Két éve a legértékesebb autógyártó volt, most az eladási lista alján szerepel
Drasztikusan csökkennek a Tesla eladásai Európában, és amit az amerikai gyártó elveszít, abból a legnagyobb riválisa profitál. Három tényező nehezedik a Teslára – Elon Musk csak az egyik.
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Nemrég még a Tesla Model Y volt a világ legnépszerűbb autója és a Tesla a legértékesebb autómárka a tőzsdén. Mostanra viszont az elektromosautó-gyártó egyre inkább válságba süllyed: az egyik legfontosabb piacán, Kínában csökken a piaci részesedése, az európai értékesítés pedig egyenesen beszakadt.
Amit a Tesla elveszít, azt más megnyeri
A Tesla júliusban 6600 járművet adott el az EU-ban, ami 42,4 százalékos visszaesés az előző év azonos hónapjához képest – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataiból. 2025 első hét hónapjában a Tesla körülbelül 77 000 autót értékesített az EU-ban, szemben a 2024 azonos időszakában eladott 137 000-rel.
Eközben a kínai BYD jelenléte egyre erősebb az EU-ban, az eladásaik 2024-hez képest 206,4 százalékkal ugrottak meg júliusban. A BYD júliusban eladott 9698 járműve azt jelenti, hogy már túl is szárnyalta a Teslát.
Hasonló képet fest, ha az EU-s adatokat kiegészítjük az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) országaival, amiben Norvégia, Svájc és az Egyesült Királyság is beletartozik. Ezeket vizsgálva hasonló értékesítési visszaesést mutat a Tesla, miközben a BYD eladásai júliusban 225 százalékkal nőttek.
Azt, hogy a Tesla mekkora előnyből indult, jól mutatja, hogy hiába a BYD elképesztő növekedése, 2025 egészét tekintve még mindig 35 ezerrel több autót adott el a Tesla az EU-ban és az EFTA-országokban. A képet tovább árnyalja, hogy míg a Tesla kizárólag elektromos autókat gyárt, a BYD kínálatában a hibridek is helyet kapnak.
Musk személye a probléma
A Tesla eladásainak visszaesését egy darabig az új modellek csúcsászával próbálták magyarázni. Mostanra egyértelmű, hogy
a lassuló fejlesztésnél nagyobb probléma volt Musk politikai szerepvállalása, amely nemcsak az amerikai liberálisokat dühítette fel, hanem Európában is tiltakozások indultak ellene.
Donald Trump sikeres elnökválasztási kampányának finanszírozása után Musk az európai politikára fordította figyelmét. Nyilvánosan támogatta a németországi szélsőjobboldali AfD pártot a februári választásokon és online bejelentkezve felszólalt a párt kampányindító rendezvényén. Emellett az Egyesült Királyságban is erőteljesen támogatta a szélsőjobboldali Reform UK pártot.
Ezek miatt a Tesla két fontos piacán, Németországban és az Egyesült Királyságban az európai átlagnál rosszabb Musk és a Tesla megítélése. Az Electrifying.com januári felmérése szerint a válaszadók 60 százalékát eltántorítja Musk magatartása egy Tesla megvásárlásától, míg a britek és németek között 70 százalék azok aránya, akik rossz véleménnyel vannak a Tesla vezérigazgatójának politikai szerepvállalásáról.
Ezt súlyosbította, hogy a Teslának Európában olyan ellenféllel is szembe kell néznie, akitől az amerikai piacon nem kell tartania: a kínai BYD-vel, ami hasonló technológiai színvonalat kínál olcsóbban.
Több, mint másolás
A kínai autók eladásai meredeken emelkednek egész Európában, annak ellenére, hogy tavaly 27 százalékos vámot vetettek ki az EU-ba érkező kínai elektromos autókra.
A BYD így is jelentősen növelte jelenlétét, leginkább agresszív árazásuknak köszönhetően, miközben egyre inkább látszik, hogy a technológiai felzárkózás már megtörtént.
A BYD márciusban jelentette be, hogy áttörést értek el az akkumulátortöltési technológiában, állításuk szerint 5 perc alatt 400 kilométer hatótávot tud felvenni az autójuk. Ezt az adatot érdemes fenntartással kezelni, hiszen nem mindegy, hogy milyen külső körülmények között, milyen töltöttségi szintről indulva, milyen töltőről és mennyi ideig képes ennyi töltést felvenni az akkumulátoruk. Ezekről a részletekről nem beszéltek, inkább azt hangsúlyozták, hogy a Tesla 15 perc alatt körülbelül 320 kilométer hatótávot képes tölteni (valós összehasonlításokban a Tesla töltési képességei a legjobbak között van).
Emellé jön, hogy februárban mutatták be a God’s Eye nevű önvezető technológiájukat, amely a Tesla FSD (Full Self Drive) Autopilotjának a riválisa, ám az amerikaiakkal ellenben a BYD a legtöbb autójához felár nélkül adja. A piaci előretörésük mégsem ezeknek köszönhető leginkább, hanem a hibrid autóiknak, amelyek jobban megfelelnek az európai vevők elvárásainak, mint a tisztán elektromos modellek.
Kevésbé fogy az elektromos
Az elektromos autók eladásának növekedése az elmúlt években lelassult Európában. A vártnál gyengébb terjedést a felmérések szerint az állami támogatások csökkentése, az akkumulátorok élettartamával kapcsolatos aggodalmak és a töltőinfrastruktúra hiánya magyarázza. Az elektromos járművek jelenlegi 15,6 százalékos piaci részesedése az EU-ban messze van attól, mint amit évekkel korábban elvárásként megfogalmaztak.
Az elektromos autók helyett az európai vásárlók inkább a hibrid autókat részesítik előnyben, melyek már az újautópiac harmadát uralják a kontinensen.
A Tesla jelenleg az egyik legrosszabbul teljesítő autógyártó Európában, csupán a Honda és a Mitsubishi áll mögötte. Nem véletlen, hogy a Tesla egyre nagyobb figyelmet szentel az autógyártáson túlmutató üzletágaira, mint például az energetikai megoldásokra.