azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Nagy üzletből bizonytalan jövő: hogyan jutott ide a Sziget?

2 megtekintés

Forrás:

Forbes
Üzlet Gerendai Károly nagy üzlet sziget

A covid óta eléggé átalakultak a fesztiválozási és a koncertre járási szokások, meg persze a vásárlóerő is, részben emiatt kerülhetett bajba a Sziget.

Veszélybe került a jövő nyári Sziget Fesztivál, miután a tulajdonos nem kívánja tovább finanszírozni a veszteséges magyarországi tevékenységét. Mint reggel írtuk, most Gerendai Károly alapító igyekszik megoldást találni a Sziget fennmaradására.

A Sziget Kulturális Menedzser Iroda Zrt. tulajdonosa a luxemburgi Superstruct Entertainment, a céget tavaly júniusban vásárolta meg az amerikai KKR tőkealap 1,3 milliárd fontért (azaz akkori árfolyamon több mint 609 milliárd forintért). A Sziget a 2023-as, 1,8 milliárd forintos veszteségét több mint megkétszerezte 2024-ben, 3,9 milliárdos mínusszal zárt, és bár a 2025-ös fesztivál számai még nem ismertek, ismét

több mint kétmilliárd forint mínuszt könyvelhettek el a tulajdonosok információink szerint.

A covid alatti, 2020-as és 2021-es kényszerszünet után a zrt. 2022-ben még nyereséges volt, de aztán a soproni Volt fesztivált 2023-tól, a zamárdi Balaton Soundot pedig 2024-től lehúzták a tulajdonosok a rendezvénylistájukról. Náluk maradt még a legnagyobb magyar fesztivál, a Sziget mellett a kisebb Gourmet és a Gyerek Sziget.

Több ebből
Váratlan bejelentés, vége a Szigetnek? Gerendai a Forbesnak: Nem így képzeltem a következő éveim
Egy csipetnyi nyugat: két magyar srác, akik ide csábították az OpenAI-t és a Revolutot is

A külföldi szigetezők száma a covid után eléggé lecsökkent. A csúcs a 2016-os 496 ezres látogatószám volt, ehhez képest 2024-ben körülbelül 400 ezren mentek ki a Szigetre.

A 2025-ös fesztivál után viszont optimistán nyilatkoztak a szervezők. Tavaly nyáron Kádár Tamás még azt mondta a Forbesnak, hogy a tulajdonosok kerülik a kockázatot, „a költségvetésben nem engedhetünk meg most olyan luxusokat, amiket szívesen megtennénk, akár kockázatos fellépőkkel vagy új színpadokkal”.

Idén viszont már azt mondta, jót tett a vérfrissítés a fesztiválnak,

hiszen a változtatásoknak, a megújulásnak köszönhetően a rendezvény 416 ezer látogatót vonzott, ami durván öt százalékkal felülmúlta a tavalyi számot.

A covid utáni években óvatosabban mentek az emberek hatalmas tömegrendezvényekre, ahogy a Fesztiválország című friss mozifilmből is kiderül, inkább a kisebb butikfesztiválok válnak divatossá. A verseny pedig amúgy is őrült nagy, a vásárlóerő viszont korlátozott.

Ráadásul a fesztiváloknak világszinten gondja, hogy a sztárok szólókoncertjei soha ilyen látogatottságot nem hoztak, mint ma, és ezekkel a látványos, a koncertre járók Insta-bejegyzéseiben is jobban mutató show-kkal az előadók is jobban tudnak keresni, mint a fesztiválfellépésekkel, hiszen a bevétel százalékából részesülhetnek. Ez a modell egy fesztiválon nem működhet.

A top 10 között

A Superstruct Holding – korábbi nevén LMF Luxco – akkor lett a Sziget többségi tulajdonosa, amikor 2017-ben a Providence Equity Partners nevű amerikai tőkealap Gerendai Károlytól és alapítótársaitól megvette az irányítási jogokat. 2022 végén pedig a maradék kisebbségi részt is felvásárolták. Annak idején ez volt az első fesztivál a portfóliójukban, aztán még vagy nyolcvanat felvásároltak, a német Parookavillétől a barcelonai Sónaron és a cornwalli Boardmastersen át a dán Tinderboxig.

Így, a fesztiválokat csomagban kezelve nyilvánvalóan kedvezőbb fellépti díjakat tudtak kialkudni a nagy nemzetközi sztároknál.

A Sziget fesztivált először 1993-ban rendezték meg, Gerendai Károly a 25. dzsembori után jelentette be, hogy befejezi. Már 2011-ben a céghez csábította Kádár Tamást főszervezőnek, és nyolc évet dolgoztak együtt, mielőtt átadta neki a stafétát.

Az eladás első szakasza 2017-ben történt, a céget alapító Gerendai és tulajdonostársai – Takács Gábor, Fülöp Zoltán és Lobenwein Norbert – akkori árfolyamon 15 milliárd forintért adták el a többségi részesedésüket, majd 2022-ben a maradékért 30 százalékért további több mint kétmilliárd forintot kaphattak, ennek az az összegnek közel a fele kerülhetett Gerendai érdekeltségéhez, a maradékon a többiek osztoztak. Gerendaiék a legjobbkor szálltak ki, hiszen látogatószám alapján 2016 volt a csúcs, az üzletet 2017 januárjában jelentették be.

Gerendaiék annak idején azért tudtak jó feltételeket kialkudni az eladásnál, mert a Sziget a világon a top tíz között az egyetlen független fesztivál volt, a vevőnek mást lényegében nem volt esélye megszerezni, hogy aztán a következő tárgyalásokat már az első bekebelezett fesztiválra alapozhassa. 

Kapcsolódó cikkek