azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Kisebb, gyengébb, viszont drágább, maradhat? Még így is csoda kell, hogy ne ússzon el a milliárdos uniós támogatás

4 megtekintés
Pénz közlekedés Lázár János MÁV

Újra kiírták a pályázatot a HÉV-járművek beszerzésére, könnyített műszaki feltételekkel, de a százmilliárdos uniós támogatáshoz 2029 végéig meg kellene érkezniük, amelyre egyre kevesebb az esély.

Mi történt? Ismét nekifutott a HÉV-tendernek a kormány, ezúttal kicsit kisebbet, kicsit gyengébbet, de jóval drágábban vennék, mint a legutóbbi, érvénytelenített kiírás alapján – írja a Népszava. Lázár János korábban májusra ígérte a pályázati felhívást „18 új, biztonságos és magas komfortú” szerelvény beszerzésére. Akkor azt mondta, hogy az első járművek 2027-ben megérkeznek.

Hegyi Zsolt MÁV-vezér most jóval óvatosabban fogalmaz: 2029-re kell megérkeznie az első 18 járműnek az 54-ből. A beszerzést részben uniós forrásból fedezik, amelynek felhasználási határideje 2029 vége. Az ajánlatok beküldési határideje 2025. december 12., de a tender lezárása már az új kormányra maradhat.

A legfontosabb bírálati szempont az ár. A versenyfelhívásban előre jelezték, hogy érvénytelennek nyilvánítják azon ajánlatokat, amelyekben az új HÉV jármű egységára nettó 14,8 euró (5,8 milliárd forint) felett van. Ez jóval magasabb, mint a 2021-ben éppen a túl magas ár miatt eredménytelennek nyilvánított tenderre érkezett ajánlatok.

Vitézy Dávid fővárosi képviselő, aki akkoriban a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójaként felügyelte a 2011-es pályázatot, erősen kétségesnek tartja, hogy a mostani tender alapján készülő járművek 2029 végére megérkezhessenek.

Kontextus. A zömében 50 évesnél idősebb motorkocsik üzemben tartása komoly kihívás a MÁV számára. Hamarosan egyre többet kell kivonni ezek közül a forgalomból, ami új járművek nélkül járműritkítást okozhat.

Kapcsolódó cikkek