Panaszt emeltek a Shein ellen a fogyasztóvédők
A Shein – a világ egyik legnépszerűbb fast fashion oldala – olyan trükköket vet be, amik észrevétlenül manipulálják a vásárlási döntéseinket – állítja a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amely több európai szervezettel együtt hivatalos panaszt nyújtott be a cég ellen az Európai Bizottságnál és az európai fogyasztóvédelmi hatóságoknál.
Mint a Tudatos Vásárlók Egyesületének közleményében olvasható, a Shein észrevétlen manipulatív módszereket alkalmaz felületein – ezt elégelték meg fogyasztóvédő szervezetek. Az online vásárlási platform számos vásárlásösztönző eszközt használ. Ezek közös vonása, hogy a vásárlóban olyan érzelmi helyzetet teremtenek, amelyben képtelenek vagyunk racionális döntést hozni, és a tervezettnél sokkal több terméket vásárolunk. Ezek a gyakorlatok, amelyeket „dark pattern”-nek, sötét mintázatnak vagy sötét trükköknek neveznek, a panasztevő szervezetek – köztük a Tudatos Vásárlók Egyesülete – szerint nagyban hozzájárulnak a divatipar, különösen a fast fashion okozta súlyos környezeti és társadalmi problémákhoz, ráadásul sok esetben jogellenesnek is minősülnek az Európai Unióban.
A panasz szerint a Shein többféle „sötét trükköt” alkalmaz, többek között időkorlátozott ajánlatokat és visszaszámlálókat, amelyek azt sugallják, hogy az akció hamarosan lejár, sürgetve ezzel a vásárlást; készlethiányra utaló jelzéseket, mint a „már csak X darab maradt” szövegek, amelyek gyors és kevésbé átgondolt döntéshozatalra ösztönözhetnek; valamint túlnyomórészt pozitív vásárlói ajánlások és értékelések feltüntetését, amik a termékválasztás objektivitását befolyásolják. A panasztevők szerint az említett módszerek célja egyértelműen a vásárlók figyelmének fenntartása, és ezáltal a túlköltekezés ösztönzése.
A panasz benyújtásában résztvevő szervezetek arra kérik az Európai Bizottságot és az európai fogyasztóvédelmi hatóságokat, hogy vizsgálják felül a Shein marketinggyakorlatát.
Amennyiben a Shein nem módosítja a fent említett gyakorlatait, a fogyasztóvédelmi csoportok szerint a hatóságoknak határozottan be kell avatkozniuk a vásárlók védelmében.
A Shein amúgy az elmúlt években a világ egyik vezető online kiskereskedelmi vállalatává vált, melynek tavalyi árbevétele elérte a 48 milliárd dollárt, közben azonban gyakran érik olyan vádak a vállalatot, miszerint a filléres tömegtermékeit olyan gyárakban állíttatja elő, melyek modernkori rabszolgatelepeknek felelnek meg. Egy kínai youtuber épp a minap tette közzé a Shein-gyárakban készült felvételeit, amelyek bizonyítják az ott uralkodó áldatlan állapotokat.
Kiemelt fotó: illusztráció, Nikos Pekiaridis/NurPhoto via Getty Images
The post Panaszt emeltek a Shein ellen a fogyasztóvédők first appeared on nlc.