Magyarország adja a ritmust – A Wolt regionális vezetője a közép-európai sikerről és az ételkiszállításon túli jövőről
A Wolt rekordidő alatt vált piacvezetővé Közép-Kelet-Európa 11 országában , de sikerük nem a szerencsének, hanem egy tudatos hibrid stratégiának köszönhető. Miközben globális technológiai háttérrel dolgoznak, a valódi döntéshozatal és a végrehajtás a helyi csapatok kezében van.
Lenyűgöző ütemben növekszik a Wolt a régióban – ez szerencse, stratégia, vagy egy kis varázslat? Hogyan tartják fenn ezt a pozíciót?
Sikerünk a Wolt víziója és a hosszú távú értékteremtés iránti rendíthetetlen elkötelezettségünkből fakad. Elsősorban ügyfeleinkre és partnereinkre koncentráltunk, tökéletesítettük logisztikánkat és technológiánkat, hogy minimális késés és optimalizált költségek mellett kifogástalan kiszállítási élményt nyújthassunk. Célunk, hogy a helyi közösségekbe örömet, egyszerűséget és pénzkereseti lehetőségeket hozzunk. A Wolt a lokális kereskedelem szintjén mindenre kiterjed, több mint 30 piacon világszerte.
A közép-európai régióban való terjeszkedés – ami csak idén Észak-Macedóniában, Bulgáriában és Romániában is megvalósult – az erős helyi csapatokra támaszkodik, amelyek megalapozott döntéseket hoznak és helyben fektetnek be az infrastruktúrába. A minőségre, a választékra és a megfizethetőségre összpontosítunk, ami a vevők és a partnerek számára is vonzó ajánlat.
Hogyan lehet 11 közép- és kelet-európai országban piacvezetőként globális szemléletet fenntartani a helyi törvények, ízlések és szokások útvesztőjében?
A Wolt elveti az „egy kaptafára” készült stratégiát, ehelyett a globális technológiai támogatás és a helyi autonómia hatékony kombinációjával dolgozik. A DoorDash-sel együtt vezető globális platformot alkotunk a helyi kereskedelemben: segítjük a helyi közösségek újjáélesztését, támogatjuk a kis- és középvállalkozásokat és bevételi lehetőséget teremtünk emberek millióinak. Miközben a vízió és a befektetések központiak – például a mérnöki és adatszolgáltató platformok skálázhatósága terén – a helyi csapatok megmaradnak végrehajtóknak. Ezek a csapatok teljes jogkörrel rendelkeznek az ajánlatok testreszabásában, a partnerségek kezelésében és a döntéshozatalban, hiszen mély piacismeretük révén olyan e-kereskedelmi szolgáltatást építenek, ami valóban megkönnyíti a helyi felhasználók mindennapi életét. Ez a hibrid modell teszi lehetővé számunkra, hogy tartós jelenlétet és értéket építsünk ki a piacainkon.
Meghaladva az egyszerűbb szállítási szolgáltatásokat most már nagyobb elvárásokkal kell szembenézniük. Mi a következő lépés – és hogyan biztosítják, hogy az innováció ne menjen a megbízhatóság és a minőség rovására?
A vállalat csak akkor bővíti portfólióját (pl. kiskereskedelem, gyógyszertár, pénzügyi eszközök), ha az valódi előnyt és értéket jelent, és természetesen kiegészíti a meglévő logisztikai modellt. Az innovációt a szükségletek, nem pedig a trendek vezérlik, így minden új ötletnek át kell esnie egy szigorú, háromlépcsős szűrőn: gyorstesztelés, a felhasználói élményre és az üzleti fenntarthatóságra gyakorolt hatás mérése, valamint pontos megvalósítás. Ha egy ötlet bármely szakaszban működésképtelen, akkor elvetjük. Az ügyfélközpontúság és megszállottság nálunk azt jelenti, hogy minden tevékenységünkkel értéket akarunk teremteni. A Wolt a megbízhatóságot és a felelősségvállalást tartja szem előtt. Biztosítja a futárok biztonságát és elégedettségét, és értéknövelő ösztönzőket kínál az ügyfelek és üzleti partnerek számára, például a Wolt Capital és a Wolt Ads programokat a kereskedőknek, valamint a Wolt+ előfizetést a felhasználóknak, amely 0 forintos szállítási díjat és exkluzív kedvezményeket, promóciókat kínál. Ez a megközelítés „win-win” ökoszisztémát teremt minden résztvevő számára.
A Wolt számos új partnersége és terméke Magyarországon jelenik meg az elsők között. Mit árul el ez a magyar piacról, és mit jelent ez a helyi stratégia szempontjából?
A Wolt szempontjából Magyarország mindig is többet jelentett egy piacnál – tulajdonképpen a kezdetektől tesztpályánk volt a régióban. 2018-ban ez volt az első Skandinávián és a Baltikumon kívüli állomásunk, és azóta az egyik legnagyobb és legfejlettebb piacunkká nőtte ki magát világszerte.A magyar felhasználók gyorsan befogadják az újdonságokat. Nemcsak kipróbálják az új szolgáltatásokat, hanem el is fogadják azokat. Ez a nyitottság teszi Magyarországot az innováció tökéletes kiindulópontjává. Nem véletlen, hogy a Wolt legizgalmasabb termékei és partnerségei közül jó néhány itt debütál először. Nemcsak a mérete és a felhasználók nyitottsága, de a stratégia miatt is fontos számunkra az ország. Magyarország ad otthont a Pénzügyi Központunknak (Finance Hub), amely több ország működését is támogatja. Már ez is mutatja, mennyire központi szerepet játszik ez a piac szélesebb vízióinkban. Magyarország nemcsak tartja a lépést – megadja a ritmust, és amit itt tanulunk, gyakran meghatározza, hogyan növekedünk máshol.
A Wolt vezető e-kereskedelmi szereplővé vált Magyarországon, az olyan partnerségek, mint a SPAR-ral való együttműködés, gyors növekedést eredményeznek. Mi a legnagyobb lehetőség és kihívás az ételkiszállításon túli terjeszkedésben egy ilyen versenyképes és kulturálisan egyedi piacon?
Magyarország a példa a régió további országai előtt, hogy mi lehetséges, ha túllépünk az ételkiszállításon. A SPAR-ral kötött partnerségünk forradalmi változást hozott: az élelmiszer-kiszállítás széles körűvé vált, ezzel bebizonyította, hogy a magyar fogyasztók készen állnak arra, hogy a kiskereskedelem a mindennapi Wolt-élményük részévé váljon. A PwC elismerése, amely a Wolt Marketet Magyarország egész e-kereskedelmi szektorának leggyorsabban növekvő szereplőjének nevezte, csak megerősíti azt, amit már a gyakorlatban is látunk: ez nem egy mellékes vállalkozás. A Wolt meghatározó e-kereskedelmi szereplő. Élnünk kell azzal a lehetőséggel, hogy fenntartsuk ezt a lendületet. Nem csupán újabb termékeket adunk a platformhoz, hanem úgy bővülünk alkalmazáson keresztül, hogy az még a felhasználóink képzeletét is meghaladja. Hol máshol lehet autómosást foglalni vagy Valentin-napi rózsacsokrot rendelni ugyanott, ahol a vacsorát is? Ezt a fajta sokoldalúságot építjük – és Magyarország az élen jár ebben.