azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

„Segítsetek, bántanak!” – a Billog Burger nem néz félre, ha valaki bajban van, és közben jó üzletet épít

3 megtekintés
Forbes-sztori étterem nők támogatás
Blurred placeholder

Ez történik, ha egy közéleti és társadalmi ügyekre különösen érzékeny, hiperaktív marketinges irányítása alá kerül egy burgerező. A Billog Burger nemcsak eladott burgerekben méri a sikert, de éppenséggel azzal sem állnak rosszul.

Kicsit még minidig a történtek hatása alatt vannak – mondja a Forbesnak Farkas Bálint, a balatonlellei Burger’Z Bar tulajdonosa. „A hölgy dolgozók nem bírták sírás nélkül, amikor kiderült, mit élhetett át a fiatal nő. Sokkos állapotba kerültünk, mert ilyen közelről még nem találkoztunk hasonlóval.”

A burgerezőben nemrég egy bántalmazott fiatal nőt mentettek meg a rendőrség segítségével. A nő a segélykérő kézjelet mutatta a pincérnek, rejtve, a háta mögött, hogy a két férfi és a másik nő, akikkel érkezett, ne láthassa. A pincérnek rémlett, hogy ez jelent valamit, de nem volt benne biztos.

Telefonon hívta a tulajdonost, akinek beugrott a Billog, mert követi őket, emlékezett rá, hogy náluk olvasott erről. Gyorsan megnézte az oldalukat és látta, hogy a nő valóban segítséget kért a kézjellel. Egyből hívta a rendőrséget. Az akció kezdetén a bántalmazott nő bemenekült a mosdóba, ahol egy rendőrnő külön meg tudta hallgatni. A bántalmazót őrizetbe vették.

„Egy percig sem gondoltuk, hogy elfordítjuk a fejünket. Benne van a pakliban, hogy nekünk is lehet gondunk a történtekből, de több barátunk is arról biztosított minket, hogy kiállnak mellettünk”

– mondja Farkas Bálint, aki úgy tudja, a nő egyszer már meg akart szökni bántalmazó párjától. Azt mondja, régóta követi a Billlog oldalát, mert sokat tesznek a közügyekért, szerinte példaértékű, amit csinálnak.

„Tőlünk tudták meg, nálunk csekkolták, hogy pontosan milyen ez a kézjel és ismerték a kezdeményezésünket. Ez nekem óriási elégtétel. Azt szeretném, hogy minél többen ismerjék és minél több helyen legyen ilyen. Pár hét telt el és egy másik étterem is megcsinálta, volt értelme megszólalni és beleállni.”

Ezt már Szilágyi László mondja, a Billog Burger társtulajdonosa, aki izgatottan fogad a Parlamenttől pár sarokra lévő, Falk Miksa utcai éttermükben. „Helyzet van” – mondja, a beszélgetésünk után egyből indul Balatonlellére, hogy gratuláljon a sikeres mentéshez és bevonja őket az Angel Shot-kampányba. A kézjel téma lett az egyik helyi iskolában, egy előadást is tartottak róla, és más környékbeli éttermek is kiteszik majd a plakátokat. A történtek után most már sokkal többen tudják Balatonlellén és környékén, hogy van több módja is a diszkrét segítségkérésnek. A kézjel az egyik, a másik az Angel Shot, egy nem létező koktél, ami valójában egy jelszó. Ha valaki ilyet kér, kézjelzés nélkül tudja jelezni, hogy bajban van.

Azt mondja, többen kérdezték tőle, mi lesz, ha a bántalmazók is megtudják, hogy mit jelent az Angel Shot. Erre az a válasza, hogy tudják csak meg, hogy rájuk hívják a rendőrt. Azt szeretné, hogy egy bántalmazó sehova se mehessen be nyugodtan, legyen felelősségre vonva. Megkeresett több fővárosi burgerezőt, hogy Billog márka nélkül tegyék ki az Angel Shot-plakátjukat a kézjellel a női vécébe.   

Tudatos stratégia a segítségnyújtás

A Billogban szeptember 27-én kérték ki az első Angel Shotot, ami akkor már hetek óta az itallapon volt. László hangsúlyozza, hogy ezt nem ő találta ki, ez egy nemzetközi kampány a nők védelmében, bárki bevezetheti.

„Azzal, hogy kiteszem a falra, hogy itt van Angel Shot, megtettem az első lépést, felajánlom a segítséget egy bajban lévő bántalmazott embernek. Egy forgalmas étteremben egyszerűbb ezzel vagy a kézjellel segítséget kérni, mint azt magyarázni, hogy miért van szükség rendőrre és mi történt vele. Meggyorsítja, leegyszerűsíti a kommunikációt.”

Náluk egy 17 éves lánynak kért segítséget az egyik törzsvendégük, aki oda menekítette őt egy utcai bántalmazás elől. Miért nem a rendőrségre vitte? A lány azt kérte, menjenek minél messzebb, plusz azt is mondta, ne a rendőrséget hívják, mert ott már volt és nem történt semmi. Kiderült, hogy nyáron, amikor megvágta a párja, már feljelentette, a rendőrök bevitték a férfit, de aztán kiengedték. Másodszorra már letartóztatták.

Szilágyi László: Egy burgerező is hatással lehet fontos ügyekre, ha sok embert elér fotó: Sebestyén László / Forbes

Azért hangosak a társadalmi szerepvállalásaikban, mert rájött, hogy még egy burgerező is hatással tud lenni fontos ügyekre, ha elég sok emberhez elér.

„A marketingünk már régóta a támogatásról, az adományról, a segítségnyújtásról szól, így építjük a márkanevünket. Ez egy tudatos stratégia, nem fizetett hirdetésekre költjük el a pénzt, hanem kiállunk ügyek mellett, ami talán szokatlan Magyarországon”

– fogalmaz Szilágyi László, aki az IBS Nemzetközi Üzleti Főiskolán végzett nemzetközi marketing szakirányon. Korábban élsportoló volt, a magyar dzsúdó válogatott tagja, olimpiai kerettag, junior Európa-bajnok. Egy gerincsérülés miatt kellett abbahagynia a versenysportot.

Azt mondja, az Angel Shot bevezetése óta naponta két-három üzenetet kap bántalmazottaktól. „Ma is meg fognak verni otthon, segítsetek” – említ egy súlyosabb esetet. Egy ötvenes férfi azzal kereste meg, hogy gyerekkorában az apja fajtalankodott vele, de még senkinek sem beszélt róla, egy nő pedig külföldön ragadt a gyerekével, haza akar jönni, de nem kapott segítséget – sorolja a segélykéréseket.

„Lelkileg nem voltam felkészülve ilyen történetek feldolgozására. Nappal nincs bajom, de a tudatalattim dolgozik éjszaka, alvászavart okoz.”

Egy pszichológus segít neki, hogyan kezelje az ilyen helyzeteket és mit mondjon az áldozatoknak. Azt mondja, nem szeretne sem pszichológus, sem áldozatsegítő szerepben feltűnni, ő csak összeköti a bajba jutottakat a szakemberekkel és a maga módján segít, gyűjtést szervez.

Később az Angel Burger is felkerült az étlapra, ami egy sajtburger, melynek árából ezer forint a bántalmazott nőket segítő Nane (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület) és a Patent (Patriarchátust Ellenzők Társasága) egyesületekhez kerül. Létrehozta a bátor nők falát, ahová olyan nők fotóit tette ki, akiket bántalmaztak, de ők nem szégyellték, nem hallgattak, hanem kiálltak a nyilvánosság elé. Többek között Takács Hajnal, Makai Viki, Renner Erika és Orosz Bernadett fotói láthatóak ezen a falon.

Szilágyi László, a Billog Burger társtulajdonosa fotó: Sebestyén László / Forbes
info fotó: Sebestyén László / Forbes
Szilágyi László: Minden hónapban gyűjtünk támogatást valakinek fotó: Sebestyén László / Forbes

Sok felajánlást is kap, például ügyvédek keresték meg, hogy pro bono vállalják áldozatok ügyeit, egy könyvelő is felajánlotta, hogy ha lesz alapítvány, akkor ingyen dolgozik nekik. Egy tokaji borászat azzal kereste meg, hogy kiadnának egy olyan bort, amelynek árából bántalmazottakat segítő szervezetet támogatnának. Egy fodrász is kitette már a plakátját.

Egy nyomda azt ajánlotta fel, hogy térítés nélkül elkészíti a plakátokat, amelyeken egy grafikus szintén ingyen dolgozott. Olyan is jelentkezett, akinek menedékháza van, és szívesen segít bántalmazott áldozatnak. Egy civil szervezet féléves mentálhigiénés képzést ajánlott neki, amit elfogadott, a Nane és a Patent is felvette vele a kapcsolatot.

Nagyon jó kezdeményezés, de még fontosabb, mi jön utána

Van egy illúzió a társadalomban, hogy a bántalmazott nők nem kérnek segítséget, de ez nem igaz – mondja Somogyi Zsófia, a Nane kommunikációs munkatársa. Beszélnek, kérnek segítséget, de nagyon gyakran durva előítéletekkel és áldozathibáztatással találkoznak, akár a közvetlen környezetük és a hatóságok részéről is, ettől az áldozatok elhallgatnak. Ezért azt mondani egy bántalmazott nőnek, hogy nyitott vagyok arra, hogy jelezz, számíthatsz rám, az egy nagyon fontos üzenet. Egy közvetlen veszély esetén egy ilyen jelzőrendszer akár életmentő is lehet, de hogy mi jön utána, még ennél is lényegesebb – hangsúlyozza.  

Egy nő megmentésére akkor lehet esély, ha bármiféle lépés előtt alaposan felmérik a konkrét kockázatokat és biztonsági terv készül számára a meneküléshez.

„Ez egy kiélezett helyzet, ahol a bántalmazók nagyon nem akarják elengedni az áldozatukat és ezen a ponton a tapasztalataink szerint különösen veszélyessé válnak.”

Ha az intézkedő rendőrök jól reagálnak, az kulcsfontosságú, de még sajnos kevés: mi lesz a bántalmazott nővel, hova kerül, hogyan folytatódik az élete, mik az erőforrásai, melyik menedékház fogadja, hogyan vigyáznak rá utána, hogy garantálják a biztonságát? Ezek életbevágó kérdések, de szerinte László látja ennek a helyzetnek a komplexitását, illetve a Nane is segít neki szakmailag abban, hogy milyen egy menekülési helyzet, és mikre kell odafigyelni.

Tervezik a Billoggal a további együttműködést, visznek oda szakmai anyagokat, könyveket. Örülnek az Angel Burgernek is, mert folyamatos kapacitáshiánnyal küzdenek, így nagyon fontos minden támogatás.

Cukorka, meleg sör és a saját sztereotípiák

Minden hónapban gyűjtenek támogatást valakinek vagy valamilyen szervezetnek – mondja László. Az első akciójuk azután volt, hogy valaki feljelentett mentősöket, akik szabálytalanul parkoltak egy hamburgerezőnél, amíg ettek. Egy hónapig ingyen adták a Billogban a hamburgert a mentősöknek, akik azóta is kedvezményt kapnak és ingyen kávét. Később a kirúgott tanárok mellett álltak ki, akik szintén ingyen kaptak burgert egy hónapig. Gyűjtöttek adományt a Heim Pál és a Bethesda gyermekkórházaknak, állatmenhelyeknek is – sorolja a példákat. 

Egyedüli vendéglátós cégként vettek részt az idei Pride-on. Korábban tisztelettel tekintett a nagy multikra, amelyek ott voltak a meneten az elmúlt években, és most felbosszantotta, hogy a kormány betiltási szándéka után milyen gyorsan meghátráltak. Megcsinálták „A sör is meleg lesz” kampányukat, kimentek és szivárványos burgert készítettek.

„A kollégáknak mondtam, hogy ha börtönbe kell menni, akkor majd én megyek, ebből nincs visszaút. A politikától függetlenül álltunk a Pride mellé, példát mutatva a multiknak, hogy akkor is ki lehet állni egy ügy mellett, ha az épp nem divatos.”

Egyik legmegrázóbb élménye, amikor a menekülteknek mentek főzni a határhoz, miután Oroszország 2022 februárjában megtámadta Ukrajnát. Húslevest, marhakolbászt és hot dogot készítettek azoknak, akik átjöttek a határon, de másoknak is adtak. Magyar ajkú roma családok is érkeztek Kárpátaljáról szakadt, koszos ruhákban. Adott nekik hotdogot, körbeállták a pultot.

„Az egyik gyerek nyúlt a pult felé, gondoltam, el akar lopni valamit, már majdnem rászóltam, hogy mit nyúlkál a pultba, amikor kiderült, hogy egy cukorka volt a kezében, hogy megköszönje, mert még soha nem evett hot dogot. Úgy elsírtam magam…

A cukorka azóta is megvan, hogy emlékeztessen az előítéleteimre.”

180 gramm jótékonyság

Specialitásuk a bivaly- és bölényburger, hazai állattartóktól, de van marha is, magyar tarka. Korábban próbálkoztak a smashed-irányzattal, még Simon’s-ék előtt, de azt mondja, akkor még nem aratott sikert, ezért megmaradtak a hagyományos húspogácsáknál, amelyek 180 grammosak. Erre büszke, mert szerinte ez a méret nem sok helyen van alapból. Lehet médiumra is kérni.

Van rántott csirkés és vega szendvics, amelyhez az amerikai Beyond Meat növényi alapú pogácsáját használják, valamint többféle sült krumpli, csirkefalatkák és nyolcféle szósz.

Szilágyi László:„Nem a pénzért csináljuk, még nem vettünk ki profitot a Billogból.” fotó: Sebestyén László / Forbes

A signature hamburgerük bölényhúspogácsával készül, van benne áfonyás hagymalekvár, cheddar sajt, pirított hagyma, savanyú uborka, paradicsom, jégsaláta, madársaláta, póréhagymacsíra, házi billogszósz, mindez egy kézműves buciban, amit egy óbudai cukrász süt nekik. Egyedileg billogozott burgereket is készítenek rendezvényekre.

A Billog társadalmi ügyekért kiálló és adománygyűjtő marketingje részben tudatos, részben az élet belesodorta őket – mondja László. A mentősök mellett kiálló első akciója közben azt tapasztalta, hogy ezzel a módszerrel sokkal több embert ér el a közösségi médiában, mint egy sima burgeres poszttal. Felismerte, hogy ha odaáll jó ügyek mellé, akkor ezzel értéket és szerethető márkát lehet építeni, és ez később beigazolódott szerinte. Tudatosan építette a közösséget, mára többmilliós megtekintést is el tud érni.

Win-win helyzet: minél nagyobb a forgalom, annál többet tud segíteni, és úgy növeli a népszerűségüket, hogy közben segít másoknak, ami nagyon motiválja. Hogy üzletileg is megtérül-e, az majd évek múlva kiderül. A Billog Facebook-csoportjának 33 ezer követője van, de azt mondja, hogy egy-egy poszttal sokkal több, akár több százezer embert is elér, miközben nincs fizetett hirdetésük.

Havi szinten 100-200 ezer forintot gyűjtenek össze a támogató burgerekkel, de voltak milliós összegű adományaik is, közben pedig másokat is támogatásra buzdítanak. Jelenleg három szervezettel tárgyalnak, hogy milyen módon gyűjtsenek nekik karácsonyra.

„Nem a pénzért csináljuk, még nem vettünk ki profitot a Billogból. Persze az is cél, hogy jövedelmező legyen, de sokkal több más értéket vettünk ki belőle és tettünk bele, mint a pénz. A Billog eredményessége nem a könyvelésben fog megjelenni.”

László a Billog arca, ő felel a kommunikációért, az üzemeltetésért pedig az ügyvezető társa, aki egy cateringcég vezetője, és van még több tulajdonos is, akikkel létrehozták a burgerezőket.

A cégcsoportot, amelyhez a Billog is tartozik, nagyrészt magyar mérnökök alapították, vállalkozásaik épületgépészettel, ingatlanfejlesztéssel és műszaki lapkiadással foglalkoznak, egyes cégekben Szilágyi László is tulajdonos, a lapkiadót például ő vezeti, és a többi cég kommunikációjáért is felel. Ehhez a cégcsoporthoz kötődik tulajdonosi szinten az a carteringcég, amely a Billog Streetfood Kft. százszázalékos tulajdonosa.

Társairól azért nem árul el többet, mert ők szándékosan távol szeretnék tartani magukat a Billog körüli felhajtástól, neki viszont szabad kezet adnak. Szilágyi László 2002 óta ennél a cégcsoportnál dolgozik, ez az első munkahelye. Mellette még a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség kommunikációért felelős alelnöke.

A tulajdonosok ingatlanfejlesztő cége négy éve kezdte építeni Kőbányán a Lechner Rendezvényközpontot. Az első Billog foodtruck már az építkezés alatt megnyitott a helyszínen, majd amikor a központ elkészült 2024 elején, beköltöztek. Közben nyitottak egy konténerbüfét a Róbert Károly körúton és a Dürer kert is megkereste őket. Ott már a harmadik szezont húzták le, viszont a körúton ideiglenesen bezártak, de már készülnek az újranyitásra.

A Falk Miksa utcai éttermet idén januárban indították, azt bérlik. Annyira felpörgött, hogy már kinőtték, ezért egy nagyobb helyet keresnek a belvárosban. A Kőbányán felszabadult foodtruckkal rendezvényekre, fesztiválokra járnak, és azóta vettek egy másik mozgó büfékocsit is.

A Billog Streetfood Kft. a Falk Miksa utcai éttermet és a Dürer kertben lévő egységüket üzemelteti, ezért a cég 2024-es pénzügyi eredményeiben az étterem forgalma még nincs benne. Tavaly 85 millió forintos árbevételt és 6,8 milliós adózás utáni eredményt ért el a kft. a nyilvános cégadatok alapján, de ez csak a Dürer kert tavalyi néhány hónapos eredményét takarja. A többi egységet a cégcsoport más cégei üzemeltetik.

Minden nyereséget visszaforgattak, főleg a Falk Miksa utcai étterem megnyitására fordították. Az a tervük, hogy hamarosan franchise-partnereket vonnak be, akik új éttermeket nyithatnak. A cég tehát növekszik tovább, de László azon is sokat dolgozik, hogy a kampányaikhoz is minél többen csatlakozzanak, hogy egyre több hely legyen az országban, ahol az oda betérők tudják: ha bajban vannak, kapnak segítséget. A profit itt valóban nem forintban lesz mérhető.

Kapcsolódó cikkek