Újabb tízmilliárdokat dob a kormány az autópályákat üzemeltető leggazdagabb NER-eseknek
Cseng a kassza Mészáros Lőrinc és Szijj László érdekeltségénél, amely már így is tízmilliárdokat zsebelt be az autópályák üzemeltetése után kapott koncessziós díjból.
Mi történt? A tervezettnél akár 40 milliárd forinttal is többet költhet a kormány az autópálya-koncessziókra a csütörtök esti Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint – írja a hvg.hu.
A költségvetésben eredetileg 370 milliárd forint szerepelt a Gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díj jogcímcsoport kiadási előirányzataként, ezt emelte meg az Orbán Viktor által aláírt, indoklás nélküli kormányhatározat.
Kontextus. A kormány három éve adta koncesszióba 35 évre a teljes gyorsforgalmi úthálózat kezelését a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési (MKIF) Zrt.-nek, amely Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe. A G7 augusztusi összesítése szerint a két nagyvállalkozó 2024 decemberéig összesen 383 milliárd forint koncessziósdíj-bevételt számolt el, a koncesszorhoz tartozó üzemeltető és fejlesztő társaságokkal együtt pedig összesen 30,9 milliárd forintnyi nyereséget termelt.
Szíjj László vagyonát 2025-ben a Forbes 416,1 milliárd forintra becsülte, ezzel ő lett az ötödik leggazdagabb magyar. Vagyona idén először lépte át az egymilliárd dollárt, a Duna Aszfalt vezére ezzel kvalifikálta magát az amerikai Forbes globális milliárdoslistájára is, amin már hat magyar dollármilliárdos szerepel.
Mészáros Lőrinc volt az első, aki úgy kapott globális státuszt 2019-ben, hogy vagyonának túlnyomó részét állami hátszéllel szerezte. A 2025-ös Forbes Az 50 leggazdagabb magyar listáján zsinórban harmadik éve vezet Mészáros Lőrinc, 1749,1 milliárd forint becsült vagyonnal.