Ha elég tudatos vagy, egy hétvége alatt megcsinálhatod az éves szerencsédet
Aki felkészülten várja a városába érkező nemzetközi sportrajongókat, jóval többet tud kiszakítani egy versenyhétvége költéseiből. A Visa kielemezte a tavasztól őszig tartó európai motorsportszezon kártyás költéseit.
Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős igazgatójának írása.
Amikor a versenyautóké a főszerep Monacóban, Barcelonában vagy épp Budapesten, a reflektorfény nem csak a dobogóra irányul. A versenyszezon a helyi gazdásogokat is felpörgeti. A motorsport ugyanis nemcsak a sebességről és a látványról szól, hanem arról is, hogyan alakítja át a fogyasztói szokásokat egy-egy sportesemény.
A Visa elmúlt három évben végzett elemzése szerint minden versenyhétvége jelentős keresletnövekedést hoz a helyi szolgáltatószerktorban – a prémium szálláshelyektől a mindennapi élményekig.
Bár a lelátókon továbbra is a helyi szurkolók vannak többségben, a nemzetközi rajongók aránya látványosan nő, amit a sport globális népszerűsége és akár egy-egy versenynaptári változás is befolyásol.
Az amerikai rajongók a meghatározóak
A Visa adatai szerint az amerikai rajongók továbbra is meghatározóak. 2025-ben a Silverstone-ba érkező plusz látogatók 51 százalékát, Monacóban az új nemzetközi vendégek 35 százalékát tették ki.* A cseh, német és szlovák rajongók is egyre gyakrabban utaznak szomszédos országok futamaira, és még a vidéki helyszínek – mint az ausztriai Spielberg vagy a belgiumi Spa-Francorchamps – is tömegeket vonzanak.
A brit, svájci és francia szurkolók hűsége töretlen, de a mezőny folyamatosan változik. Kína és Tajvan például már Monzában is feltűnt, jelezve a sport globális terjeszkedését. Egy-egy futam törlése pedig teljesen átrendezheti a rajongók utazási szokásait.
Miért fontos mindez? A rajongók összetétele éppoly dinamikus, mint a versenyek eredményei. Egyetlen naptárfrissítés is átrajzolhatja a közönség térképét. Ezért azok a vállalkozások, amelyek figyelik ezeket a változásokat, célzottabb marketinggel, nyelvi szolgáltatásokkal és rugalmas fizetési lehetőségekkel tudják megszólítani az új igényeket. A különböző fizetési szokásokhoz igazodva a gördülékeny, sokoldalú fizetési élmény kulcsfontosságú ennek a mobilis, szenvedélyes közönségnek a megnyeréséhez.

Minél nemzetközibb a közönség, annál nagyobb a gazdasági fellendülés
A közönség összetétele és a gazdasági hatás között egyértelmű az összefüggés: minél nemzetközibb a közönség, annál látványosabb a gazdasági fellendülés. A városi pályák, mint Monza vagy Budapest, kiegyensúlyozott növekedést mutatnak a hazai és külföldi vendégek jóvoltából, míg a vidéki helyszínek valósággal kilőnek.
A Visa adatai szerint Spielbergben például a nemzetközi költések közel 700 százalékkal, a belföldiek 170 százalékkal nőttek a versenyhétvégéken a szokásos hetekhez képest.** Spa-Francorchamps és Imola is több mint duplázta a nemzetközi forgalmat, jól mutatva, hogy ezek a helyszínek egyre inkább vonzzák a határokon átívelő közönséget. Silverstone-ban a növekedés visszafogottabb volt, mivel ott a hazai rajongók vannak többségben.
A városi vagy városhoz közeli pályák esetén összetettebb a kép. Budapest kiemelkedő, 46 százalékos költésnövekedést produkált a versenyhét során az átlagos hetekhez képest. Monacóban ez a növekedés 25 százalék, a hatás jobban eloszlik a sokszínű, egész évben jelen lévő luxusturizmus miatt. A vidéki helyszíneken tapasztalható koncentrált gazdasági fellendülés itt nem jelentkezik, hiszen a versenyrajongók beleolvadnak az általános turistaforgalomba.
A vidéki városok nyerhetik a legtöbbet
Mit mutat ez? A tranzakciók növekedése gyakran ott a legerősebb, ahol a legkevésbé számítanánk rá. A vidéki helyszínek számára a versenyhétvégék olyanok, mint egy-egy pop-up fesztivál.
Ritka, időben korlátozott lehetőségek, amelyek a felkészült vállalkozásoknak magas jövedelmezőséget kínálnak.

A mai szurkolók egyre inkább az élményeket keresik, de a vásárlás továbbra is központi szerepet játszik. Ugyanakkor a helyszín nagyban befolyásolja a költési szokásokat. A Visa adatai szerint a nagy közlekedési csomópontokhoz és városokhoz közeli események, valamint a nemzetközi rajongók aránya jelentősen növeli az utazással kapcsolatos kiadásokat, például a szálláshoz, az étkezéshez vagy az üzemanyaghoz kötődő költéseket.
A nemzetközi vendégek különösen a helyi vendéglátást pörgetik fel, főleg a városközeli helyszíneken, ahol nagyobb a választék. Monaco és Budapest egyedi mintát mutat, itt az élményköltések alacsonyabbak, viszont a repülőjegyekre és szállodákra fordított összeg kiemelkedő. Ez arra utal, hogy ezek a helyszínek gyakran hosszabb utazások részei, nem csak önálló versenycélpontok.
Mit jelent ez? Ahogyan a versenyzők is alkalmazkodnak a különböző pályákhoz, úgy a költési szokások is változnak a helyszíntől függően. Azok a kereskedők, akik személyre szabott élményeket, célzott vásárlási lehetőségeket vagy kategóriákon átívelő csomagajánlatokat kínálnak, jóval nagyobb részt tudnak kihasítani a versenyhétvége költéseiből. A lényeg, hogy a motorsport sokkal több, mint sport – egy előre tervezhető, mozgó piac, amely tavasztól őszig végigsöpör Európán.
Aki felismeri, mikor és honnan érkeznek a rajongók, és alkalmazkodik a költési szokásaikhoz, az egyetlen versenyhétvégével is egész évre szóló gazdasági előnyt szerezhet.
Azok a vállalkozások, amelyek gyorsan reagálnak és kínálatukat a rajongók igényeihez igazítják, hosszú távon is versenyelőnybe kerülnek.
Az itt szereplő elemzések és adatok a VisaNet adataira épülnek, a versenyhelyszíntől számított 15 km-es körzetben végrehajtott tranzakciókra vonatkoznak a versenyhét (hétfőtől vasárnapig, beleértve a versenyhétvégét) során, az előző 3 hét átlagához viszonyítva (Magyarország esetében 2 hét) a 2025-ös szezonban. Az esettanulmányok, statisztikák, kutatások és ajánlások „jelen állapotban” kerülnek bemutatásra, kizárólag tájékoztató jelleggel, és nem alkalmasak operatív, marketing, jogi, technikai, adózási, pénzügyi vagy egyéb tanácsadásra. A Visa Inc. nem vállal garanciát vagy felelősséget a dokumentumban szereplő információk teljességéért vagy pontosságáért, illetve az ezekre való hagyatkozásból eredő esetleges következményekért.
*Forrás: olyan Visa kártyabirtokosok költése, akik nem Ausztriából érkeztek, és személyes tranzakciókat hajtottak végre Spielbergben a versenyhét során, összehasonlítva az előző 3 hét átlagával.
**Forrás: olyan egyedi Visa kártyabirtokosok, akik nem Monacóból / Nagy-Britanniából érkeztek, és személyes tranzakciókat hajtottak végre Monacóban / Silverstone-ban (GBR) a versenyhét során, összehasonlítva az előző 3 hét átlagával.