Volt idő, amikor a repülés kiváltság volt: fotók a 75 éves ferihegyi repülőtérről

Amikor 1950-ben megnyílt a ferihegyi repülőtér, sokan csak álmodoztak egy külföldi útról. A szocialista Magyarországon nem csak útlevélre, de külön engedélyre volt szükség, ha valaki repülőre akart ülni. Aki átléphette a határt, az vagy diplomata, sportoló, művész vagy üzleti útra induló hivatalos személy volt, esetleg a rendszer kivételezettje. 75 évvel később, már bárki felülhet egy olcsó fapados járatra, de akkoriban más szelek fújtak.

A Malév légiutaskísérői Ferihegyen, 1966-ban (Fotó: MHSZ/Fortepan)
Megnyílik az égbolt
A repülőtér építésének terve már a 30-as évek végén megszületett, de a második világháború miatt a kivitelezésre várni kellett. Az eredetileg 1943-ra tervezett megnyitót végül csak 1950. május 7-én tarthatták meg. Az első menetrend szerinti járat Prágából érkezett a Magyar–Csehszlovák Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) színeiben.
A ma már ikonikusnak számító Ferihegy 1-es terminált Közép-Európa egyik legszebb reptereként tartották számon. Tervezője ifj. Dávid Károly volt, aki modernista stílusban álmodta meg az épületet, figyelembe véve a forgalmi igényeket. Nevét a terület egykori birtokosáról, Mayerffy Xavér Ferencről kapta, aki az 1800-as években szőlőművelésbe kezdett a Ferihegyként ismert dombvidéken.
Repülőtér a vasfüggöny árnyékában
A ’60-as és ’70-es években a Malév (Magyar Légiközlekedési Vállalat) egyre több nemzetközi járatot indított, ezzel együtt pedig nőtt a repülőtér forgalma is. Az infrastruktúra bővítése fokozatosan zajlott: új kifutópályák, hangárok és technikai létesítmények épültek. Az 1-es terminál mellett 1985-ben megnyílt a 2A terminál, majd 1998-ban a 2B is, hogy kiszolgálják a növekvő utasszámot.
A 2000-es évek elején a repülőtér privatizáció alá került, és jelentős átalakuláson ment keresztül. 2011-ben új nevet kapott a világhírű magyar zeneszerző, Liszt Ferenc után. A SkyCourt nevű új központi utasforgalmi csarnok 2011-ben nyílt meg, amely modern szolgáltatásaival és dizájnjával emelte a reptér színvonalát. A pandémia időszaka komoly visszaesést hozott, de az elmúlt években újra dinamikusan növekedett az utasforgalom. 2023-ban a repülőtér már több mint 14 millió utast fogadott, és Budapest újra fontos átszállási pont lett.
The post Volt idő, amikor a repülés kiváltság volt: fotók a 75 éves ferihegyi repülőtérről first appeared on nlc.