Kitiltanák az autókat az iskolák közeléből
A jövőben úgynevezett iskolautcák létrehozását tervezi oktatási intézményeknél a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), az iskolák bejárata előtti utca érintett szakaszán a reggeli érkezéskor és a délutáni távozáskor csak gyalog vagy mikromobilitási eszközökkel lehetne közlekedni – derült ki a BKK közleményéből. A Sulizóna programon belül létrehozandó speciális útszakaszok célja, hogy biztonságos, nyugodt és egészséges környezetet teremtsenek a reggeli és délutáni időszakban.
Ez a megoldás a nemzetközi tapasztalatok szerint is hatékonyan csökkenti a balesetveszélyt, a gyermekek és az őket kísérő szülők biztonságosabb körülmények között közelíthetik meg az érintett intézményeket, és radikálisan csökkenthető az átlagosnál jellemzően magasabb levegőszennyezettség az iskolák környékén.
A tervek szerint az iskolautcává nyilvánított útszakaszokon időszakosan vagy akár egész nap, de hosszabb ideig is csak gyalog vagy mikromobilitási eszközökkel lehetne közlekedni, nem lenne engedélyezett a gépjárműforgalom.
Ez alól kivételt képeznének a helyben lakók, akik gépjárművel legfeljebb 10 kilométer/órával, fokozott figyelemmel kihajthatnának az utcából, oda azonban ők sem hajthatnának be.
A BKK szerint az iskolautcáknak köszönhetően az intézmények környékén biztonságosabban lehetne közlekedni, azok bejáratát kényelmesebb lenne megközelíteni.
Azok, akik mégis autóval szeretnék iskolába vinni a gyermeküket, az iskolától távolabb tehetik ki őket, ezzel is védve a diákokat a zaj- és légszennyezettségtől, valamint a sérülésveszélytől.
A gépjárművek behajtásának korlátozásával elkerülhetők a reggeli és délutáni torlódások, mérséklődhet az ilyenkor megszokott balesetveszélyes káosz, valamint kiküszöbölhetők a szabálytalan megállással, parkolással kapcsolatos problémák is.
Az iskolautca olyan intézményeknél valósítható meg, ahol egyrészt megvan a szándék a változtatásra, másrészt az adott utca forgalmi szerepe lehetővé teszi az átmenő gépjárműforgalom ideiglenes kizárását vagy korlátozását.
A BKK úgy tervezi, hogy egyhetes próbaidőszakkal indítják az iskolautcák tesztelését, mely során a lakók és az érintettek a gyakorlatban is megtapasztalhatják a működésüket. A tesztidőszak végén közösen értékelik ki a tapasztalatokat, hogy a rendszer hosszú távon is működőképes és elfogadott legyen a helyi közösség számára.
Hol lehet iskolautcát kialakítani?
Bárhol: kertvárosi, lakótelepi utcákban, sőt akár olyan belvárosi helyszínen is, ahol az utca hálózati szerepe nem jelentős. A BKK az iskolautcák kialakítása előtt részletes forgalmi elemzést végez, egyeztet a közútkezelő Budapest Közúttal, a kerületekkel, az iskolákkal és a tankerületekkel is.
Bécsben amúgy már évekkel ezelőtt kitiltották az autókat egy-egy iskola elől. Az intézkedéstől ott is azt remélte a városvezetés, hogy a gyerekek nagyobb biztonságban lesznek. Azt tapasztalták ugyanis, hogy a bécsi kisiskolások mintegy 20 százalékát fuvarozzák reggelente iskolába a szüleik – nem kis tumultust és számtalan veszélyes helyzetet okozva ezzel a becsengetés előtti percekben. Az intézkedésnek az is célja volt – amellett, hogy az iskolába tartó gyerekek még nagyobb biztonságban legyenek – , hogy frissen, éberen érkezzenek meg az osztályba. Ha ugyanis gyalog vagy biciklivel mennek iskolába, az út során teljesen felébrednek, aktivizálódnak, míg az autó hátsó ülésén csak szenderegnek, vagy bambulnak az ablakon kifelé. Sőt az iskolába vezető út a gyerekek napi mozgásigényének akár egyharmadát is fedezheti, ami különösen hasznos egy olyan korban, amikor csaknem minden harmadik gyerek túlsúllyal küzd.
Kiemelt fotó: illusztráció, Getty Images
The post Kitiltanák az autókat az iskolák közeléből first appeared on nlc.