azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

A Pantone Színintézet már tudja, milyen padlószőnyeged lesz idén

3 megtekintés
NLC
Életmód mocha mousse Pantone Az év színe padlószőnyeg
Blurred placeholder

Az olvasók többsége tudja, hogy minden évnek van saját színe, méghozzá szigorú, hivatalos, kódszámmal és fantázianévvel bír, és többé-kevésbé meghatározza a divatot és a belsőépítészetet. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy nem azért hirdetik ki, mert abban a pillanatban éppen az a legnépszerűbb szín, hanem félig-meddig önkényesen; és miután kihirdették, tényleg az lesz a legnépszerűbb szín.

Igen, ennyire befolyásos a világ színeit tanulmányozó, katalogizáló és rendszerező Pantone Color Institute, amely semmi mással nem foglalkozik, csak ezzel a színekkel. Az intézetet 1963-ban alapították a nagy nyomdák, hogy a világon megjelenő könyvekben, magazinokban végre egységesek legyenek a színek, addig ugyanis totális káosz uralkodott a szabványok, a használt festékek és eszközök terén. Sikerült is: létrehozták a Pantone Matching Systemet, amelynek hála tényleg ugyanúgy nézett ki a francia Vouge-ban a királykék, mint a magyar Marie Claire-ben.

Időközben persze megjelent az internet, az olvasók pedig monitorokon, majd okostelefonokon, tableteken kezdték fogyasztani a tartalmat, ezzel együtt pedig – bocsánat a képzavarért – a színeket is. A monitorokkal, telefonokkal, tabletekkel pedig az a helyzet, hogy soha, de soha nem lesz mindnek ugyanolyan színegyensúlya és fényereje, ha a Pantone ki is lobbizná, hogy a gyártók szabványosan kalibrálják az eszközöket, a különböző technológiával készült panelek így is más és más képet adnak – azaz a színkód lehetetlen. A Pantone pedig, hogy megőrizze a tekintélyét, folyamatosan kutatja a világ színeit, azt, hogy milyen árnyalatokat használnak a divatiparban, a művészetben, a technológiában, a design terén.

A Pantone évente kétszer, egy titkos európai helyszínen szervez találkozót a mintegy 30 különböző nemzet úgynevezett színstandard csoportjai számára, ahol több napon keresztül hallgatják egymás előadásait, végül meghozzák a döntésüket. 

Forrás: Getty Images

Az év színével mindig az előző év végén rukkolnak elő, de már januárban elkezdik vizsgálni, hogy az emberek mit hordanak, és mi köszön vissza a szórakoztatóiparban. Azt is figyelik, hogy milyen pszichológiai hatásai vannak a színeknek; ha tehát egy-egy évben valamiért eluralkodnak az élénk, harsány színek, akkor sem feltétlenül azok közül választanak. Az is fontos, hogy az év színe ne csak a világ dolgait tükrözze, hanem az emberek vágyait is. (Ezért sem meglepő, hogy hiába a háborúk és a politikai agyrém, tavaly egy természetes és nyugtató színt hoztak ki „győztesnek”.)

Sosem egyszerű színről van szó – mint az alapszínek, vagy a lila, türkiz, és hasonlók –, hanem egy-egy nagyon specifikus árnyalatról, amelyet egy kód jelöl a Pantone (jelenleg) majdnem 2200 színéből és amelynek megnevezik a fantázianevét is.

Amikor tehát az év végén közlik az év színét, az elvileg a következő évre vonatkozik, azaz tavaly decemberben jelentették be, hogy a Mocha Mousse lett 2025 színe. Furcsa helyzet, mert ez egyrészt arról szól, hogy a tavaly évben – amelyet vizsgáltak – volt fontos ez a lágy, természetes, barnás árnyalat, mégis a következő, tehát az idei év hivatalos színe ez. Amely a döntés hatására még fontosabb lesz: átveszik a divatcégek, ihletforrásként használják a grafikusok, designerek. Az év színe tehát valójában egy önbeteljesítő jóslat.

Mit tud 2025 színe?

A 17-1230 TCX Pantone-kóddal rendelkező Mocha Mousse-t nem véletlenül mutatják be egy csokifagyi kíséretében az intézet honlapján. A hivatalos ismertetője szerint ez egy lágy barna tónus, amely komfortos és meleg érzést varázsol, mindemellett „tükrözi az apró kis kényeztetések fontosságát”. Mint megírtuk a döntés után: ez a szín nem arról szól, ami a világban uralkodik, hanem arról, amire az emberek vágynak. Ez pedig a harmónia. „Mivel az emberek továbbra is a harmóniára és az egyensúlyra törekszenek, egyre inkább azokra a pillanatokra vagy élményekre összpontosítunk, amelyek növelik személyes kényelmünket és jólétünket” – mondta Laurie Pressman, a Pantone alelnöke.

Mocha Mousse

Forrás: Pantone Color Institute

Arról, hogy a divatiparban hogyan uralkodott el a szín által is képviselt puhaság és letisztult esztétika, itt írtunk; ugyanilyen fontos azonban, hogy a Pantone döntése a belsőépítészetben is érezteti hatását. Bútorok, szőnyegek, függönyök, vagy akár a fal színe: minden afelé a természetesség felé mutat idén, amely a Mocha Mousse-ra is jellemző – állítja Magyarország első számú szőnyegbolt-hálózata, a Diego, amely pár éve már függönyökkel, padlóval, padlószőnyeggel, függönyökkel és belső ajtókkal is kereskedik. „A 2025-ös lakberendezési trendek a természetes anyagokat és földszíneket helyezik előtérbe” – közölte a vállalat. Az év színe szerintük „a mély barna árnyalatok melegségét és időtlen eleganciáját hozza el a belső terekbe. Ez a természet ihlette tónus tökéletesen illeszkedik a modern otthonokba, és kiválóan kombinálható semleges színekkel, mint a bézs vagy a krém, de akár karakteresebb, élénk árnyalatokkal is izgalmas kontrasztot alkothat.”

A Mocha Mousse és az ehhez hasonló természetes színek képviselik a természetes és az újrahasznosított anyagok értékeit is, mint az óceánból gyűjtött, elhagyott halászhálókból és PET-palackokból készült padlószönyegét. A szín jelenléte csökkenti a stresszt, a belső nyugalom keresését, a természethez való visszatérést szimbolizálja – fogalmazott Gesztesi Gábor marketingigazgató egy sajtóeseményen. Ráadásul nem csak a hozzá hasonló visszafogott, természtes, hanem az élénk színekkel, mintákkal is nagyszerűen harmonizál. „A Pantone döntése trendteremtő, most egy ideig a laminált padlók és a szőnyegek is erről szólnak.”

The post A Pantone Színintézet már tudja, milyen padlószőnyeged lesz idén first appeared on nlc.