Megakadt a Starbucks szekere Kínában – most egy 4 milliárd dolláros befektetővel vennének új lendületet
A legtöbb fejfájást az okozza a Starbucksnak, hogy riválisaik harmadannyiért kínálják kávéjukat. Most ezen változtatnának.
Mi történt? Eladja kínai üzletágának 60 százalékát a globális piacvezető kávézólánc, a Starbucks – írja a CNN. A vásárló egy kínai befektetési társaság, a Boyu Capital, amit több szál is fűz a kínai politikai elithez. Beruházásaik nagy része a technológiai, a fogyasztói és a pénzügyi szektorban lelhető fel. Az üzletet négy milliárd dollárért ütötték nyélbe – ez az egyik legnagyobb részleges eladás, amit fogyasztói vállalat hajtott végre az elmúlt években.
Kontextus. A potenciális eladásról már szeptemberben beszámoltunk a Forbes.hu-n. Ahogy ekkor írtuk: a legtöbb ajánlat 10-szeres EBITDA-multiplikátumot tartalmazott a 2025-re várt 400–500 millió dolláros EBITDA alapján, de egyes vevők ennél magasabb szorzót is kínáltak. A felek végül 4 milliárd dolláros (1,35 billió forintos) összegben állapodtak meg.
Miért van szükség az eladásra? A Starbucks kínai üzletága megakadt az elmúlt években. A kínai üzletág a globális kávézólánc üzleteinek több mint ötödét adja, de piaci részesedése a 2019-es 34 százalékról 2022-re 14 százalékra csökkent, és azóta sem tud növekedni. Ennek fő oka, hogy Kínában egyre népszerűbbek lettek a Starbucks közvetlen versenytársai (a Luckin és a Cotti), amelyek harmadannyiért árulják kávéikat. A seattle-i központú cég a szunnyadó kínai üzletág felrázását várja a Boyutól.