azkomgec logo
azkomgec.hu
azkomgec logo
azkomgec.hu

Túl nagyra nőtt Európa egyik legértékesebb cége

2 megtekintés
Hírek Üzlet gyógyszeripar Novo Nordisk Wegovy

A Wegovy sikere után csökken a kereslet és nő a verseny: áramvonalasításnak hívott leépítés várható a fogyasztószerről híressé vált dán Novo Nordisknél.

Mi történt? A Novo Nordisk az elmúlt öt évben majdnem megduplázta dolgozói számát a fogyókúrás gyógyszer, a Wegovy sikerére építve. Most viszont a kereslet lassulása, a verseny és a költségnyomás miatt felvételi stopot vezetett be, és leépítésekre készülhet. Várhatóan főként az értékesítési részleg érintett. A befektetők szerint a vállalat túl gyorsan növekedett, így most hatékonyságjavításra és szervezeti karcsúsításra van szükség – írja a Reuters.

Részletek. A dán gyógyszergyártó, az elmúlt években hatalmas ütemben növelte létszámát, hogy kiszolgálja a fogyókúrás slágergyógyszer, a Wegovy iránti keresletet. 2019 óta a dolgozói létszám közel megduplázódott (43 ezerről 77 ezerre), a személyi költségek is csaknem 10 milliárd dollárra nőttek. A gyors bővülés azonban most visszaüt: a forgalom lassul, az erősödő verseny (különösen az Eli Lilly készítménye, a Zepbound miatt).

Leépítések. Az új vezérigazgató, Maziar Mike Doustdar, aki augusztus 7-én vette át a posztot, költségcsökkentési programot indított, és globális felvételi stopot hirdetett minden nem létfontosságú pozícióra. Bár hivatalosan nem közöltek konkrét leépítési terveket, elemzők szerint elsősorban az értékesítési terület lehet veszélyben – különösen a Rybelsus (2-es típusú diabéteszgyógyszer) eladásait támogató csapatoknál, amely termék háttérbe szorult az Ozempic és a Wegovy mellett.

A problémát súlyosbítja, hogy a Wegovy marketingjéhez a Novo külön amerikai értékesítési csapatot hozott létre, ami költséges átfedéseket eredményezett. Emellett a gyártásba is óriási összegeket fektettek, új üzemeket építve Dániában és az Egyesült Államokban, valamint több ezer alkalmazottal bővítve a termelést.

A megoldás. A szakértők úgy látják, a Novo olyan gyorsan bővült, hogy a szervezet már nehezen áttekinthetővé vált, és elkerülhetetlen a racionalizálás. A kihívás most az, hogy a cég miként tudja visszanyerni a befektetők bizalmát, miközben a költségeket csökkenti, de nem gyengíti túlságosan a versenyképességét a rohamosan növekvő fogyókúrás gyógyszerpiacon.

Kapcsolódó cikkek