Sürgős felújításra szorulnak ezek a hidak, de nincs rá pénz
Rozsdásodó tartószerkezeti elemek, átlyukadó pályalemezek, járdabeszakadás képe kapcsolódik a főváros hídjaihoz. Felújítani kéne, de miből?
Elindult a Forbes Hangoscikk, regisztráció után bárki számára elérhető.
Mi történt? Nagyon rossz állapotban vannak a főváros hídjai, nemrég a Petőfi hídon kellett járdát foltozni, a K-hídon a pályalemezt kellett megerősíteni, a Gubacsi hídon beszakadt a járda.
A 2025 első félévében végzett vizsgálat alapján a fővárosi Duna hidak közül
- három átépítendő vagy szerkezeti megerősítésre szoruló állapotban van,
- három felújítást igényel,
- további három megérett a betonfelületek és szegélyek javítására, korlátfestésre,
- három esetében a kisebb kezdődő bevonati hibákat kellene kezelni.
- Csak egy híd, a nemrég felújított Lánchíd van kitűnő állapotban.
Legrosszabb helyzetben a Petőfi és az Árpád híd van – írja a Népszava.
Mi a keret? A budapesti hidak és felüljárók összértéke a tavalyi önkormányzati vagyonnyilvántartás szerint 234 milliárd forint. A nemzetközi szakmai standard szerint a fenntartásra és korszerűsítésre évente ennek az összegnek az 2,5-3,5 százalékát kellene költeni vagyis 5,9-8,2 milliárd forintot.
2010 óta ezt három évben sikerült megugrani, de tavaly alig 439 millió jutott erre, idén a Flórián téri felüljáró felújítása miatt 2,5 milliárdot költenek a fővárosi büdzséből.
Mennyi kellene? A Duna-hidak felújítása több tízmilliárdos tétel már most, de minél tovább csúszik, annál többe fog kerülni. Nincsenek jobb állapotban a kisebb hidak és a felüljárók sem. Utóbbiak felújítása darabonként 2-4 milliárd, míg a kisebb átkelőké 100-500 millió közötti.
A Budapest Közút szerint olyan stratégiai döntés kell, amely lehetővé tenné, hogy évente 6-8 milliárd forintot költhessenek a hidak elfogadható műszaki színvonalának elérésére. A most erre biztosított 400-600 millió még a szükséges beavatkozásokat sem fedezi.
Mi a terv? A Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság októberre részletes intézkedési tervet kér a 2035-ig szükséges munkákról, a becsült költségről és a reális ütemezésről. Javaslatot kértek a főváros jelenlegi pénzügyi helyzetében is megindítható előkészítési munkákra is, különös tekintettel a Gubacsi és Petőfi hídra.