Ezt jelenti, ha valaki mindig panaszkodik

Ismered a jelenséget, amikor valaki szinte minden alkalommal panaszkodni kezd, bármikor is találkoztok és bármi is a téma? Észrevetted, hogy ilyenkor sokszor te magad hallgatóként is feszültté, lehangolttá válsz, sőt gyakran igyekszel minél hamarabb abbahagyni inkább a beszélgetést? Ez áll a panaszkodás hátterében, és ezért van ránk rossz hatással az, ha mástól ezt tapasztaljuk.
Okok, amik a gyakori panaszkodás hátterében állnak
1. Az önigazolás keresése
A folyamatos panaszkodás egyik fő pszichológiai háttere az önigazolás iránti vágy. Sokan így próbálják kellemetlen érzéseiket vagy ellentétes nézőpontjukat önmaguk számára is igazolni. A panaszkodás egyfajta segítségként és mankóként is képes működni annak, aki úgy érzi, kudarcot vallott vagy nem tudott elérni valamit, hiszen a külső tényezők okolása és a környezet hibáztatása könnyíti a kudarc terhét és érzelmi védelmet képes nyújtani.
2. A kontroll illúziója
A folyamatos panaszkodás meglepő, de akár arra irányuló próbálkozás is lehet, hogy kezünkbe vegyük az irányítást. Ha valaki úgy érzi, szinte nincs is beleszólása egy-egy fontos helyzetbe, emiatt pedig kiszolgáltatottnak érzi magát, akkor a panaszkodás lehet az a fontos terület, melyben a kontrollnak legalább a látszata fellelhető. Sokan azért panaszkodnak, mert úgy érzik, ha kifejezik és szavakba öntik frusztrációjukat, akkor legalább valamilyen hatással vannak mindarra, ami történik velük.
3. Alacsony önértékelés, figyelem iránti vágy
A krónikus panaszkodás gyakran kapcsolódik alacsony önértékeléshez. Ha valaki nem érzi magát elég erősnek ahhoz, hogy szembenézzen a kihívásokkal, akkor a panaszkodás lehet az egyetlen módja, hogy valahogy mégis feldolgozza azokat. Az állandó panaszok segítenek felkelteni a figyelmet, megkapni a vágyott törődést és reakciókat. Sokan azért panaszkodnak, mert így próbálnak segítséget kérni, vagy legalábbis érzelmi támogatást elérni a környezetüktől.
A környezet számára is megterhelő a folytonos panaszkodás. Több jelentése is lehet ennek a viselkedésnek. (Fotó: GettyImages)
4. Problémamegoldó képesség hiánya
Ha valaki nem képes konstruktívan megoldani a problémáit, vagy nincs elégséges eszköze a stressz kezelésére, akkor előfordulhat, hogy a panaszkodás válik fő megküzdési mechanizmusává. Ilyenkor a panaszkodás nem a helyzetek megoldására irányul, hanem a problémák elkerülésére, mert hiányoznak az erőforrások, a képesség vagy a tudás a nehézség érdemi kezelésére. A panaszkodás a megoldásra természetesen nem hatékony. Ugyanakkor meglehetősen egyszerűnek tűnő módszer.
5. Öngerjesztő folyamat
A folytonos panaszkodás folyamatosan fenntartott negatív érzelmi állapottal jár. Az ördögi kör pedig meg is születik ezáltal, hiszen maga a panaszkodás fokozza a stresszt és frusztrációt, melyet sokan további panaszkodással próbálnak meg oldani. Sajnos hiába. Előrelépés ugyanis ebben az ismétlődésben változtatás nélkül nem születik.
Így hat a környezetre a panaszkodás
A jelenség nem csupán a panaszkodó egyénre, hanem környezetére is komoly hatással lehet. A frusztráció és a stressz negatív érzései a beszélgetőtársakra is átragadnak, így a folyamatos panaszkodás hosszú távon elszigeteltséghez vezethet, hiszen a családtagok, barátok és kollégák igyekeznek egyre nagyobb távolságot tartani.
A panaszkodás csökkenthető! Így kezdj hozzá, ha érintett vagy
Ha észrevetted magadon, hogy gyakran kezdesz bele panaszkodásba, akkor jó hír, hogy a felismerés már nagy előlépés. Legjobb módszer pedig éppen ennek a tudatosságnak a megtartása, sőt kiterjesztése a megküzdési stratégiákra is. Hálanapló vezetésével gyakorolható a pozitív és optimistább hozzáállás. A problémák tagolásával és kisebb célok kitűzésével sikerélmény érhető el, mely segít kimozdítani a megrekedtség érzéséből és bizakodóbban látni még a nehéz helyzeteket is. Mindez pedig társas kapcsolatainkra is jó hatással van, melyek tovább erősíthetik az új, panaszkodástól mentes mindennapokat.
The post Ezt jelenti, ha valaki mindig panaszkodik first appeared on nlc.