldaltávolságokat is rögzítenének.
Motorosok, elektromos rollerek
- B kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis motorokat is vezethetne bárki külön vizsga nélkül – ennek veszélyeire már többen is felhívták a figyelmet.
- Új szabály lenne a motoros előrehaladás engedélyezése a haladó járművek között, de a védőfelszerelések használata csak lakott területen kívül lenne kötelező.
- A kisebb (25 km/h alatti) rollereket 12 éves kor felett, sisakkal használhatják, míg az erősebbekre a segédmotorokra vonatkozó szabályokat követnék – kötelező biztosítással, 14 éves korhatárral, maximum 45 km/h sebességgel.
Közösségi közlekedés
- A közösségi közlekedésben 3 év alatti gyermekkel csak ülve lehetne utazni lakott területen kívül, míg a villamosok akár 70 km/h sebességgel is közlekedhetnének egyes szakaszokon.
Személyautók, buszok, teherautók
- A személyautóknál autóúton 120 km/h, autópályán akár 140 km/h lehetne a sebességhatár.
- A teherautók, buszok és utánfutót vontató autók sebességét 90 km/h-ra emelnék.
- Az előzési tilalmat kiterjesztenék a 3,5 tonnát meghaladó járművekre is. Új előírás lenne a cipzárelv és a követési távolság betartása (autópályán 2 másodperc).
- Az irányjelzést korábban kellene elkezdeni.
- A dudálás csak veszély esetén engedélyezett.
- Tiltott lenne a driftelés, szlalomozás, egykerekezés.
- Minden járművezetőnek folyamatosan világítania kellene, lakott területen kívül pedig kötelező lenne a távolsági fényszóró korlátozott látási viszonyoknál.
Oktatás
2025-től a KRESZ- és elsősegélytanfolyamokat beépítik a középiskolai oktatásba – ezek díjmentesek lesznek, de a gyakorlati vezetés költségeit a tanulóknak kell állniuk.
Végül az EU tervezi, hogy 2026-tól kötelező legyen az ADAS-rendszerek, például alkoholzárak használata az új autókban.
The post Új KRESZ-szabályok jönnek az utakon, drasztikusan változhat a közlekedés – Mit jelent ez az új fogalom a szabályok között? first appeared on nlc.