Itthon is vége a megszokott Media Marktnak, így alakulnak át az üzletek a kínai felvásárlás után
Hamarosan a magyarok is látványos jeleit tapasztalhatják annak, hogy az általuk évtizedek óta megismert Media Marktnak vége van. Magyarországot érintően is lesz egy nagy változás 2026-ban.
November végén a várakozásoknak megfelelően hivatalosan is lezárult a felvásárlási folyamat, így a Media Markt áruházak mögött álló Ceconomy 85,2 százalékos tulajdoni hányada a kínai JD.com kereskedő céghez került. Mindezt Dr. Kai-Ulrich Deissner, a Ceconomy ügyvezető igazgatója jelentette be egy nagyszabású nemzetközi sajtótájékoztatón, amelyen a Forbes.hu is részt vett. Deissner azt is vázolta, hogy milyen változások várhatóak a cég életében, illetve ismertette az elért eredményeket.
Mit mondanak a számok?
A felvásárlás nem kényszer volt, szó nincs arról, hogy csődközelben lenne a Media Markt, hogy meg kellene menteni. Sőt. A bevétele a 2024/25-ös üzleti évben 5,7 százalékos növekedés mellett 23,072 milliárd euró volt 378 millió eurós üzemi eredmény (EBIT) mellett, utóbbi 24 százalékkal magasabb érték az egy évvel korábbi adatokhoz képest. A szabad pénzáramlás (FCF) 337 millió euró, ami 180 százalékos növekedést jelent egy év alatt.
A gazdasági alapok tehát stabilak, ami azt jelzi, hogy a három évvel ezelőtt végrehajtott radikális fordulattal jó irányba indult a cég. 2022-ben született a döntés ugyanis, hogy a tradicionális retail csatornát leváltva az omnichanel üzleti modell (online és offline csatornák használata) irányába forduljon.
Radikális változások
Ennek részeként az a cél, hogy a Media Markt az online értékesítés területén is meghatározóvá váljék, ugyanis e téren jelentősen lemaradt számos riválisától. Többek között Dr. Kai-Ulrich Deissner ezzel indokolta, hogy miért is fogadták el a tulajdonosok a kínai vállalat ajánlatát. A JD.com ugyanis nagyon komoly tapasztalatokkal rendelkezik az e-kereskedelem terén.
A logisztika, illetve infrastruktúra terén olyan támogatást képes nyújtani, aminek az eredményei a tervek szerint már a közeljövőben jelentkeznek majd. Dr. Kai-Ulrich Deissner például jövőre már durván fél milliárdos üzemi eredményre számít, ami meglehetősen imponáló, 32 százalékos növekedést jelentene. Ugyanakkor hozzátette, hogy a kitűzött célok eléréséhez elengedhetetlen a Media Markt radikális átalakulása, ami nem csak a hátteret érinti, hanem a külsőségeket is.
Mindenképpen meg szeretnék tartani az áruházakat, ám a feladatuk és felépítésük is megváltozik. A fizikai valójukban is létező kereskedelmi egységek kiemelt szerepe lesz, hogy közel hozzák a termékeket a vásárlókhoz, közvetlen tapasztalatot, élményt kínáljanak. Már eddig is voltak ilyen irányú tapogatózások, hiszen nyílt néhány minden korábbinál látványosabb és grandiózusabb úgynevezett Lighthouse üzlet, valamint kisebb Smart Store is.
De e téren rá kell kapcsolni, és a tervek szerint a 2025/26-os üzleti évre az áruházak 90 százaléka (!) felújításon esik át. Valamint nyílik Európa szerte 29 fancy Xpress és 8 Smart üzlet is.
Vége lesz tehát a kényelmetlen zsúfoltság korának, amikor az ember olykor úgy érzi, hogy nem is egy papíron menő műszaki áruházban, hanem egy piacon vagy bazársoron kóvályog. Az idén megújult, magyarországi zászlóshajónak számító budaörsi áruház például már ezt az irányt követi, és a személyes tapasztalatok alapján abszolút van értelme erre erőforrásokat áldozni. A koncepció részeként a Media Markt a jövőben nagyobb figyelmet fordít a különféle kapcsolódó komfort szolgáltatásokra is, amelyekkel be lehet vonzani az áruházakba az embereket. Ilyen például a telefonokra a védőfólia felhelyezése, vagy a professzionális roller szerviz.
Dr. Kai-Ulrich Deissner prezentációjában külön felhívta a figyelmet Magyarországra, hiszen nálunk 2026-ban indul a Marketplace. Ennek keretében külső partnerek is megkezdhetik a termékeik forgalmazását a Media Markt égisze alatt. A kínálat horizontális és vertikális bővülését is várják ettől a lépéstől, ugyanis így olyan, niche termékek is elérhetőek lesznek a konszern webáruáházában, amelyeket eddig hiába is kerestünk. A különféle e-mobilitási, sport vagy gaming eszközök mellett így ismét lehet majd high-end audio berendezéseket venni a Media Markttól.
Ezt a lépés radikálisan kitágítja a portfóliót, azonban veszélyeket is rejt magában, mint ahogy azt az Emag vesszőfutása is bizonyítja. Az Marketplace szolgáltatással kapcsolatban korábban már a cég hazai képviseletének munkatársai elárulták, hogy nagyon szigorú szűrőket alkalmaznak, így akárki nem kerülhet be a rendszerbe. Elejét akarják venni annak, hogy a vevők csalódjanak a vacak termékek vagy nem megfelelő hozzáállású partnerek miatt.
Ám ezzel együtt ez egy olyan lépés, amely kiszakítja a Media Marktot a hagyományos komfortzónájából, és önmagában jelzi, hogy változnak az idők.
Mint ahogy az is, hogy a felújított műszaki cikkek értékesítése háromszorosára nőtt egyetlen esztendő alatt. De, mint ahogy azt Dr. Kai-Ulrich Deissner külön kiemelte, ez még csak a kezdet. A visszajelzések nagyon jók, így e téren óriási bővülésre számítanak már a közeljövőben, illetve arra, hogy ez megnöveli az érdeklődést a magasabb kategóriás, ám műszakilag megbízhatóbb, javíthatóbb márkás eszközök iránt, amelyek így a másodlagos piacokon is jobban értékesíthetőek.