Kit érdekelnek a balekok? Hatalmasat kaszál a Meta a csalók hirdetéseivel
Mintegy 16 milliárd dollár bevételük volt tavaly a felhasználókat átverő és megkárosító hirdetésekből.
Megjelent a Magyar100 lista a Forbestól – nézd meg, melyek idén a legértékesebb magyar cégek!
Mi történt? A Meta adatai szerint a 2024-es bevételeinek 10 százaléka csalásokhoz és tiltott termékekhez kapcsolódó hirdetésekből származott – derül ki a Reuters birtokába került dokumentumokból. A Facebook és az Instagram üzemeltetőjének becslése szerint platformjai naponta 15 milliárd csaló hirdetést jelenítenek meg a felhasználóknak. Egyik lépésük a gyanús hirdetőkkel szemben: felárat számítanak fel nekik, és „A legnagyobb csalók” címmel belső jelentéseket készítenek.
A Meta belső dokumentumai szerint a vállalat 2024-ben nagyjából 16 milliárd dollárt szerzett csaló vagy tiltott termékeket reklámozó hirdetésekből.
A Reuters által megszerzett, korábban nem ismert dokumentumok szerint a cég legalább három éven át képtelen volt megfékezni a csaló hirdetések özönét, amelyek a Facebook, Instagram és WhatsApp milliárdnyi felhasználóját érték el. Ezek között vannak átveréses e-kereskedelmi és befektetési ajánlatok, valamint illegális online kaszinók és tiltott orvosi termékek reklámjai.
Egy 2024 decemberi dokumentum szerint a Meta platformjai naponta körülbelül 15 milliárd „magas kockázatú” csaló hirdetést jelenítenek meg. A csalások nagy része olyan hirdetőktől származik, akiket a Meta rendszerei már gyanúsnak minősítettek. A vállalat azonban csak akkor tiltja le őket, ha az automatizált rendszerek legalább 95 százalékos bizonyossággal állítják, hogy csalást követnek el. Ennél alacsonyabb szint esetén a Meta felárat számít fel nekik, hogy ezzel próbálja elrettenteni a gyanús hirdetőket – derül ki a dokumentumokból.
Ördögi kör. Kiderült az is, hogy a csaló hirdetésekre kattintó felhasználók később még több hasonló hirdetést láthatnak, mivel a Meta hirdetési algoritmusa a felhasználó érdeklődéséhez igazítja a megjelenített reklámokat.
A dokumentumok szerint a Meta különböző osztályain 2021 és 2025 között készült jelentések azt mutatják, hogy a cég tudatosan mérte a visszaélések mértékét, de habozott olyan lépéseket megtenni, amelyek árthatnának az üzletnek.
Mit mond a Meta? A társaság szóvivője, Andy Stone közleményében azt írta, hogy a Reuters által látott iratok „szelektív képet festenek, és eltorzítják a Meta csalás elleni megközelítését.” Szerinte a 10,1 százalékos becslés „durva és túlságosan tág” volt, mivel sok legitim hirdetést is beleszámítottak. Pontosított adatot nem közölt, de azt mondta, hogy az újabb számítások szerint az arány alacsonyabb.